Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.289 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 44.968 |
USD | 41.070 | 41.490 | 41.289 |
EUR | 44.630 | 45.230 | 44.968 |
Повернення українців, демографічна криза, брак людей для повоєнного відновлення - теми, які стали реальністю України наприкінці другого року війни. Ці питання не є умовно новими, адже аналітичні центри, інформаційні агенції, профільні інститути вже мали час дослідити їх і надати конкретні цифри.
Так, наприклад, у дослідженні «Future of Work: Development of Human Capital in Ukraine» аналітичного центру EasyBusiness прораховано, що аби досягнути щорічного зростання ВВП у 7% до 2032 року, Україні необхідно буде до 4,5 млн додаткових працівників. Де взяти цих людей? Хто вони? Як їх залучити? Це найактуальніші питання зараз.
Наприкінці 2023 року Благодійний фонд Право на захист презентував дослідження «Міграційна політика України щодо іноземців з урахуванням перспективи повоєнного відновлення», де спробував дати відповіді на ці питання. Під час експертної дискусії, організованої фондом, проєктний менеджер аналітичного центру «EasyBusiness» зазначив:
«Ключовими рекомендаціями для вирішення поточних викликів України є збереження та розвиток внутрішніх талантів: тих людей, що перебувають в Україні, економічна інтеграція українців, що перебувають за кордоном - повернення вимушених мігрантів, залучення діаспори в економіку України та залучення в Україну іноземної робочої сили».
Саме останній із перерахованих варіантів детально розглянули експерти фонду в дослідженні.
Чому залучення трудових мігрантів може бути ефективним для України?
Хоча більшість мігрантів обирає розвинені держави для переїзду, частина осідає в країнах, що розвиваються. Низка досліджень доводить позитивний вплив імміграції на економіку країн, що приймають мігрантів, або щонайменше заперечує вірогідність зменшення ВВП через них. Імміграція зазвичай підвищує частку зайнятих осіб у загальній чисельності населення насамперед через належність більшості іммігрантів до осіб працездатного віку. А зі зростанням чисельності робітників зростає і ВВП.
Звісно, позитивний ефект неможливий без продуманої політики у сфері міграції. Отже, щоб залучення іноземних робітників було ефективним, необхідно удосконалити актуальну міграційну політику України, враховуючи недоліки та потреби.
Якими можуть бути перші кроки для сприяння залучення працівників?
Залученню трудових мігрантів і підвищенню ефективності їх адаптації в країні можуть допомогти певні кроки з боку держави. Зокрема оновлення й розширення переліку двосторонніх угод. До таких належать, наприклад, візові угоди, які допомагають зменшити витрати на міграцію. Угоди про працевлаштування сприяють прийняттю стандартизованих контрактів для трудових мігрантів, що забезпечує належні умови праці й виплати заробітної плати, а також низку інших основних прав. Угоди про визнання кваліфікацій, за допомогою яких мігранти можуть засвідчити свої навички й кваліфікацію, сприяють узгодженню кваліфікацій на ринку праці країни.
Окрім цього, оскільки трудова міграція врегульована міжнародними документами та законодавством ЄС, міграційна політика України має враховувати міжнародні стандарти у сфері прав людини й трудової міграції, а також вимоги Угоди про асоціацію з ЄС у сфері міграції. Зокрема слід розглянути й ратифікувати міжнародні угоди Міжнародної організації праці.
Ефективне залучення трудових мігрантів неможливе без зміни підходів нашої країни до питань інтеграції іноземців.
«Підхід до міграційної політики має бути переосмислений та змінений. Державна міграційна служба, яка займається питаннями міграції, часто виконує радше контролюючу та каральну функції. Натомість Україна має забезпечити мігрантам доступ до працевлаштування і до інтеграції. Аби розв’язати ці питання, потрібно, щоб ними активно займалися, зокрема Міністерство економіки й Міністерство соціальної політики», - вважає експертка Аналітичного центру Cedos.
З яких країн трудові мігранти можуть приїхати в Україну?
Загальна демографічна картина України надзвичайно різноманітна, тому в питанні, з яких країн можна очікувати мігрантів, потрібно враховувати безпекові чинники, спрощені можливості в'їзду, запит інвесторів, наявність двосторонніх угод про трудову міграцію тощо.
Громадяни Азербайджану, Вірменії, Грузії, Молдови й Узбекистану звільнені від отримання візи в Україну та необхідності перетину кордону для подання документів на посвідку на тимчасове проживання. Також безвізовий режим для вʼїзду в Україну діє для країн ЄС, Туреччини, Великобританії, Білорусі, США. Україна є учасницею Конвенції про правовий статус трудящих-мігрантів і членів їхніх сімей держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав. Хоча Конвенція є радше повторенням загальних принципів захисту прав трудових мігрантів, враховуючи, що серед підписантів є росія та Білорусь, актуальність цього документа піддається сумнівам. Двосторонні угоди про трудову діяльність і співпрацю Україна уклала з Молдовою, Білоруссю, Вірменією, Латвією, Литвою, Польщею, Чехією та Азербайджаном.
Ураховуючи перспективу повоєнного відновлення України й міжнародну ізоляцію росії, можливо, доведеться очікувати на потік мігрантів, які раніше працювали в цій країні, як-то громадян Узбекистану, Таджикистану, Туркменістану.
Водночас експерти рекомендують створювати умови для залучення працівників з ЄС. Так, виконавчий директор Центру економічної стратегії зазначив:
«У першу чергу, треба односторонньо відкрити український ринок праці для громадян країн ЄС. На основі цього досвіду потрібно спланувати лібералізацію працевлаштування в Україні й громадянам інших країн».
Отже, плануючи залучення трудових мігрантів до відбудови необхідно проаналізувати можливі потоки мігрантів і запити на робочу силу в середині країні. Потрібно провести ревізію двосторонніх міждержавних угод щодо трудових мігрантів і політики квот для мігрантів, для, по-перше, перетворення України на країну, де гарантують права кожного. А, по-друге, - для залучення саме необхідних кадрів, які найефективніше сприятимуть відбудові.
Цікаво дізнатись: читайте, про впровадження електротранспорту в Україні
Читайте більше новин про відбудову України у спецтемі на Build Portal
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.