РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 41.043 EUR: 44.686
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 41.043
EUR 40.000 41.000 44.686
USD 40.740 41.140 41.043
EUR 44.230 44.831 44.686
Новость

Як змінився ринок комерційної нерухомості і які офіси будуть в тренді на час пандемії

Наслідки коронакризи продовжують випробовувати ринок комерційної нерухомості. Яка ситуація склалася у комерційній нерухомості сьогодні та які простори вибирають у період пандемії?
8544
01 сентября 2021 г.


Ринок комерційної нерухомості:
основні тренди


У звіті Національного банку України про фінансову стабільність, у другому кварталі 2021 року у сегменті офісів відзначалося поступове відновлення позицій. Однак ці темпи недостатні для випередження показників, що фіксували у 2019-му.


Як розвивається комерційний сектор сьогодні

За останні десять років на ринку комерційної нерухомості неодноразово відбувалась зміна позицій. Коронакриза скоригувала розвиток форматів і сприяла виникненню нових трендів.

З початком COVID-19 попит на складські площі виразився у зниженні вакантності до мінімального рівня, хоч у 2020-му було введено чи не найбільший обсяг нової пропозиції за останні декілька років. Частково цьому сприяли поширення e-commerce та перехід левової частки ритейлерів до онлайну.

У свою чергу, девелопери торгової нерухомості сповільнили темпи реалізації об'єктів. Так, у минулому році у Києві було введено в експлуатацію один торговий комплекс, за перше півріччя 2021-го - ще не було реалізовано нових проєктів. На сьогодні обсяг вільних торгових приміщень столиці залежно від об'єкта у середньому складає 10%.

Загалом цього року до виходу у Києві заплановано понад 70 тис. кв. м складів та відкриття торгових площ, сумарний обсяг яких перевищує 200 тис. кв. м.

Що стосується офісів, то після подій 2014-го кількість введених в експлуатацію площ у сегменті переважно відзначалась на рівні 50 тис. кв. м на рік. У 2019-2020 роках пропозиція виросла у трохи більше, ніж два рази. Столичний ринок офісів і надалі характеризувався б зростанням попиту, однак обмеження, викликані COVID-19, призвели до зниження заповнюваності.

Зважаючи на частку працівників, що перейшли на дистанційну роботу, а також обсяг офісних приміщень, запланованих до виходу на ринок, у столичних бізнес-центрах, що не відповідають актуальним вимогам, вакантність може ще збільшитися з середніх на сьогодні 10-15%.

Так, за даними консалтингової компанії, анонсований обсяг офісних приміщень у 2021-му складає понад 180 тис. кв. м. Взявши до уваги всі чинники, можна припустити, що зрештою пропозиція буде на рівні двох останніх років.


Офісна нерухомість: які простори виграють

Чи не найбільше під впливом COVID-19 трансформується офісна нерухомість, більшою мірою у світі, меншою - в Україні. Змінюється внутрішня організація робочих просторів. Це зумовлено не лише наміром дотримуватися соціальної дистанції, а й незадоволенням від роботи у форматі open space через зниження концентрації.

Офіс стає більш гнучким. Це дає змогу оптимізувати орендовані площі та зосередитись на результатах, надавши команді вільний простір для реалізації робочих завдань.

Так, у ряді європейських компаній офісні приміщення організовують за концепцією agile, що передбачає їх поділ на зони. Почергове перебування в нетворкінг-просторі, кабінеті чи переговорній кімнаті залежить від поставленого перед співробітником завдання, без прив’язки до робочого місця.

Це виклик, що безперечно має свої переваги, однак вимагає перепланувань процесів та інвестицій відповідно до запитів й особливостей кожної окремої компанії. Для порівняння концепцію hot-desking (почергове використання робочого місця різними співробітниками) можна реалізувати в межах однієї функціональної зони.


В які офіси повертаються компанії

У ділових районах Лондону та Нью-Йорку повернути персонал в офіси (повністю чи частково) планують до кінця року. Водночас робота у віддаленому форматі закріплюється у суспільстві періоду пандемії.

Так, згідно зі звітом Work Trend Index, понад 70% опитаних віддали перевагу гібридній стратегії (можливість працювати від 2 до 4 днів на тиждень в офісі, решту - віддалено) після зняття обмежень, викликаних COVID-19. Схожість у думках показало опитування, проведене у 2020-му серед українців.

Зважаючи на поширення концепції Work From Anywhere, розвивається напрям короткострокової оренди у форматах flex-офісів і коворкінгів. Для компаній це один зі способів оптимізувати орендовані площі у період невизначеності.

Гнучкі офіси легко адаптуються під потреби тієї чи іншої компанії (робочі місця оперативно скорочуються чи розширюються). Орендар відразу отримує приміщення з Wi-Fi, канцелярією та меблями. Часто в таких офісах за потреби надають аутсорс-функції, як-от консьєрж-сервіс.

Починаючи з 2020 року, з підвищенням попиту частка гнучких офісів зростає на українському ринку нерухомості. Сьогодні серед їх резидентів значаться як малий та середній бізнес, так і команди великих компаній. Окрім операторів, до реалізації гнучких рішень долучаються девелопери бізнес-центрів, розвиваючи їх у власних проєктах.

Загальне уповільнення економіки відбилося на зменшенні ставок оренди в київських бізнес-центрах класу «А» та «В» (у середньому до 10% в першій половині 2021 року). Водночас попит серед орендарів залишається на площі в якісно реалізованих бізнес-центрах з центральним розташуванням. Так, серед основних характеристик, що впливають на вибір: багатофункціональність, розвинена інфраструктура й енергоефективність.

Крім того, економія часу на дорогу, яку дає дистанційна робота, сьогодні виразилася в підвищенні інтересу до офісних об'єктів за межами центру столиці, - коворкінгів та класичних бізнес-центрів. Настрої децентралізації загалом відзначаються як в Україні, так і світі.

Однозначно українські компанії продовжують визначатись з форматом роботи з огляду на власні бізнес-процеси, обираючи та/або комбінуючи класичні й flex-офіси. Ситуація з легкістю може змінюватись, зважаючи на непередбачуваність подій.

Сьогодні ринок комерційної нерухомості продовжує відновлювати свої показники. Кожен із сегментів об'єднує орієнтир на якісні, енергоефективні та комплексні рішення, а також готовність до швидкої адаптації. Чи не найпомітніше впровадження актуальних підходів в офісному сегменті, зважаючи на скорочення займаних площ та поширення віддаленої роботи у бізнесу. Офіс продовжує виконувати представницьку функцію для клієнтів і партнерів та виступати місцем командної співпраці. Разом з тим культура робочого простору трансформувалася, ставши більш адаптивною та гнучкою. 


Интересно о строительстве: строительство коттеджа с нулевым потреблением энергии 

Источник:
biz
13 августа 2021 г.
1839
Google не перша технологічна компанія, яка зрізає розмір заробітку співробітникам, які працюють відд...
06 августа 2021 г.
4843
Аренда торговых помещений уже подешевела в среднем на 10%, но подорожали склады...
Українці, що ви думаєте з цього приводу? Давайте обговорювати!
Не стійте осторонь – вільно діліться своєю думкою з іншими людьми.
Але, будь ласка, будьте ввічливі та дотримуйтесь правил коментування. ПОСИЛАННЯ ЗАБОРОНЕНІ, та блокуються автоматом.
Заборонені будь-які посилання (коментар з посиланням не може бути доданий, він автоматично блокується)

Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання

Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.

Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.

Будь ласка, поставтеся до цих правил з повною відповідальністю.
Якщо дії коментованого шкодять читачам, рекламодавцям, співробітникам Build Portal або всій нашій спільноті, ми можемо заблокувати користувача.
Читать полностью Скрыть
12 июля 2024 г.
3101
З появою ЄДЕССБ усі процеси відбуваються в онлайн-форматі, кожен крок  фіксується, а будь-які с...
11 июля 2024 г.
3626
Дефіцит робочої сили, який оцінюють у 20-50%, впливає на всі процеси будівництва. Як він загрожує ри...
10 июля 2024 г.
3994
З житлового фонду соціального призначення можна буде орендувати житло у кількох форматах...
Сегодня
4683
Новий міст спроєктований не як інфраструктурний об’єкт, а як новий громадський простір...
11 июля 2024 г.
9710
Новий простір діє одночасно як міський парк і меморіал...
11 июля 2024 г.
1125
Вітчизняний виробник будматеріалів SWEETONDALE вивів на ринок екструдований пінополістирол XPS ...
12 июля 2024 г.
1296
23 липня 2024 року відбудеться ексклюзивна панель КБУ на тему «АНАЛІТИКА УКРАЇНСЬКОГО РИНКУ НЕ...
11 июля 2024 г.
1083
31 липня у КВЦ «Парковий» в Києві пройде Конгрес - INVEST IN UKRAINE, в рамках якого від...
28 июня 2024 г.
1623
Захід стане майданчиком для конструктивного діалогу, висловлювання та обговорення різноманітних думо...
Почтовая рассылка Build Portal для участников строительного бизнеса
Только самое важное
*один раз в неделю
Андрей Озейчук – строитель с 27-летним опытом, основатель компаний Rauta, Kovlar и Teza, предс...
26 июня 2023 г.
159
Андрій Озейчук – будівельник з 27-річним досвідом, засновник компаній Rauta, Kovlar та Teza, г...
18 марта 2024 г.
3476
BUILD PORTAL - Агрегатор новин
  • Збираємо всі існуючі новини будівельного ринку в одному місці
  • Унікальний "SMART рубрикатор" (розумний рубрикатор): це дуже деталізований по кожному напрямку рубрикатор аби ви змогли швидко знайти всі згруповані матеріали з потрібної теми
Build portal - українське народне медіа - без впливу оліграхів та влади!