РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 41.479 EUR: 44.747
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 41.479
EUR 40.000 41.000 44.747
USD 41.200 41.660 41.479
EUR 44.740 45.444 44.747
Новость

Дві третини грошей, виділених на відновлення інфраструктури так і не були використані: названо причини

В першому півріччі 2024 року рівень освоєння таких коштів становив лише 16,8%. Загалом під час аудиту виявлено порушень і недоліків на загальну суму 3,2 мільярда гривень
4367
17 декабря 2024 г.

Не використано дві третини коштів, виділених на відновлення соціальної та критичної інфраструктури

З загального обсягу субвенції на відновлення об’єктів соціальної та критичної інфраструктури, знищених внаслідок російської агресії, що була виділена в 2023 році (9,3 мільярда гривень), не було використано більшість коштів, а саме 63,1%, або 5,9 мільярда гривень.

Про це за результатами аудиту повідомили в Рахунковій палаті. Більш того, у там виявили, що в першому півріччі 2024 року рівень освоєння таких коштів становив лише 16,8%. Загалом під час аудиту виявлено порушень і недоліків на загальну суму 3,2 мільярда гривень.

У відомстві нагадують, що минулоріч з Фонду ліквідації наслідків збройної агресії на відновлення інфраструктури територіальних громад гроші виділили на 336 проєктів відбудови впродовж 2023-2025 років.

Ці проєкти здебільшого стосуються відновлення водопостачання та водовідведення, зруйнованих багатоквартирних будинків, об’єктів соціальної та критичної інфраструктури, закладів загальної середньої освіти, дитячих садочків тощо. З них 172 планувалося завершити вже 2023 року, але реально було завершено лише 73.

В свою чергу, 2024 року уряд на продовження реалізації 199 проєктів, розпочатих у 2023 році, виділив з цього фонду ще 7,7 мільярда гривень. На момент проведення аудиту планувалося завершити 130 проєктів з їх числа, однак до липня було фіналізовано лише 10. Ще 69 планувалося завершити у 2025 році, втім станом на 1 липня джерел їх фінансування не було визначено.

Що заважає освоєнню субвенції на відновлення

Аудитори виявили низку проблем, що перешкоджали повному освоєнню коштів субвенції та належній реалізації проєктів. Серед них називається недосконалість процесів відбору проєктів відновлення та розподілу коштів на їх реалізацію, однак це питання досліджувалося в рамках окремого аудиту.

Труднощі спричинила і недосконалість проєктно-кошторисної документації проєктів. Як вказують у РП, Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури дозволило заявникам подавати пропозиції щодо проєктів з орієнтовною вартістю, розрахованою на основі неактуальної або неналежної якості документації.

Також затверджені проєкти потребували доопрацювання після запровадження нових державних будівельних норм з 1 листопада 2023 року. Через це у замовників з’явилася можливість розпочати публічні закупівлі або отримати дозвіл на будівництво лише коли бюджетний період уже закінчився. Відповідно, освоїти кошти вони не встигли.

Серед інших проблем названо тривалість реалізації проєктів (більше, ніж тривалість року, на який виділялося фінансування), непрогнозованість обсягів субвенції, ігнорування нормативних строків та неефективні управлінські рішення, недостатні механізми моніторингу та контролю.

Безпосередньо в процесі аудиту було перевірено 60 проєктів 16 замовників у 10 регіонах. Виявлено, що з виділених у 2023 році на ці проєкти 3078,7 мільйона гривень субвенції було використано лише 38%, а з виділених у 2024 році 2858,5 мільйона за перше півріччя використано лише 16,7%.

З цього числа реалізацію 32 проєктів Рахункова палата оцінила як неефективну, а 23 як частково ефективну. Відповідно, лише п'ять реалізованих проєктів були оцінені як ефективні. Причинами поганого освоєння коштів були зокрема:

1. надходження до розпорядників минулорічної субвенції лише у другому півріччі року;

2. тривалість погодження проєктів паспортів бюджетних програм місцевих бюджетів;

3. неякісна або неактуальна проєктно-кошторисна документація, відсутність на об’єктах електропостачання;

4. брак фахівців з будівництва через мобілізаційні заходи;

5. низька якість виконання робіт;

6. тривалість процесів публічних закупівель;

7. неналежне управління окремими розпорядниками коштами субвенції.

При цьому, як зазначають у Рахунковій палаті, окремими розпорядниками місцевих бюджетів не було забезпечено конкуренції та дотримання принципів відкритості і прозорості під час закупівель.

Встановлено й випадки оплати будівельних матеріалів за цінами, які суттєво перевищують середні ціни в регіоні. Також виявлено неналежну практику приймання та оплати робіт, порушення нормативних документів щодо будівельних норм.

Що з водогонами для Миколаєва

Одним з прикладів називається реконструкція 11 ділянок водогонів у Миколаївській області, на що в 2023 році було виділено 670 мільйонів гривень. Торік розпочалася реконструкція лише шести ділянок водогону, а на пʼяти роботи до кінця року так і не розпочалися. Загалом більшу частину коштів на ці 11 проєктів не було освоєно, їх було повернули у держбюджет.

У 2024 році кошти на пʼять нерозпочатих у попередньому році проєктів вже не виділялися, а плани щодо їх подальшої реалізації, як кажуть в РП, залишаються невідомими. Натомість на розпочаті у 2023 році шість проєктів виділили ще 744,8 мільйона гривень субвенції.

Аудитори наголошують, що всі 11 зазначених ділянок водогонів є складовими трьох лінійних об’єктів системи водопостачання Миколаєва, тож окремо ці ділянки функціонувати не можуть.

Таким чином, вони роблять висновок, що ухвалене в 2024 році рішення щодо фінансування та реконструкції лише частини ділянок, а не усього проєкту, створило ризик неефективного використання коштів цьогорічної субвенції.

 

Що радять у Рахунковій палаті

Рахункова палата вказує, що обмеженість фінансового ресурсу Фонду ліквідації потребує розширення джерел фінансування задля завершення проєктів. Там кажуть, що для вирішення проблеми неефективності використання коштів на відновлення інфраструктури Мінвідновлення має:

1. доопрацювати законопроєкт про засади відновлення України і подати на затвердження уряду;

2. завершити з іншими зацікавленими органами розробку проєкту плану відновлення та розвитку регіонів та подати на розгляд уряду;

3. ініціювати завершення у 2025 році проєктів, які реалізовувалися в попередні роки за рахунок коштів Фонду ліквідації, та вирішити питання їх фінансування, у тому числі за рахунок залишків субвенції на 1 січня 2025 року;

4. змінити кошторисні норми, зокрема в частині аналізу цін на матеріальні ресурси.

 Від невеликого закинутого цегляного заводу до 25% ринку керамоблоку – озвучено історію бізнесу КЕРАТЕРМ 

Читайте більше новин про відбудову України у спецтемі на Build Portal 

Источник:
delo
11 декабря 2024 г.
2392
Вже складено, розглянуто та погоджено завдання на проєктування на підставі звітів про обстеження та ...
10 декабря 2024 г.
1988
Місто отримало техніку в рамках міжурядової програми термінового оновлення України (JFY2022) та гран...
09 декабря 2024 г.
5116
Новий міст, розташований на дорозі Р-02 Київ – Іванків – Овруч, забезпечує якісний логіс...
Українці, що ви думаєте з цього приводу? Давайте обговорювати!
Не стійте осторонь – вільно діліться своєю думкою з іншими людьми.
Але, будь ласка, будьте ввічливі та дотримуйтесь правил коментування. ПОСИЛАННЯ ЗАБОРОНЕНІ, та блокуються автоматом.
Заборонені будь-які посилання (коментар з посиланням не може бути доданий, він автоматично блокується)

Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання

Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.

Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.

Будь ласка, поставтеся до цих правил з повною відповідальністю.
Якщо дії коментованого шкодять читачам, рекламодавцям, співробітникам Build Portal або всій нашій спільноті, ми можемо заблокувати користувача.
Читать полностью Скрыть
19 марта 2025 г.
5587
Тимур Ткаченко оголосив про початок роботи нових правил роботи громадського транспорту під час триво...
14 марта 2025 г.
4815
Міський голова анонсував «очищення» міської влади, а також зміниу структур КМДА...
27 марта 2025 г.
8611
Архітектор спроєктував цей будинок у 1959-му - в рік своєї смерті. Слідуючи плану більш як 60-р...
25 марта 2025 г.
491
Які варіанти телебачення пропонує Volia, як перевірити можливість підключення у вашій квартирі ...
25 марта 2025 г.
748
Як правильно обрати анкер і якими є практичні поради до його застосування...
Сегодня
1051
4 червня 2025 року в Києві відбудеться IV-й Український Будівельний Конгрес, який об’єднає про...
24 марта 2025 г.
845
На його меті – забезпечення можливості громадянам України отримати компенсацію або підтримку д...
20 марта 2025 г.
2226
16 квітня відбудеться RECOVERY CONSTRUCTION FORUM UKRAINE 2.0 - подія, яка стане майданчик...
Почтовая рассылка Build Portal для участников строительного бизнеса
Только самое важное
*один раз в неделю
Igor Vykhrystiuk is a successful Ukrainian businessman, entrepreneur and expert in construction, env...
04 апреля 2022 г.
447
Ігор Вихристюк – успішний український бізнесмен, підприємець і фахівець у сфері будівництва, е...
04 апреля 2022 г.
703
BUILD PORTAL - Агрегатор новин
  • Збираємо всі існуючі новини будівельного ринку в одному місці
  • Унікальний "SMART рубрикатор" (розумний рубрикатор): це дуже деталізований по кожному напрямку рубрикатор аби ви змогли швидко знайти всі згруповані матеріали з потрібної теми
Build portal - українське народне медіа - без впливу оліграхів та влади!