Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.289 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 44.968 |
USD | 41.070 | 41.490 | 41.289 |
EUR | 44.630 | 45.230 | 44.968 |
10 жовтня 2022 року набув чинності Закон України «Про гарантування речових прав на об'єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому» №2518-IX (далі – Закон).
Основною ідеєю Закону є введення об'єктів незавершеного будівництва в цивільний оборот і захист прав інвестора (фізичної або юридичної особи, за якою в установленому законом порядку зареєстровано право на майбутній об’єкт нерухомості), тобто створення правових механізмів для гарантування державою речових прав на об’єкти незавершеного будівництва та майбутні об’єкти нерухомості.
Законом введено нові терміни, які необхідно зрозуміти та вивчити, оскільки без них не складеться розуміння, що саме мав на увазі законодавець.
Тепер у розумінні закону:
Якщо формальніше, то:
Однак лише новими термінам Закон не обмежився. Отже, що ще нового приніс він у будівництво:
Статтею 12 Закону №2518-IX врегульовано особливості зміни замовника будівництва, порядок такої заміни повинен міститись у договорі щодо організації та фінансування будівництва об’єкта як одна з його істотних умов (стаття 7 Закону).
Зміна замовника будівництва неподільного об’єкта незавершеного будівництва здійснюється шляхом відчуження такого об’єкта.
Зміна замовника будівництва подільного об’єкта незавершеного будівництва здійснюється шляхом відчуження такого об’єкта й майбутніх об’єктів нерухомості, щодо яких за попереднім замовником зареєстровано спеціальне майнове право.
Договір, пов’язаний зі зміною замовника будівництва, підлягає нотаріальному посвідченню.
До нового замовника будівництва подільного об’єкта незавершеного будівництва переходять усі права й обов’язки попереднього замовника будівництва (зокрема щодо усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності) як продавця за договором купівлі-продажу майбутнього об’єкта нерухомості (перший продаж) і договору щодо організації та фінансування об’єкта будівництва.
У разі зміни замовника будівництва попередній замовник будівництва у визначений договором строк передає новому замовнику будівництва технічну, виконавчу, дозвільну й іншу документацію щодо об’єкта незавершеного будівництва (зокрема відомості про власників спеціального майнового права на майбутні об’єкти нерухомості та покупців, які сплатили частково ціну майбутнього об’єкта нерухомості та на користь яких зареєстровано обтяження речових прав).
Новий замовник будівництва подільного об’єкта незавершеного будівництва зобов’язаний повідомити власників спеціального майнового права на майбутні об’єкти нерухомості та покупців, які сплатили повністю або частково ціну майбутнього об’єкта нерухомості та на користь яких зареєстровано обтяження речових прав, про зміну замовника будівництва протягом 30 календарних днів із дня державної реєстрації за ним спеціального майнового права на подільний об’єкт незавершеного будівництва.
Чому це не «працюватиме» в українських реаліях або «працюватиме» не на користь інвесторів – власників спеціального майнового права на подільний об’єкт нерухомості?
Розглянемо варіант зміни замовника, при якому не відбувається добровільного укладення договору між «старим» і «новим» замовником будівництва з передачею всієї необхідної документації, будівельного майданчика та грошових коштів. Тобто ми презюмуємо, що така зміна замовника будівництва відбуватиметься у судовому порядку. Через це виникають такі питання:
Тож «добровільний» варіант зміни замовника будівництва в українських реаліях може бути направлений на «перекладання» відповідальності на свого, «кишенькового» забудовника, на якого, до речі, «переходять усі права та обов’язки попереднього замовника будівництва (зокрема щодо усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності)» без реальних намірів закінчення будівництва об’єктів незавершеного будівництва, адже ризики для стороннього замовника будівництва дуже значні (неможливість адекватно оцінити вартість добудови об’єкта будівництва та висока вірогідність втручання в процес будівництва «старого замовника») через неврегульований механізм зміни замовника будівництва.
Окрему увагу слід приділити тому, що Закон вперше дав нам визначення та ввів таку дійову особу, як Девелопер, та ще й прямо закріпив вимоги до договору між ключовими діючими особами в будівництві. Нагадаємо про необхідність обов’язкового нотаріального посвідчення договору та розподіл як МОНів загалом, так і гарантійної частки окремо. Вказана конструкція викликає багато запитань щодо її реалізації, оскільки ми розуміємо, що такий договір повинен бути укладений до початку будівництва (а значить і до проєктування, оскільки проєктування є стадією будівництва), а отже до того, як з’являється розуміння, що можна будувати, скільки, який буде склад подільного об’єкта нерухомості. На питання, як укладати такий договір до виконання проєктних робіт, ще треба буде шукати відповідь. Нині є розуміння, що дотриматися вимог статті 7 можна лише при укладанні договору вже після отримання вихідних умов і проєктування. Але ніхто не позбавляє можливості укладати окремий інвестиційний договір, або протокол намірів, або попередній договір, на підставі якого профінансувати отримання даних, необхідних на проєктування, та виконати саме проєктування, а Договір щодо організації та фінансування будівництва об’єкта укласти вже після цієї стадії з дотриманням усіх істотних умов. Фінансові ризики сторін при такій двоетапній конструкції – нівелювати штрафними санкціями. Але чи буде така схема життєздатна – покаже час, оскільки й раніше частка договорів інвестування (між власником землі/замовником і девелопером/забудовником) часто вирішувалась у суді, та якою буде судова практика з цього питання в межах Закону, можна тільки здогадуватись.
Крім вже згаданих змін у будівельній сфері, Законом №2518-ІХ суттєво звужено схеми фінансування будівництва (залучення коштів інвесторів).
Але спочатку згадаємо, які були основні варіанти залучення коштів до Закону №2518-ІХ.
За схемою ФФБ і ФОН (відповідно до Закону України «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операцій з нерухомістю» №978-IV).
Продажі з використанням інститутів спільного інвестування (відповідно до Закону України «Про інститути спільного інвестування» №5080-VI).
З 10.10.2022 законодавець залишив нам пряме чи опосередковане залучення (інвестування, фінансування) замовником будівництва, девелопером будівництва, управителем фонду фінансування будівництва коштів від фізичних і юридичних осіб, зокрема в управління, для спорудження об’єкта нерухомого майна з подальшим набуттям такими особами права власності на відповідні об’єкти нерухомого майна. Залучення коштів може здійснюватися виключно в такий спосіб:
Вказані вимоги не поширюються на випадки фінансування об’єктів, що споруджуються виключно за власні, кредитні або позикові кошти замовника будівництва та/або девелопера будівництва.
Слід зауважити, що частина 3 статті 4 Закону України «Про інвестиційну діяльність» втратила чинність і фактично замінена новими нормами Закону, до того ж вказані норми вже не обмежуються житловим будівництвом, а стосуються залучення коштів у проєкти будь-якого функціонального призначення, зокрема проєкти будівництва рекреаційної нерухомості, торгової, офісної тощо.
Окремо слід відзначити п. 7 Перехідних положень до Закону, яким закріплено цікаві зміни:
Підсумовуючи наш короткий екскурс у Закон №2518-ІХ, хотілося б сказати, що його ідея зрозуміла і вже назріла в українському суспільстві, особливо після серій гучних банкрутств великих забудовників. Однак сама реалізація залишає забагато питань і білих плям, і як ці плями будуть «замальовуватись», покаже лише час. І лише згодом буде зрозуміло, чи вдалось справді гарантувати речові права на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому, чи ми просто отримали здорожчання квадратних метрів на адміністрування цих нововведень, які ніяк не вплинуть на безпечність інвестування в ринок нерухомості України.
Цікаво дізнатись: асортимент і переваги роботи з магазином будматеріалів "КУБ"
Читайте більше новин про війну росії проти України у спецтемі на Build Portal
Автор: Юрій Хапко
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.