РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 41.331 EUR: 43.691
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 41.331
EUR 40.000 41.000 43.691
USD 41.150 41.649 41.331
EUR 43.550 44.201 43.691
Новость

Повноваження, інструменти, відповідальність – що очікує ринок від законопроєкту 5655 про реформу містобудування

Лев Парцхаладзе, президент КБУ розповів, чого слід очікувати від законопроєкту 5655
4948
16 января 2023 г.


Якими ми хочемо бачити українські міста? Людськими. Комфортними та доброзичливими, з прекрасними парками, дитячими та спортивними майданчиками, із зручною транспортною та соціальною інфраструктурою. З гідним станом історичних об'єктів та виразною сучасною архітектурою.

Чому наші міста не такі? Проблеми розвитку українських міст відомі всім – хаотична агресивна забудова, застарілий житловий фонд та інженерні мережі, історична спадщина і зелені зони, що руйнуються.

Що заважає будувати місто навколо людини, яке комфортне і стимулює до розвитку? Корупція місцевої/центральної влади, зловживання гравців ринку, відсутність невідворотності покарання.

Законопроєкт 5655 щодо реформи містобудування пропонує вирішення цих проблем. В основі лежить цифровізація всіх процесів містобудування, усієї галузі, від отримання дозвільної документації, експертизи та перевірок до введення в експлуатацію. Кожен етап перевіряється та фіксується, кожен документ підтверджується цифровим підписом виконавця. Частина процесів, де це вже можливо, відбуватиметься автоматично, на основі алгоритмів перевірки даних у реєстрах кадастрах, прибираючи чиновників із процесу.

Альтернативи діджиталізації у світі немає. Єдина державна електронна система у сфері будівництва, яка вже функціонує, показала переваги цифрових інструментів. За оцінками, лише за 2021 рік її антикорупційний ефект становив 1,5 млрд грн. Однак є новели законопроєкту, які обростають міфами. Наприклад, проти 5655 протестують представники муніципалітетів та архітектори, стверджуючи, що закон дає перекіс, надаючи більше прав забудовникам на шкоду правам професійної громадськості та мешканців міст. Це абсолютно не відповідає дійсності.

Старт будь-якого проєкту можливий лише після видачі містобудівних умов та обмежень. Якість містобудівних умов та обмежень, наскільки жорстко прописані, наскільки враховують побажання громадськості та стимулюють розвиток міста – це права та відповідальність місцевої влади.

Чим якісніша містобудівна документація, чим продуманіші плани розвитку міст, тим менше конфліктів і кращі проєкти. На жаль, змушений констатувати: лише мала частка генпланів та стратегій розвитку територій в Україні – актуальні та відповідають сучасним вимогам. Законопроєкт 5655 стимулює громади розробляти, затверджувати з мешканцями якісну містобудівну документацію. Альтернативи немає. Населені пункти із сучасними майстер-планами будуть конкурентнішими, привабливішими як перед потенційними інвесторами, так і перед городянами, які обирають місце для життя своєї сім'ї.

Щодо архітекторів, то саме вони у центрі реформи. Адже саме створений ними проєкт завантажуватиметься у Е-систему, без цього старт реалізації неможливий. Їхній підпис ключовий. Без їхнього підпису не можна внести й зміни до проєкту.

Висловлюються побоювання, що законопроєкт веде до монополізації ринку, а великі забудовники зможуть створювати приватні органи контролю містобудівної діяльності без впливу держави чи місцевого самоврядування.

Однак, по суті, законопроєктом запропоновано зворотне – прибрати монополію місцевих органів архітектурно-будівельного контролю. Повноваження міста не забирають, але створюється альтернатива.

Законопроєкт 5655 прописує низку запобіжників для приватних органів контролю. Наприклад, у нього та компаній, які він контролює, не має бути спільних бенефіціарних власників. Для «приватних органів контролю» жорсткі вимоги (вони створюються лише у формі повного товариства, товариства з додатковою відповідальністю чи командитного товариства); обов'язкове страхування відповідальності.

«Приватний орган контролю» не зможе «не помітити» порушення замовника - його буде притягнуто до відповідальності, від штрафів до виведення з ринку.

Як бачимо, ключовим моментом реформи є відповідальність усіх учасників процесу.

Наприклад, місцева влада отримала додаткові інструменти боротьби з «самобудами» та іншими порушеннями. Вони не просто мають право перевіряти, а зобов'язані.

Чи достатньо детально прописані інструменти? Поки ні. Щоб закон запрацював, необхідно розробити та прийняти ще близько 50 підзаконних актів. Саме на їхній розробці зараз має зосередитися професійна громадськість.

На Україну чекає етап відновлення. І він має пройти прозоро та ефективно, економічно обґрунтовано і, найголовніше, з акцентом на запити мешканців та бізнесу. Цифровізація, прописана законопроєктом 5655, дає такі інструменти, зрозумілі і городянам, і потенційним інвесторам із донорами.

Цікаво дізнатись: ефективне опалення великих площ

Читайте більше новин про війну росії проти України у спецтемі на Build Portal

20 апреля 2021 г.
2742
Світовий бізнес вже не обходить питання безпеки, турботи про людей та охорони природних ресурсів...
04 марта 2021 г.
5990
Проект постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення зміни до переліку видів продукції, щ...
14 февраля 2020 г.
4330
Що необхідно зробити, щоб ринок землі запрацював. Коментар експерта...
Українці, що ви думаєте з цього приводу? Давайте обговорювати!
Не стійте осторонь – вільно діліться своєю думкою з іншими людьми.
Але, будь ласка, будьте ввічливі та дотримуйтесь правил коментування. ПОСИЛАННЯ ЗАБОРОНЕНІ, та блокуються автоматом.
Заборонені будь-які посилання (коментар з посиланням не може бути доданий, він автоматично блокується)

Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання

Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.

Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.

Будь ласка, поставтеся до цих правил з повною відповідальністю.
Якщо дії коментованого шкодять читачам, рекламодавцям, співробітникам Build Portal або всій нашій спільноті, ми можемо заблокувати користувача.
Читать полностью Скрыть
Вчера
3546
Верховна Рада України на засіданні 19 листопада ухвалила у другому читанні проєкт закону про державн...
19 ноября 2024 г.
3538
На 2025 рік Уряд виділяє на виплату компенсацій лише 4 млрд гривень – щонайменше вдвічі меншу ...
12 ноября 2024 г.
3891
В той же час Україна потребує 5 мільярдів доларів для термінового відновлення інфраструктури...
Вчера
1376
Що включає повний покрівельний комплект Ruukki, та чому його варто обрати...
19 ноября 2024 г.
12568
Розташована в культурному районі Саадіят, резиденція буде оточена монументальними архітектурними тво...
14 ноября 2024 г.
8610
Фасадну стіну зібрано з шести тисяч напівпрозорих блоків боросилікатного скла...
11 ноября 2024 г.
1328
18 грудня 2024 року відбудеться UKRAINIAN SPECIAL BUILDING AWARDS IBUILD 2024, де будуть відзна...
11 ноября 2024 г.
1247
29 листопада відбудеться семінар та вебінар ФІНАНСУВАННЯ БУДІВНИЦТВА - 2024/2025! Житло (квартири, п...
13 ноября 2024 г.
3442
Захід стане майданчиком для конструктивного діалогу, висловлювання та обговорення різноманітних думо...
Почтовая рассылка Build Portal для участников строительного бизнеса
Только самое важное
*один раз в неделю
Андрей Озейчук – строитель с 27-летним опытом, основатель компаний Rauta, Kovlar и Teza, предс...
26 июня 2023 г.
388
Андрій Озейчук – будівельник з 27-річним досвідом, засновник компаній Rauta, Kovlar та Teza, г...
18 марта 2024 г.
3724
BUILD PORTAL - Агрегатор новин
  • Збираємо всі існуючі новини будівельного ринку в одному місці
  • Унікальний "SMART рубрикатор" (розумний рубрикатор): це дуже деталізований по кожному напрямку рубрикатор аби ви змогли швидко знайти всі згруповані матеріали з потрібної теми
Build portal - українське народне медіа - без впливу оліграхів та влади!