Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.253 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 43.563 |
USD | 41.150 | 41.649 | 41.253 |
EUR | 43.370 | 44.039 | 43.563 |
Обсяг інвестицій в офісні активи сягнув 2,5 мільярда євро, що становить 42% від загального обсягу інвестицій у першому півріччі 2022 року в регіоні ЦСЄ-15. І це при тому, що інвестори займають вичікувальну позицію через зростання вартості фінансування та невизначений макроекономічний і геополітичний фон. Про це йдеться у новому звіті «Долаючи кордони: Ринки офісної нерухомості в країнах ЦСЄ-15 в турбулентні часи»*.
Які ще тенденції спостерігаються в офісному секторі в ЦСЄ-15?
Попит на офісні приміщення
Через два з половиною роки від початку пандемії очевидно, що зміна очікувань на ринку праці в бік гібридної або віддаленої роботи є постійною. У нещодавньому опитуванні керівників вищої ланки в Польщі 89% респондентів зазначили, що в їхніх організаціях була впроваджена гібридна модель роботи, і 2/3 із них стикаються з опором при спробах повернути людей в офіс. Схожа тенденція спостерігається і в інших країнах регіону.
На додаток до вищезазначеного, в той час як регіон повільно готувався до відновлення після пандемічного спаду, перший квартал 2022 та війна в Україні принесли нові виклики та рівень непередбачуваності, якого не було протягом багатьох років. Порушення ланцюгів постачань, зростання матеріальних і трудових витрат ще більше посилили і без того консервативний підхід до витрат та зосередження на безперервності бізнесу.
Пропозиція офісних приміщень
Вплив помітний і з боку пропозиції. Попри те, що багато орендарів прагнуть скоротити площі, пропозиція найбільш бажаних офісних приміщень преміум-класу залишається обмеженою на більшості ринків регіону. Ця проблема ускладнюється затримками в прийнятті рішень щодо запуску нових проєктів або продовженням термінів будівництва. Загальна економічна невизначеність і стрімке зростання цін також призводять до того, що орендодавці стають консервативнішими щодо умов оренди та пропонованих заохочень. Це, зі свого боку, ускладнює пошук оптимальних нових локацій або адаптацію наявних офісних приміщень до вимог гібридного робочого середовища.
«Як наслідок, орендарі стикаються з дедалі складнішим вибором офісних приміщень, які б відповідали їхнім потребам у гібридних умовах роботи, мали потенціал для залучення нових талантів і були достатньо привабливими, щоб виправдати витрати на щоденні поїздки на роботу та конкурувати з домашнім офісом, до якого більшість працівників звикли», – каже представниця консалтингової компанії в Польщі та Центральній і Східній Європі.
Рівень вакантності офісних приміщень
Рівень вакантності офісних приміщень у столицях Центральної та Східної Європи повільно стабілізується через корегування показників попиту та пропозиції після зростання до двозначного показника на багатьох ринках під час пандемії. Частково через підвищення вартості будівництва та низький рівень вакантних площ у деяких із найбільш затребуваних локацій спостерігається зростання орендних ставок, особливо в новобудовах. Крім того, фахівці консалтингової компанії прогнозують зростання ставок внаслідок інфляції в усіх сегментах.
Стрімке зростання вартості ремонту
Потреби в капітальних інвестиціях на оздоблювальні роботи також стає все важче прогнозувати та планувати. У I та II кварталах 2022 року ціни на будівельні матеріали зросли на 30% порівняно з аналогічним періодом минулого року, і вони суттєво відрізняються залежно від групи матеріалів. Це ускладнює оцінку вартості оздоблення чи зміни планувань комерційних приміщень. Така тенденція, ймовірно, збережеться, якщо не посилиться, через зростання цін на газ, електроенергію, робочу силу, а також брак кваліфікованих підрядників на ринку.
Мінімізація ризиків
Найбільш типовими ризиками, пов’язаними з інвестиціями в офісні приміщення, є відсутність гнучкості в умовах оренди та нереалістичні припущення щодо виконання ремонту в межах наявного бюджету. Тому все привабливливим стає комплексний підхід, при якому один кваліфікований постачальник бере на себе повну відповідальність за весь процес – від визначення вимог і переговорів щодо умов оренди до всіх етапів проєктування та виконання робіт з облаштування. Такий цілеспрямований процес «визначення – проєктування – виконання» гарантує, що офісні приміщення відповідатимуть потребам бізнесу та персоналу, будуть спроєктовані з урахуванням наявного бюджету та здані в узгоджені терміни. Популярність цього підходу й надалі зростатиме як відносно безпечний спосіб гарантування того, що офісні приміщення залишатимуться перспективними та відповідатимуть бажаним результатам.
*У цьому звіті проаналізовано такі країни ЦСЄ-15, як Албанія, Болгарія, Хорватія, Чехія, Естонія, Угорщина, Латвія, Литва, Чорногорія, Польща, Румунія, Сербія, Словаччина, Словенія, Україна та Хорватія.
Цікаво дізнатись: необхідність та види спецодягу
Читайте більше новин про війну росії проти України у спецтемі на Build Portal
Аналітика: Colliers
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.