РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 42.155 EUR: 43.500
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 42.155
EUR 40.000 41.000 43.500
USD 42.050 42.600 42.155
EUR 43.500 44.240 43.500
Новость

Відміна пайового внеску: за чий рахунок будуватиметься інфраструктура міст і сіл

Як це позначиться на девелоперах, мережах та місцевих бюджетах
7328
18 января 2021 г.


Хто заплатить за інфраструктуру


З 1 січня 2021 року остаточно скасовано пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту. Цей тариф (до 10% для комерційної та до 4% для житлової нерухомості) було запроваджено для того, аби простимулювати оновлення інфраструктурних об’єктів паралельно зі спорудженням нових будинків. Але цей механізм виявився не надто ефективним, і зрештою його почали називати символом корупції та навіть «податком на інвестицію». У що трансформується цей податок та наскільки вагомим стане відтепер навантаження на забудовників.

Що саме змінилося? Нагадаємо, т.зв. інфраструктурний внесок скасовано Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні». Договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання.

У 2020 році діяв перехідний період: замовник був зобов’язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об’єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об’єкта будівництва. А той, у свою чергу, протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів – надати замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об’єкта будівництва.

Пайова участь мала здійснюватися виключно грошовими коштами:

  • для нежитлових будівель та споруд – 4% загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта;
  • для житлових будинків – 2% вартості будівництва об’єкта, що розраховується відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури і містобудування;
  • для всіх промислових об'єктів – 0%.

Але практика, коли замовник отримав дозвіл на будівництво, але не звернувся до органу самоврядування за визначенням (отже – ухилився від сплати пайового внеску) – була доволі розповсюдженою. Тож такий механізм, можливо, полегшував долю окремих проєктів, але аж ніяк не розв’язував глобальних проблем громади.

Що може стати альтернативою цього інструменту саме для оновлення інфраструктури? «Основне стабільне джерело для оновлення інфраструктури на місцях – податок на нерухомість. Що цікаво: він «перекриває» пайовий у 5-7 разів (наприклад, за 10 місяців 2020 року «пайового» зібрали – 1,2 млрд грн, а податку на нерухомість фізичні та юридичні особи сплатили 5,3 млрд грн! Тобто план за податком на нерухомість за 10 місяців було виконано на 103%)», – коментує народний депутат Олена Шуляк.

За її словами, саме податок на нерухомість і будуть спрямовувати на розвиток населеного пункту. «Є ще один компенсатор: оформлення землі під забудовами і отримання податків з них. За попередніми оцінками –   це мільярди гривень, які донині громади не доотримували», – зазначає вона.

Читайте:

Загалом прогноз від асоціації – стримано негативний. Проблема, задля розв’язання якої запроваджувалася пайова участь – зношеність мереж (до 90%) та дефіцит/застаріла соціальна інфраструктура – залишилася. «Компенсаторів такого інструменту ніхто не дав. В основному, пайова участь працювала там, де було активне будівництво, у великих містах та приміських територіях. Але й для малих містечок навіть 100 чи 200 тисяч гривень на рік – це ті кошти, які можна було скерувати на оновлення інфраструктури», – каже Ярослав.

Як бути на місцях тепер та на що розраховувати? Зараз органи місцевого самоврядування залишилися сам-на-сам із викликами розвитку території. Створення соціальної інфраструктури можна (теоретично) включати у бізнес-модель девелоперів. Адже відповідальні забудовники не обмежують термін участі у проєкті лише введенням в експлуатацію, а передбачають і подальше керування житловими комплексами, тому зацікавлені у підвищенні якості інфраструктури цих ЖК. А ось інженерні мережі – проблема номер один для всієї громади.

«Є три джерела оновлення мереж: місцевий бюджет, державний бюджет, тариф для споживачів з інвестиційною складовою. Тариф залишається політичним питанням, яке ніхто не бажає порушувати. Адже це одразу навантаження на населення, а отже –  перегляд субсидій. Тут є не лише політичні ризики незадоволення владою, а ще фінансові ризики, додаткове навантаження на держбюджет», – вважає Ярослав.

Місцеві бюджети обмежені в капітальних видатках: на них може витрачатися максимум 15% бюджету, а більша частина йде на заробітну плату та комунальні послуги. За словами експертів, протягом останнього десятиліття у Державному бюджеті України не було передбачено жодної спеціальної програми для відновлення ЖКХ. Лише позаминулого року мала місце спроба запровадити програму покращення питної води. Її кошторис – 200 млн грн на всю Україну, тобто незначна сума. Окрім цього для оновлення систем тепло- та водопостачання на місцях залучаються кредити ЄБРР, погашати які місцева влада планує завдяки бюджету розвитку.

Не стане альтернативою пайової участі й 13,44% акцизів на паливо, які остаточно залишили громадам. Ці кошти спрямовуються не до фонду розвитку, а, як і раніше, – до загального фонду. «Асоціація спеціально відстоювала саме цю позицію, бо кожного року держава «відкушує ресурси»,  перекладаючи на органи місцевого самоврядування все більше навантаження щодо  підтримання інфраструктури. Цього року скасували пайову участь, минулого – скоротили дотації на соціальну інфраструктуру з 14 до 6 млрд грн, позаминулого – додали утримання ПТУ та оплату праці непедагогічним працівникам освітніх закладів, тощо»,  – каже Ярослав.

Таким чином, без системного інструменту та загальнодержавної програми оновлення мереж наразі можна передбачити лише негативні сценарії. Наприклад, експерти вважають, що громади у зв’язку з відсутністю коштів на інфраструктуру обмежуватимуть будівництво через містобудівні умови та обмеження. Наприклад, даватимуть негативну відповідь через відсутність необхідних потужностей у водопостачанні, теплопостачанні, електроенергії, тощо.

Найвірогідніший наразі варіант  – забудовники напряму домовлятимуться з відповідним КП-монополістом про створення необхідної потужності, а далі інвестуватимуть та  будуватимуть свої об’єкти. «Тобто, замість пайового внеску ми отримаємо добровільний подарунок місту», – резюмує Ярослав.

 

Цікаво про будівництво: якою є оптимальна кількість дахових вікон в мансарді

Оксана Грішина

Источник:
mind
15 января 2021 г.
4150
Довгий час зловживання на дорожніх роботах призводили до значних втрат коштів платників податків. Чи...
13 января 2021 г.
1674
Витяги з чинних будівельних норм та законодавчих актів України, які регулюють відстані між будинками...
11 января 2021 г.
6858
Які зміни законодавства вплинуть на ціну квадратного метра житла найближчим часом...
Українці, що ви думаєте з цього приводу? Давайте обговорювати!
Не стійте осторонь – вільно діліться своєю думкою з іншими людьми.
Але, будь ласка, будьте ввічливі та дотримуйтесь правил коментування. ПОСИЛАННЯ ЗАБОРОНЕНІ, та блокуються автоматом.
Заборонені будь-які посилання (коментар з посиланням не може бути доданий, він автоматично блокується)

Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання

Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.

Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.

Будь ласка, поставтеся до цих правил з повною відповідальністю.
Якщо дії коментованого шкодять читачам, рекламодавцям, співробітникам Build Portal або всій нашій спільноті, ми можемо заблокувати користувача.
Читать полностью Скрыть
15 января 2025 г.
5963
Аналітики українського маркетплейсу нерухомості, проаналізували ціни на квадратний метр жи...
15 января 2025 г.
3095
Регламент (ЄС) 2024/3110 замінить чинний Регламент (ЄС) № 305/2011. Основні зміни спрямовані на гарм...
13 января 2025 г.
3945
Нововведення дозволить запобігти незаконним забудовам, спростить відведення ділянок та забезпечить а...
Сегодня
392
The leading European manufacturer of steel construction solutions has set an ambitious goal: to redu...
Сегодня
4433
Концепція базується на грі з рельєфом – один з фасадів будівлі підпорядковується важливій пішо...
20 декабря 2024 г.
1935
20 грудня обговоримо важливі питання цифровізації та вдосконалення будівельної галузі...
18 декабря 2024 г.
2494
18 грудня 2024 року відбудеться UKRAINIAN SPECIAL BUILDING AWARDS IBUILD 2024, де будуть відзначені ...
10 декабря 2024 г.
1666
12 грудня 2024 року в Києві відбудеться визначна подія для професіоналів будівельної, девелоперської...
Почтовая рассылка Build Portal для участников строительного бизнеса
Только самое важное
*один раз в неделю
Юрій Обух, директор Рууккі Україна розповів про незмінний курс компанії до інновацій і без...
18 декабря 2024 г.
2892
Андрей Озейчук – строитель с 27-летним опытом, основатель компаний Rauta, Kovlar и Teza, предс...
26 июня 2023 г.
530
BUILD PORTAL - Агрегатор новин
  • Збираємо всі існуючі новини будівельного ринку в одному місці
  • Унікальний "SMART рубрикатор" (розумний рубрикатор): це дуже деталізований по кожному напрямку рубрикатор аби ви змогли швидко знайти всі згруповані матеріали з потрібної теми
Build portal - українське народне медіа - без впливу оліграхів та влади!