Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 42.126 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 43.368 |
USD | 42.050 | 42.600 | 42.126 |
EUR | 43.300 | 44.001 | 43.368 |
Соціальне житло – це житло, що переважно надається державною або місцевою владою громадянам, які не можуть придбати чи орендувати нерухомість через нестачу коштів або з інших причин. Система соціального житла фактично дозволяє людям із низькими доходами орендувати доступне житло або навіть мешкати у ньому на безоплатних умовах. Втім, зазначимо, що так все відбувається в Європі, тоді як в Україні до останнього часу поняття соціального житла практично не існувало. Війна докорінно змінила підходи, зробивши соціальне житло первинною потребою для мільйонів українців.
Європа – (майже) соціальний рай
Недоступність житла або невідповідність доходів населення вартості нерухомості стають соціальною проблемою для суспільств навіть багатих західних країн. Саме тому забезпечення соціальним житлом тих, хто має у ньому потребу, є одним з найважливіших інструментів зниження соціальної напруги. Чим вищий рівень економічного розвитку країни, тим більше можливостей для фінансування будівництва соціального житла.
Європа традиційно є лідером у сфері соціального житла. Тут житло будують муніципалітети або приватні некомерційні організації (кооперативи, громадські чи благодійні фонди), які отримують землю на пільгових умовах та кредити під низькі відсотки.
Соціальне житло широко поширене у країнах Західної та Північної Європи. Воно характеризується високою якістю та доступністю. Одним із європейських лідерів за обсягом соціального житла є Франція, де близько половини орендного ринку представлено саме соціальним житлом. Окрім низької орендної плати, багато родин у Франції отримують додаткову допомогу на оплату комунальних послуг. У Німеччині діють різноманітні моделі соціального житла – від муніципальних до кооперативних. Доступ до них регулюється суворими критеріями, що враховують доходи та склад сім’ї.
Більшість європейців віддає перевагу оренді житла, а не його придбанню. Причиною цього є не лише дефіцит житла чи брак коштів, але й інші важливі фактори та міркування:
1. Висока вартість нерухомості, яка робить оренду єдиним доступним варіантом для багатьох людей мати дах над головою.
2. Нестабільність ринку праці, часта зміна роботи (трудова мобільність) та гнучка зайнятість призводять до того, що багатьом людям зручніше орендувати житло.
3. Жорсткі закони щодо захисту прав орендарів роблять оренду житла вельми привабливою та стабільною перспективою.
Більше того, в європейських країнах культура оренди житла має давні традиції, тому сприймається як нормальний та зручний спосіб проживання. У цьому і є одна із найбільших відмінностей українського менталітету від європейського. Для українця власне житло є беззаперечним символом успіху та достатку, тоді як оренда сприймається переважно як вимушений і небажаний стан.
Також існує ще один важливий нюанс - європейська модель надання соціального житла має й негативні сторони. Витрати на таке житло лягають на бюджети, що призводить до значного зростання видатків на соціальну сферу, залишаючи менше коштів для інших важливих напрямів витрат. Окрім того, соціальна система Євросоюзу приваблює чимало мігрантів, які часто не можуть інтегруватися в місцеве суспільство. Це спричиняє низку проблем, серед яких - зростання рівня злочинності та безробіття, неефективні витрати на утримання мігрантів, а також підвищення соціальної напруги.
Українські реалії
Україна, з багатьох причин, не має усталеної практики будівництва соціального житла, хоча на межі XIX-XX століть у Києві працювали близько 850 прибуткових будинків. Їх умовно можна віднести до соціального житла у сучасному розумінні, незважаючи на те, що це було приватним бізнесом – прибуткові будинки споруджувалися для подальшої здачі в оренду.
Війна зробила проблему житла однією з найгостріших. За оцінками KSE, у січні 2024 року загальна площа пошкоджених або зруйнованих обстрілами житлових об’єктів становить 88,9 млн кв.м – це 8,6% від загального житлового фонду України і приблизно 1,4 млн домогосподарств або 3,4 млн осіб.
Саме тому важко переоцінити важливість і своєчасність проєкту будівництва соціального житла, який розпочало реалізовувати Агентство відновлення спільно з міжнародними партнерами. Будівництво соціального житла вимагає значних фінансових ресурсів, і фінансування цього проєкту за рахунок донорських та кредитних коштів є єдиним реальним способом вирішення проблеми нестачі житла для переселенців. Альтернативи, як-от реконструкція гуртожитків чи баз відпочинку для розміщення ВПО, не здатні впоратися з масштабністю цього виклику.
На даному етапі саме держава має відігравати роль ініціатора та координатора будівництва соціального житла. В Україні активно розробляють законодавчі механізми, які спрощують громадам створення власного фонду соціального житла. Це відкриває нові можливості для підтримки переселенців, молодих сімей та людей, що опинилися у складних життєвих обставинах. Водночас громади отримують дієві інструменти для реалізації важливих проєктів і свого розвитку.
Вже можна говорити, що пілотний проєкт Агентства відновлення стартував, і він має стати важливим аргументом для уповільнення еміграції та повернення додому українців, які виїхали за кордон ще на початку повномасштабного вторгнення рф. Під час пілотного проєкту мають збудувати будинки на 6,2 тисячі квартир. Загалом перший етап програми соціального житла передбачає будівництво 50 тисяч квартир у центрі та на заході України.
Важливо, щоб швидко наступили другий, третій та подальші етапи реалізації проєкту. Це дозволить частково вирішити проблему забезпечення житлом та продемонструвати українцям за кордоном, що держава готова дбати про своїх громадян, створюючи умови для повернення українців додому.
Сьогодні в України є всі шанси побудувати більш ефективну та справедливу житлову політику, з урахуванням кращого досвіду європейських країн.
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.