Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.331 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 43.691 |
USD | 41.150 | 41.649 | 41.331 |
EUR | 43.550 | 44.201 | 43.691 |
На нещодавній конференції в Лугано разом із міжнародними партнерами обговорили план відбудови України. Перед Україною та світом стоїть безпрецедентна мета - таких масштабних руйнувань у Європі не було вже багато десятиліть. Це неймовірний виклик відчиняє величезне вікно можливостей, адже колись повоєнне відновлення стало поштовхом для багатьох нині успішних економік. Проте, для деяких країн багатомільйонні вливання ззовні не гарантували навіть системного відновлення, не те що «економічного дива».
Для того, щоби велика відбудова України стала історією успіху нам найперше потрібна довіра між усіма учасниками процесу - державою, донорами та громадськістю. А цього неможливо досягнути без прозорості та нагляду.
Вчимося на чужих помилках
З міжнародного досвіду ми знаємо, що у випадку, коли немає довіри до держави та її інституцій, донори можуть фінансувати в обхід уряду. Так сталося в Боснії та Герцеговині, де 80% допомоги спрямовувались за межі державного бюджету на конкретні локальні проєкти. Завдяки багатомільярдним інвестиціям зруйноване місто Сараєво візуально було повністю відновлене, проте експерти називають таку відбудову «косметичним ремонтом». Зокрема, житлове будівництво відбувалась хаотично, безсистемно, без створення необхідної інфраструктури. Результат не задовільняє як урбаністів, так і багатьох жителів міста.
Також за відсутності довіри може бути запроваджена модель надмірного контролю з боку донорів, як це було в Ліберії у 2005 році. Використана там програма передбачала право співпідпису щодо рішень у сфері держфінансів для 23 представників донорів. Такий підхід виявився мало успішними, а також зазнав критики за порушення суверенітету держави.
Україна зацікавлена в системних та комплексних підходах до відбудови, які до того ж зможуть позитивно вплинути на наші державні інституції та стати плацдармом для подальшої міжнародної співпраці.
У пошуках найбільш ефективних інструментів
Який би не був формат роботи - прямі надходження до держбюджету, надання грантів, взаємодія з міжнародними фінансовими організаціями чи залучення приватних інвесторів - держава має забезпечити участь у нагляді для донора та громадськості. Модель такої платформи наразі напрацьовується з урахуванням успішного міжнародного досвіду та рекомендацій провідних світових інституцій.
Ефективний формат державно-приватного партнерства за участі міжнародних донорів демонструє приклад Філіппінського форуму розвитку. Майданчик був створений для відбудови зруйнованого у 2018 році під час бойових дій міста Малаві. Він сприяв політичному діалогу щодо напрямів розвитку країни, сформував конкретні зобов’язання кожної із зацікавлених сторін. Також у Філіппінах працювали цільові механізми, один із яких - розподіл витрат між різними організаціями для відбудови зруйнованого житла. Відповідна угода була підписана між Філіппінською корпорацією фінансування соціального житла та програмою ООН.
Роль парламенту у відновленні
На найвищому рівні взаємодії у форматі «уряд - уряд» або «уряд - МФО», ми маємо закласти зрозумілі ролі всіх зацікавлених сторін - їхні повноваження та сфери відповідальності. За рекомендаціями Організації економічного співробітництва та розвитку (OECD) необхідно напрацювати єдиний фронт реагування на випадки корупції. Організації-донори мають підтримувати в цьому країну-отримувача та заохочувати інших донорів до колективної реакції на корупцію. OECD радить мати заздалегідь розроблені плани відповідей на корупцію. Розроблення таких механізмів - одне із важливих завдань, яке стоїть на сьогодні перед українським парламентом.
Верховна рада має забезпечити прозорість використання бюджетних коштів через інструмент парламентського нагляду. Підготовлена Світовим банком програма оцінки стійкого до стихійних лих та відповідального управління державними фінансами (яку доречно використовувати і для інших видів відновлення) передбачає поєднання інструментів зовнішнього аудиту та парламентського контролю. Відповідно до їхніх критеріїв, Служба зовнішнього аудиту проводить фінансовий аудит, а парламент - огляд і оцінювання заходів відновлення та витрат на них. За результатами огляду відбуваються парламентські слухання, публічні консультації та звітування уряду.
Саме тому на Конференції з відбудови в Лугано оголошено про ініціативу створення міжпарламентської платформи. Взаємодія на рівні груп депутатів із країн-партнерів дозволить сформувати єдині зрозумілі правила та гарантувати ефективне та прозоре використання всієї міжнародної допомоги з відбудови.
Забезпечення контролю на місцях
Згідно з дослідженням процесу відбудови після війни, зосередженість на моніторингу знизу допомагає встановити довіру громадян до процесу відновлення та викоріняти локальну корупцію. До процесу контролю на місцях можуть долучатися організації громадянського суспільства, зокрема антикорупційного спрямування.
Також існує міжнародна практика проведення вибіркових перевірок та впровадження санкцій при виявленні порушень. Зазвичай, вона не використовується саме в повоєнній допомозі, проте в інших проєктах вона довела свою ефективність. Наприклад, у Непалі працює інноваційна енергетична програма із забезпечення громад сонячними панелями та мікрогідроелектростанціями. Для здійснення контролю до випадкових населених пунктів (20% від усіх учасників програми) надсилають приватних аудиторів. У разі виявлення порушень накладається штраф, який перевищує п’ятикратну вартість проєкту. Результатом такого підходу стала мінімізація шахрайства в рамках програми. Такі дій можуть підвищити відповідальність виконавців та запобігти відтоку донорів.
Максимальна цифровізація
Звісно, багатьох корупційних ризиків можна уникнути завдяки digital-інстументам. Це насамперед електронні реєстри з відкритим доступом для донорів та громадськості. Коли надавалась допомога у відбудові Афганістану, Міжнародні сили сприяння безпеці НАТО (ISAF) створили базу даних із 45 тис. проєктів реконструкції. Саме вона зробила можливим успішну реалізацію програми, забезпечивши місцевим громадам доступ до інформації та, відповідно, отримання допомоги. Під час відновлення після тайфуну уряд Філіппін розробив низку онлайн-інструментів для моніторингу процесу відновлення, збору коштів, подачі проєктів і відстежування їхнього прогресу.
Наразі в Україні вже створюється єдиний державний реєстр пошкодженого майна, що матиме відкритий доступ. Також лунають пропозиції щодо розвитку бази даних завдяки під'єднанню до неї аналітичних та управлінських інструментів. Таке рішення зможе стати єдиним простором для збору інформації, планування, управління та нагляду. У результаті це дозволить зробити зусилля держави й донорів ефективнішими і прозорішими.
Відбудова як частина інтеграції та розвитку
Ще одна не настільки очевидна, але важлива причина побудови стійкої міжнародної взаємодії для відновлення України - її інституційна спроможність може виходити за межі самої відбудови. Я не даремно фокусую увагу саме на цінностях, довірі та способах її зміцнення, а не суто на антикорупційних заходах.
Про відбудову України часто говорять як про новий «план Маршала». Історичний «план Маршала» після Другої світової війни був одним із перших поштовхів до інтеграції країн Європи та подальшого створення ЄС. Прозора відбудова України в солідарності з міжнародними партнерами може стати ключовою на шляху України від кандидата до члена ЄС, а також нашої інтеграції у євроатлантичну спільноту найрозвиненіших країн світу.
Свого часу, за схожих умов (подолання наслідків війни за допомоги потужних партнерів) виникали «економічні дива» Японії, Південної Кореї, Ізраїлю. І повторити такий успіх - це ще одна глобальна мета України, яка в пріоритеті має стояти одразу поруч із воєнною перемогою над ворогом.
Цікаво про ремонти: для чого потрібна, як вибрати та користуватися шпаклівкою для стін
Читайте більше новин про відбудову України у спецтемі на Build Portal
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.