Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.289 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 44.968 |
USD | 41.070 | 41.490 | 41.289 |
EUR | 44.750 | 45.430 | 44.968 |
Кабмін звільнив на час карантину від сплати орендної плати заклади торгівлі та розважальні центри, але не торкнувся взаємовідносин орендарів та орендодавців офісної нерухомості. При цьому рекомендував перевести на дистанційну роботу всіх, кого можливо. Як функціонують БЦ в умовах карантину?
Наразі немає обмежень, запроваджених органами державної влади та місцевого самоврядування, щодо роботи об’єктів офісної нерухомості, на відміну від ТРЦ. Тому більшість офісних центрів продовжують працювати у звичному режимі.
«Ми стежимо за нововведеннями й аналізуємо інформацію. Під час карантину наш пріоритет як керуючої компанії залишається незмінним — коректна робота усіх інженерних систем у будівлі, безпека резидентів та безпека офісних приміщень. Бізнес центр продовжує працювати відповідно до штатного розкладу, тобто 24/7. Диспетчерська служба, технічні фахівці, служба охорони та клінінгу, адміністратори рецепції, відділ оренди, юристи, бухгалтерія — тобто усі ті, чия присутність необхідна для повноцінного функціонування БЦ — продовжують працювати у БЦ у звичному режимі або частково дистанційно», — прокоментувала Юлія Щаслива, директор столичного БЦ.
Але карантин б’є по бізнесу, та опосередковано по офісній нерухомості. Згідно експрес-опитуванню ЕБА у кінці березня, майже половина компаній (48%) вже фіксувала від 20% до 50% втрат від доходів. Ще 16% прийняли рішення про зміну заробітної плати персоналу, а 14% — про скорочення штату. Продовження карантину до 24 квітня приведе до зменшення зарплат (23% опитаних), 17% повідомили про вимушене скорочення штату, а 6% — про часткове закриття бізнесу. Згідно опитуванням, у разі продовження карантину до 31 травня питання повного закриття бізнесу розглядають 10%.
Скорочувати виплати на персонал чи на офіс? Такий вибір став майже перед кожним бізнесом. Перемовини по орендній платі на час карантину не завжди закінчуються компромісом. Наприклад, генеральний директор великої столичної компанії Олександр Колб повідомив, що з 1 квітня офісів у Києві та Харкові немає.
«У режимі тотальної економії я вирішив відмовитись від офісів зовсім (залишили 19 кв. м для бухгалтерії та принтера). Бізнес вимагає швидких та твердих рішень. Я бачу, як мінімум, два великих плюса: ми зберігаємо 1 млн обороту компанії, що дозволить зберегти робочі місця. Я не хочу годувати орендодавців, які вимагають 100% ставку у кризу. Ми провели декілька раундів перемовин, але вони зайшли у глухий кут», — написав він на сторінці у Фейсбук.
Але це нетипова ситуація, хоча б тому, що згадана компанія будує собі хаб площею у 2 тис. кв. м у Харкові, тож економія в умовах, коли майже весь колектив працює віддалено, і продовжуються роботи у майбутньому офісі — логічна.
Щодо загальної реакції бізнесу на карантин, то, як і в інших кризах, перемовини йдуть з ситуативним успіхом. «З середини березня ми та наші сусіди по БЦ перешли на карантинну схему роботи: частину співробітників перевели на віддалений режим, частину — у відпустку за свій рахунок, по факту звільнили приміщення. Згідно логіки відміни платежів для орендарів ТЦ у цієї ж будівлі, юрвідділи почали перемовини про скорочення орендної плати на час карантину. Але замість допугоди зі зниженням отримали рахунок на авансовий платіж у повному обсязі ($20–40 за кв. м) плюс підвищення коридорних коефіцієнтів за місця загального користування до 10 евро за кв. м), плюс комунальні витрати. При цьому орендні ставки прив’язані до іноземної валюти, яка девальвувала з початку року на 15%. Нам не вдалося домовитись, хтось вирішив залишитись, а ми розірвали угоду та звільнили приміщення, наші співробітники працюють віддалено. Але, судячи з активізації трафіку, щоб не платити «за повітря», компанії повертають колективи до офісів», — на умовах анонімності розповів представник однієї з компаній.
«Що стосується перегляду умов оренди на період карантину, ми отримали звернення переважно від невеликих орендарів. Кожен випадок розглядаємо індивідуально, враховуючи сферу діяльності бізнесу та потенційні ризики для нього у найближчий час. Звичайно, ми готові слухати і чути наших орендарів, тому спільно шукаємо компромісні рішення. Наразі ми ведемо перемовини більшою мірою із закладами зони рітейлу на 1 поверсі, тому що саме на рітейл-зону запровадження карантину вплинуло у першу чергу. Втім, бізнеси швидко адаптувалися: у когось доставка ефективно працювала завжди, комусь її довелося запустити максимально швидко», — зазначила Юлія Щаслива.
99% резидентів іншого столичного БЦ відвідують свої офіси регулярно, жоден не опечатав приміщення і не закрив доступ для співробітників.
«Звісно, кількість відвідувань упало орієнтовно на 50-70%. Повністю закриті більшість інфраструктурних орендарів — Спортлайф, ресторан, лоббі-бар, столова, конференц-зали, міні-маркет. При цьому працюють банк та Нова пошта. Для офісних центрів не було вимог обмежень доступу або закриття входу до приміщень. Тому БЦ функціонують та для офісних резидентів ми стараємось підтримувати умови, що прописані у договорах оренди. Звісно, надходять запроси з різними побажаннями (знижка, відстрочка) — індивідуально ми працюємо з кожним орендарем — аналізуємо профіль діяльності, розмір приміщення, що він займає, базові умови оренди. Для інфраструктурних орендарів, які вимушені припинити роботу, надаємо орендні канікули», — повідомила директор БЦ.
«Ми працюємо у повному обсязі, всі бізнес-центри відчинені. Кількість присутніх резидентів скоротилась на 50-60%. Але канікули ми не надаємо, адже власники бізнес-центрів не надають їх нам. Ставки у доларах, так само, як і наші зобов’язання перед орендодавцем. Тим не менш, ми йдемо на компенсацію у різних варіаціях ситуативно», — прокоментувала директор з продажів Юлія Литвиненко. При цьому вона підкреслила, що компанія не відмовляється від планів розширення, зокрема відкриває локацію у новому бізнес центрі.
Експерти прогнозують, що ця криза завдасть меншого удару по ринку офісної нерухомості, ніж та, що обрушилась у 2013-14.
«Суттєво змінилась структура орендарів. В 2013-му левова частка, біля 70% орендарів якісної нерухомості припадала на іноземні компанії, які на тлі кризи згортали свою присутність на українському ринку або зменшували орендовану площу. Зараз частка іноземних компаній біля 30%, а більша частина запитів була від вітчизняних компаній. До того ж, досить великим був відкладений запит, якісних площ не вистачало. Так, ми прогнозуємо, що відсоток вільних площ збільшиться після карантину, але не катастрофічно, до 10%», — говорить експерт з нерухомості.
ЧИТАЙТЕ ГЛАВНЫЕ НОВОСТИ О КОРОНАВИРУСЕ, ПРОГНОЗЫ И СОВЕТЫ ДЛЯ СТРОИТЕЛЕЙ, переходите в спецтему "Короновирус и строителство - прогнозы и советы"
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.