Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.289 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 44.968 |
USD | 41.070 | 41.490 | 41.289 |
EUR | 44.630 | 45.230 | 44.968 |
Нова редакція держбюджету покликана зафіксувати погіршення економічної ситуації в країні та зниження дохідних статей, а також перерозподілити фінансові ресурси на цілі боротьби з поширенням коронавірусу й на антикризові заходи.
Поправки до держбюджету на 2020 рік (законопроект №3279) були внесені в Раду 29 березня, і вже 30 березня щодо них було голосування. Депутати, які голосували за документ «наосліп», відхилили законопроект – документ підтримали лише 223 парламентарія за необхідних 226 голосів.
Після цього Кабмін несуттєво переробив документ (законопроект №3279-д), внісши туди «косметичні» правки. У суботу, 11 квітня, бюджетний комітет Ради рекомендував прийняти за основу та в цілому доопрацьовану версію поправок до держбюджету-2020. Уже в понеділок, 13 квітня, Рада 249 голосами ухвалила зміни.
Дисбаланс основи
Оновлена редакція держбюджету-2020 зверстана виходячи з таких основних цифр:
Очевидно, що ці розрахунки вже є, скоріше, оптимістичним сценарієм, ніж базовим. Це розуміють і в уряді. Майже одночасно з внесенням поправок до держбюджету Кабмін оновив свій прогноз на 2020 рік. У ньому очікують зниження ВВП уже на 4,8%, інфляцію на рівні 11,6% і середню зарплату в 10,7 тис. грн (-4,5%).
Слабкий позитив
Перша й друга версії змін до держбюджету-2020 викликали багато нарікань і були переписані. Поточна редакція передбачає скорочення доходів держбюджету на 119,7 млрд грн, або на 11% – до 975,8 млрд грн, і зростання витрат на 82,4 млрд грн, або на 7% – до 1,266 трлн грн. Таким чином, граничний дефіцит держбюджету зріс з 96,3 млрд грн до 298,4 млрд грн (7,5% ВВП), він буде покритий за рахунок запозичень.
Головне нововведення прийнятої редакції держбюджету-2020 року – створення фонду для боротьби з поширенням коронавірусу в розмірі 64,9 млрд грн. Спочатку його розмір мав становити 124,2 млрд грн, потім його «підрізали» до 97,1 млрд грн, а потім «скоротили» до 66,2 млрд грн. У такий спосіб Кабмін переспрямував частину фінансових ресурсів на інші програми (Пенсійний фонд, Фонд зайнятості та інше), а не скоротив витрати на боротьбу з коронавірусом.
Кошти з цього фонду будуть спрямовані:
При цьому позитивні безпосередньо для економіки та промислового попиту статті витрат можна перерахувати на пальцях однієї руки:
Прогноз зниження ВВП на 4,8% приблизно збігається з показниками базового сценарію розвитку української економіки, якого очікують у 2020 році незалежні українські аналітики.
Бюджетні мінуси
Держбюджет-2020 у його першій, «докризовій» редакції не був «бюджетом розвитку». Уся його складова розвитку зводилася до витрат на дорожнє будівництво і розпіарений минулим складом Кабміну проект «Велике будівництво». На щастя, обидві програми не згорнули навіть на час оголошеного карантину.
Проте в новій редакції держбюджету-2020 інші витрати на інфраструктуру та розвиток сильно урізали або повністю скоротили:
Повністю або дуже скоротили нечисленні відомчі інвестиційні проекти в освіті, енергетиці, водному господарстві тощо. Крім того, фактично зупинена приватизація – план надходжень зменшений з 12 млрд грн до 500 млн грн.
Кошторис для дієти
У поточному вигляді держбюджет-2020 року – це «бюджет недоїдання». Поки розвинені країни рятують свої економіки вливаннями в сотні мільярдів доларів, Україна може виділити на все про все лише 65 млрд грн з урахуванням витрат на медичні заходи й підтримку вразливих верств населення. При цьому, наприклад, витрати на обслуговування держборгу не лише не скоротилися, а й зросли на 3,3 млрд грн – до 144,8 млрд грн.
Звісно, бюджетні ресурси – це не все, на що може розраховувати економіка. Так, Мінекономіки має намір стимулювати промисловість через держзамовлення та програми кредитування. Зокрема, обсяг держзамовлень оцінюється в 640 млрд грн.
Ці наміри звучать оптимістично, сума значна. Однак це жодним чином не пов’язане з реальністю, в якій держкомпанії скорочують свої інвестплани й втрачають прибуток на користь держбюджету. Так, у держбюджеті на 26,7 млрд – до 68 млрд грн – збільшили план вилучення прибутку в держпідприємств, з якого вони могли би фінансувати свої капінвестиції.
Більше того, в частині пільгового кредитування Кабмін може запропонувати хіба що вже відому програму «5-7-9%» і/або часткову компенсацію процентних ставок за кредитами для малого і середнього бізнесу. Про кредитні канікули, які були заявлені серед антикризових заходів, позичальникам доведеться домовлятися з банкірами в індивідуальному порядку. Про жодні фіскальні інструменти у вигляді зниження податків, запуск інфраструктурних програм або стимулювання окремих галузей економіки, на жаль, не йдеться.
ЧИТАЙТЕ ГЛАВНЫЕ НОВОСТИ О КОРОНАВИРУСЕ, ПРОГНОЗЫ И СОВЕТЫ ДЛЯ СТРОИТЕЛЕЙ, переходите в спецтему "Короновирус и строителство - прогнозы и советы"
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.