Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.289 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 44.968 |
USD | 41.070 | 41.490 | 41.289 |
EUR | 44.630 | 45.230 | 44.968 |
Міністр інфраструктури Владислав Криклій розповів, як Старт пілотів концесії морських портів Херсон і Ольвія відкриває шлях до масштабної реалізації довготривалого державного партнерства в інфраструктурі України
Старт пілотів концесії морських портів Херсон і Ольвія відкриває шлях до масштабної реалізації довготривалого державного партнерства в інфраструктурі України – про це розповів у своїй публікації в НВ міністр інфраструктури Владислав Криклій
Бути першопрохідцем завжди важко. Та ще важче залишатися на місці, коли інші йдуть уперед. Так було з транспортною інфраструктурою майже всі роки незалежності. Переважним чином ходьба на місці у вигляді аварійного ремонту застарілої радянської спадщини, іноді біг на місці, якщо якийсь іноземний інвестор виявляв зацікавленість і врешті-решт вдавалося реалізувати спільний проєкт. Однак, то були виключення із загальної сумної картини — повної відсутності масштабних концесійних проєктів у галузі інфраструктури.
Це при тому, що за визначенням Світового банку, розвиток інфраструктури має критично важливе значення для створення можливостей економічного росту, а структуровані проєкти державно-приватного партнерства (ДПП) при правильному підході можуть допомогти у вирішенні критичних транспортних проблем.
За даними «Інформаційної лабораторії щодо державно-приватного партнерства», яка була запущена Групою Світового банку у 2015 році, для сприяння реалізації ДПП, по всьому світу з 1990 року було реалізовано понад 1 600 проєктів ДПП у сфері транспорту на загальну суму зобов’язань щодо приватних інвестицій понад 470 мільярдів доларів у країнах, що розвиваються.
Серед півтисячі проектів концесій морських портів у світі, що реалізовувалися в останні роки, — жодного українського. Це при тому, що, наприклад, чорноморські країни-конкуренти України вже давно та успішно застосовують концесію як інструмент модернізації портової інфраструктури.
Після ухвалення Верховною Радою України 3 жовтня 2019 року Закону України «Про концесію» Міністерство інфраструктури України стартувало з першими двома пілотними проєктами концесій — морського порту «Херсон» і спеціалізованого морського порту «Ольвія».
Початок дуже оптимістичний. Переможцем концесійного конкурсу в порту Херсон стала компанія «Рисоіл-Херсон». Запропонована нею ставка змінного концесійного платежу (відсоток від доходу) становила 7% від доходу за рік. Це в 10 разів вище мінімальних вимог, які виставлялись нами. На 44% вище від мінімальних вимог компанія запропонувала суму фіксованого концесійного платежу — 12 млн грн. Інвестиційні зобов’язання ТОВ «Рисоіл-Херсон» — майже 300 млн грн на 4 роки, що на 38,6% вище від мінімальних вимог. Ще 18 млн грн — сума коштів для розвитку місцевої інфраструктури (збільшення на 67,7%).
У результаті успішного другого концесійного конкурсу в Україну зайшов портовий оператор світового рівня — катарська компанія QTerminals. У її профайлі управління морськими портами та транспортними терміналами Держави Катар.
QTerminals управляє найбільшим торговим портом країни — Хамад, вартістю понад $7 млрд, який є одним із найпотужніших і найновітніших морських логістичних комплексів на Близькому та Середньому Сході. У 2019 році компанія обробила 1 млн 320 тис. TEU контейнерних вантажів, що на 300 тис. контейнерів більше, ніж було оброблено в Україні всіма портовими операторами в тому самому році.
3,4 млрд гривень QTerminals інвестує у розвиток порту Ольвія впродовж 5 років. Це одна з найбільших прямих іноземних інвестицій у портову галузь України за всю історію незалежності. Сума щорічних концесійних платежів — 82 млн грн, що в 16 разів вище від прибутку порту за 2019 рік. Концесіонер вкладе 80 млн грн у розвиток інфраструктури м. Миколаєва, що сприятиме сталому розвитку місцевої громади.
Без концесії залучення цих коштів і компаній у порти Херсон та Ольвія було просто неможливим.
Концесія — це не продаж, а розвиток, можливість залучити найкращих, відповідати викликам ринку, підвищити своє конкурентне становище за рахунок комерційної гнучкості та інвестицій у оновлення та будівництво нових активів. Нарешті Українська держава отримала можливість використовувати цей інструмент для оновлення та подальшого розвитку портової інфраструктури, підвищення завантаженості морських портів та реалізації транзитного потенціалу.
Обидва концесійні конкурси були проведені чесно та відкрито. Новим критерієм прозорості проведення концесійного конкурсу для мене стали не тільки слова вдячності переможця, а й слова вдячності програвших сторін. Дякували за високоякісну організацію конкурсу і заявили про готовність брати участь у наступних концесійних конкурсах на морські порти.
Я також хочу подякувати — команді Міністерства інфраструктури Україна, що з 2015 року спільно з міжнародними партнерами та колегами з інших міністерств працювала над законопроєктом про концесію та підготовкою самих проєктів концесій, парламентарям, які прийняли стратегічно важливий для української економіки Закон України «Про концесію», колективам портів Херсон та Ольвія, які повірили в успіх і зробили все можливе для його наближення.
Тож, іспит Херсоном і Ольвією успішно склали і працюємо далі над підготовкою нових концесійних проєктів. Час швидко рухатися вперед.
Нагадаємо, що конкурс на концесію порту "Ольвія" виграла компанія з Катару. А також про те, що за результатом концесійного конкурсу Херсонського морського порту визначено переможця - ТОВ «Рисоіл-Херсон».
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.