Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.289 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 44.968 |
USD | 41.070 | 41.490 | 41.289 |
EUR | 44.750 | 45.430 | 44.968 |
Мінінфраструктури хоче покрити українські магістралі 5G-мережею. Що за цим стоїть: впровадження передових технологій, особистий PR міністра Володимира Омеляна чи фундамент для насильного продажу мобільним операторам частот?
18 квітня 2019 року міністр інфраструктури Володимир Омелян на брифінгу оголосив про запуск пілотного проекту "Інтернет речей на дорогах на базі технології зв'язку п'ятого покоління 5G".
"Розвиток цифрової інфраструктури є необхідним кроком з модернізації транспортної галузі України... Наша головна мета полягає в тому, щоб дороги були "розумними", тобто такими, які інтегрують всю транспортну інфраструктуру в одну інтелектуальну мережу, забезпечуючи безпеку і комфорт користувачів", — заявив міністр.
За його словами, проект на базі 5G покликаний відповісти на питання, чи може технологія вирішити проблеми безпеки дорожнього руху, моніторингу руху транспорту та аналізу транспортних потоків.
Проект реалізовують компанії Nokia (безкоштовно надає обладнання 5G) і "Vodafone Україна" (надає телекомунікаційну інфраструктуру) за підтримки Міністерства інфраструктури.
Тестовий майданчик розташований на 21 км автодороги Н-01. Проект розділений на три стадії.
Перша. На окремій ділянці дороги протягом двох місяців учасники проекту будуть тестувати технологію інтернету речей (IoT) і збирати статистичні дані за допомогою мережі LTE на комерційних частотах "Vodafone Україна", а з другого півріччя 2019 року — за допомогою зв'язку п'ятого покоління 5G.
Друга. Розширений пілот, в рамках якого зв'язком буде покрита окрема траса.
Третя. Повномасштабний проект, який передбачає покриття новітніми технологіями всіх автомобільних доріг України міжнародного значення.
Передбачається, що у 2020 році Національна комісія регулювання зв'язку та інформатизації виставить на торги ліцензії на частоти 5G.
Проте експертне середовище скептично сприйняло такі амбітні плани міністерства.
Які ж справжні рушійні сили проекту? Є три версії: бажання чиновників запровадити в Україні передові технології, особистий PR міністра і фундамент для насильницького продажу мобільним операторам частот для 5G.
Днями чиновники Мінінфраструктури зустрілися з телеком-журналістами та експертами й обговорили ці питання.
Версія 1. Запровадження в Україні передових технологій
На тлі обмеженого покриття зв'язком 3G/4G території України, зокрема, автодоріг та залізниці, а також торішньої заяви міністра про початок будівництва Hyperloop суспільство та експерти у сфері телекомунікацій зустріли новину про запуск 5G з неабиякою часткою скепсису.
Сумніви експертів посилювало і те, що питання впровадження нових технологій з передавання даних за допомогою мобільного зв'язку — це компетенція Національної комісії регулювання зв'язку та інформатизації (НКРЗІ), а не Міністерства інфраструктури.
Щоб відповісти на ці питання, глава директорату цифрової інфраструктури Фарид Сафаров та в. о. гендиректора ДП "Галузевий центр цифровізації і кібербезпеки" Олександр Озеран запросили телеком-журналістів та експертів на зустріч з Володимиром Омеляном. Вона відбулася 3 травня.
За кілька годин до заходу міністр зустрівся з главою телеком-регулятора Олександром Животовським.
"В ході зустрічі глава НКРЗІ висловив підтримку інноваційним проектам, які ініціює Міністерство інфраструктури, і зауважив, що комісія готова надавати допомогу в їх реалізації", — йдеться у прес-релізі міністерства, випущеному за підсумками зустрічі.
У релізі також відзначається, що глава регулятора дозволив провести пілотний проект, обговорив з міністром перспективи імплементації 5G в Україні та можливі радіочастотні ресурси для реалізації цієї технології.
"З того контакту, який у нас є з керівництвом НКРЗІ.., я дійсно щасливий, тому що це новаторські люди, вони вітають інновації", — підтвердив журналістам міністр.
За словами Омеляна, тестовий запуск 5G — це проект, покликаний емпіричним шляхом перевірити, наскільки в транспортній галузі необхідний зв'язок п'ятого покоління з точки зору забезпечення безпеки на дорогах та управління трафіком. Безумовно, супутній медійний ефект міністр також використовує як драйвер.
"Ми хочемо показати державі, бізнесу і приватному споживачу, що проект 5G потрібний, — пояснює Омелян. — Точно так само, як це було з 3G: поки ми не підняли "хайп" у 2014 році, нічого не зрушило з місця.
Була одна компанія, яка "сиділа на ліцензії" і ніхто нічого не хотів міняти, в тому числі військові. Пробилися з цим 3G практично миттєво, перейшли на 4G. Я б хотів, аби така ж швидкість була збережена і для 5G".
Версія 2. Особистий PR
Тема 5G, яку останні два-три роки всіляко проштовхували в медіа виробники обладнання для мобільних операторів і самі оператори, на початку 2019 року в міжнародному телеком-середовищі стала єдиною, безальтернативною і "хайповою".
Однак цей тренд більше стосується телекомунікаційної галузі. Коли ж про тестовий запуск 5G оголошує не керівник профільного органу, а міністр інфраструктури, хай навіть із сміливими поглядами, людей з телеком-галузі це насторожує.
"Можна констатувати, що Омелян грає дуже гостру, агресивну гру", — розповідає про враження від зустрічі консультант учасників ринку телекомунікацій Роман Химич.
"Чи є вона ризикованою для нього? Навряд чи. Після поразки Петра Порошенка апаратна вага Омеляна буде більшою, ніж Животовського, набагато більшою. Міністр інфраструктури є видатним представником когорти реформаторів, його символічний і соціальний капітали набагато більші, ніж у президентського висуванця.
Чи можна стверджувати, що 5G-ініціатива Мінінфраструктури — це PR-проект? Так, звісно. Чи можна стверджувати, що це піде на користь індустрії? Це залежить від обставин, які поки що не до кінця зрозумілі", — говорить експерт.
За словами співрозмовників ЕП, тестовий запуск 5G — це зручна тема для PR-проекту міністра.
"Через відсутність в НКРЗІ артикульованої позиції з питання 5G (міністр. — ЕП) начебто в сірій зоні, де можна спокійно піаритися, не конфліктуючи ні з операторами, ні з НКРЗІ", — відзначає Химич.
Версія 3. Фундамент для насильного продажу операторам частот для 5G
На початку 2018 року в Україні пройшли два аукціони з продажу ліцензій на використання радіочастот для 4G. У січні були виставлені на продаж ліцензії на частоти в діапазоні 2500-2700 МГц, в березні — 1800 МГц.
При цьому Кабмін і НКРЗІ фактично зобов'язали мобільних операторів купити частоти в діапазоні 2500-2700 МГц і виплатити компенсацію 0,5 млрд грн ТОВ "ММДС-Україна", що належить Рінату Ахметову.
Обставини отримання частот "ММДС-Україна" з самого початку вказували на фіктивність цієї угоди. Мета існування компанії полягала в тому, щоб чекати свого часу і продати частоти мобільним операторам за великі гроші.
Перші "сторінки сценарію" пілотного тестування 5G в Україні віддалено нагадують історію 2018 року.
Річ у тім, що одним з головних претендентів на надання частот для тестування 5G є ТОВ "Українські новітні технології" (TM FreshTel), яке багато в чому схоже на "ММДС-Україна".
Бізнес FreshTel з надання послуги бездротового ШСД провалився. НКРЗІ анулювала ліцензії оператору на національну смугу частот 3400-3600 МГц, тому що ліцензіат понад рік не користується радіочастотним ресурсом. Однак УНТ ще може оскаржити в суді рішення НКРЗІ.
Компанія платить копійки за користування радіочастотним ресурсом, а її офіс розміщений у тій же будівлі, де розмістилася "ММДС-Україна": Київ, вулиця Трьохсвятительська, 5/1А.
Єдина відмінність у тому, що кінцевим бенефіціаром у "ММДС-Україна" вказаний Рінат Ахметов, а в УНТ — компанія "Карвест холдингс лімітед" на Британських Віргінських островах.
Такий збіг поряд з анонсом продажу ліцензій на частоти 5G у 2020 році, на думку Химича, дають підстави висувати версію про формування в майбутньому для мобільних операторів, наприклад, такої пакетної пропозиції: потрібні частоти 700-800 МГц — купіть спочатку 3500 МГц для ємності.
За збігом обставин, пілотний проект Мінінфраструктурі допомагають реалізовувати фахівці УНТ, пише Сафаров.
За словами Озерана, ініціативу висунули представники компанії, а міністерство прийняло допомогу.
Крім того, Сафаров запевняє, що весь проект тестового запуску 5G значною мірою відбувся завдяки підтримці та консультаціям Олени Мініч, яка була гендиректором УНТ у 2010-2014 роках.
Щоб зрозуміти, яка підтримку отримало міністерство, ЕП звернулася до екс-глави УНТ.
"Я телеком-професіонал і в тому числі є радником першого віце-прем'єра з цифрової економіки.
Відповідно, підтримка полягала в генеруванні самої ідеї створення цифрових послуг для доріг і транспорту. Перші дискусії на цю тему з міністром були ще у 2015-2016 роках", — розповідає Мініч.
У той час вона працювала в Мінекономіки і координувала діяльність України з Єврокомісією щодо створення єдиного цифрового ринку, а питання проектів цифрових доріг, Digital roads, були частиною кооперації з ЄС.
Мініч заявила, що у неї нема частки в УНТ. Утім, вона не стала приховувати, чому УНТ запросили в пілотний проект. За її словами, в УНТ є ліцензія для діапазону, у якому працює надане Nokia тестове обладнання.
У той же час, за словами Озеран, чиновники поки самі не знають, на яких і чиїх частотах буде працювати пілотний проект в другій половині 2019 року в режимі 5G.
"Питання поки узгоджується з НКРЗІ. Це буде десь у проміжку 3,4-3,8 ГГц", — говорить чиновник.
Які частоти країни Західної Європи вибирають для запуску 5G
Джерело: Економічна правда
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.