РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 39.227 EUR: 42.442
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 39.227
EUR 40.000 41.000 42.442
USD 39.180 39.515 39.227
EUR 42.320 42.839 42.442
Ми допрацьовуємо BuildPortal. Зовсім скоро він стане ще кращим!

Програма "5, 7, 9": чому не "злетіла" і як це виправити

Що потрібно зробити, щоб урядові програми кредитування запрацювали
1788 25.06.2020 в 11:07



Чому "5-7-9" не зірвала
овації у бізнесу


З початку року уряд намагається запровадити пільгове кредитування, але назвати ці спроби успішними наразі не можна. 

Наприклад, програма "5-7-9", яка отримала відмінний старт і медіаохоплення, зазнала критики в бізнес-середовищі.

Від моменту запровадження програми минуло 4 місяці, і як результат – 16 учасників програми видали лише 639 кредитів із 24 720 отриманих заявок. 

Незважаючи на невдалий старт, за пів року у програми з'явилося друге дихання. Обсяг виданих кредитів збільшився майже у два рази і склав 405 мільйонів гривень. 

При цьому загальна сума, виділена на програму, складає 2 мільярди гривень. Однак програма має декілька недоліків, які провокують обережність у видачі кредитів.


Чому програма не "злетіла"

"Мікромоніторинг". Із самого початку виникли бар'єри. Більшість банків не змогла приєднатися до програми, а деякі – не захотіли. Відштовхували вимоги до системи фінмоніторингу виданих кредитів і критерії відбору позичальників.

Окрім того, програма стосувалася тільки мікробізнесу й невеликих клієнтів, які рішення приймають швидко, а звітність готують повільно.

Програма виявилася досить складною для банків і в питаннях управління кредитним ризиком.

Серед тих фінустанов, які все ж підписалися на програму, найпоширенішими причинами відмов стала ділова репутація позичальника (60 % відмов), необгрунтованість бізнес-плану (11 %) і невідповідність мети кредитування (12 %).

Низька дохідність. Дохідність таких кредитів стала ще однією проблемою для банків. Спроба уряду запровадити кредитування зрозуміла, вона була позитивно сприйнята ринком, але банку важливо отримувати дохід.

Закладена маржа в кредити "5-7-9" виявилася настільки низькою, що, залучаючи такі кредити, банки намагаються перевести позичальника до себе на обслуговування і пропонувати всі інші банківські продукти (зарплатні проєкти, зовнішньоекономічну діяльність), щоб збільшити прибуток від співпраці за рахунок інших операцій.

Кого кредитувати. Вимоги програми до позичальників істотно обмежують потенційний пул підприємців, яких могли б кредитувати банки. Наприклад, бізнес з нуля дуже ризикований. З огляду на це і на низьку маржинальність банки без державних гарантій не кредитуватимуть такий бізнес.

Для такого типу бізнесу гарантія повинна надаватися на всю суму кредиту, інакше банки навряд чи погодяться кредитувати.

Мораторий на банкротства: Рада приняла закон, предотвращающий банкротства за долги, накопленные во время карантина

За який кошт кредитувати. Окрема історія – фондування банків для забезпечення пільгових ставок. Якщо фінансування з Фонду розвитку підприємництва затримується, то різницю між пільговою та ринковою ставками фінансова установа забезпечує власними силами.

Своїм вкладникам банк зобов'язаний виплачувати проценти в повному обсязі. Це провокує додаткову обережність банків у роботі з програмою "5-7-9%".

"Зіпсований телефон". Свою лепту внесла недостатня комунікація. Частина клієнтів зверталася до банків для отримання споживчого кредитування.


Чи з'являться продукти за адекватними ставками

Замість удосконалення програми "5-7-9%" уряд планує запустити новий інструмент – пільгове портфельне гарантування (законопроєкти №3420 і №3419). Гарантії передбачають зобов'язання уряду погасити до 80% кількох кредитів підприємця в разі банкрутства.

Загальний обсяг гарантій становить 30 млрд грн, з них для МСБ – близько 5 млрд грн. Цього разу програма буде доступна для малих і середніх підприємців. Для сегменту малого та мікробізнесу питання забезпечення, яке би повною мірою гарантувало повернення кредитних коштів, дуже актуальне.

Рынок жилья выходит из карантина: что с ценами на квартиры и сколько строек будет заморожено

Підприємства цих сегментів в основному задіяні у сфері торгівлі і найчастіше працюють на орендованих активах. Якщо у власника такого бізнесу є особисті активи (нерухомість, автомобілі), то, як правило, їхня вартість є непорівнянною з обсягами запитуваного фінансування. Тому державні гарантії деякою мірою посприяють зростанню кредитування малого бізнесу та мікробізнесу.


Чим обернеться для бізнесу нова програма

Держава шукає правильну форму партнерства влади як власника бюджетних коштів, банків як інтермедіаторів на фінансовому ринку та бізнесу – ключового сегменту, який генерує робочі місця і ВВП.

Йдеться про гарантії держави щодо кредитів для малого бізнесу – сегменту, найбільш схильного до кризових явищ й одночасно найменш зрозумілого для банків з точки зору оцінки кредитного ризику. Тому механізм гарантування повернення кредитів буде позитивно оцінений стороною, яка фінансує.

Обраний Україною шлях побудови програми гарантування кредитів бізнесу відрізняється від європейської практики.

Більшість країн Євросоюзу спрямували свої програми мінімізації наслідків від COVID-19 на сегмент бізнесу, який демонстрував ефективну операційну діяльність до пандемії. В Україні ж держава готова поручитися і за стартапи, аби дати можливість підприємцям створювати бізнеси.

Незважаючи на всі позитивні моменти і спроби запровадити кредитування, не менш важливою проблемою, яка гальмує розвиток кредитування, є неврегульованість правового поля щодо захисту прав кредиторів.

Висока ризикованість змушує банки працювати в основному з клієнтами, які мають забезпечення у вигляді застави. Це значно звужує коло потенційних позичальників навіть з добре налаштованими бізнес-процесами, яких за нормальних умов можна і потрібно було б кредитувати.

Нацбанк: мы рассчитываем на то, что спрос на жилье будет оживлен за счет ипотеки 

Читайте також: раніше ми писали, про які тонкощі потрібно знати при бурінні та облаштуванні свердловини 

Источник: epravda
 
 
Интересные новости:
25.06.2020
1343
В столичной мэрии говорят, что не нарушили постановление правительства, ослабив карантин в Киеве. Го...
23.06.2020
1738
Станом на ранок 22 червня 2020 року епідситуація у столиці відповідає критеріям, що дозволяють перех...
22.06.2020
2150
Адаптивный карантин для предотвращения распространения коронавируса продлен до 31 июля. Правительств...
22.08.2022
2891
На всій території України продовжили карантин до 31 грудня 2022 року...
30.05.2022
1087
Уряд продовжив карантин  та режим надзвичайної ситуації в Україні через коронавірус...
29.03.2022
1322
На період воєнного стану Кабміном скасовано поділ на карантинні зони залежно від епідемічної си...