Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.253 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 43.563 |
USD | 41.150 | 41.649 | 41.253 |
EUR | 43.370 | 44.039 | 43.563 |
Державна служба України з питань праці запланувала на 2021 год 21 150 перевірок компаній та підприємств. Це на 4513 більше, ніж у 2020 році. З повним графіком перевірок можна ознайомитися на сайті Держпраці.
Зазначу, лише протягом вересня 2020 року в Київській області 92% інспекційних відвідувань завершились накладенням штрафів на роботодавців. Хоч розміри штрафів було зменшено, кількість їх збільшилася. Інспектори почали прискіпливіше перевіряти кадрові документи й накладати штрафи навіть за незначні порушення, такі як несвоєчасне повідомлення Податкової про прийняття працівника на роботу, відсутність письмового трудового договору, якщо це обов’язково, відсутність посадової інструкції, штатного розпису, журналів, наказів тощо.
Мінімальний штраф протягом року становив 5 тис. грн. Але з 1 січня 2021 року чинні розміри штрафів Держпраці зростуть слідом за мінімальною зарплатою – до 6 тис. грн. Отже, судових справ про оскарження постанови про накладення штрафу Держпрацею побільшає.
У цій статті зібрані основні поради адвоката, як підготуватися до перевірки, що робити чи не робити під час інспекційного відвідування та розгляду справи про накладення штрафу.
Як підготуватися до зустрічі з Держпрацею
1. Упорядкуйте інформацію про роботодавця в інтернеті
Інспекційне відвідування може тривати не більше 10 днів. Проте інспектор з питань праці має право збирати інформацію та документи ще до початку інспекційного відвідування шляхом проведення аналізу наявної та доступної інформації. Строків підготовки до інспекційного відвідування не встановлено. Документи, одержані під час підготовки до проведення інспекційного відвідування, що містять інформацію про порушення об’єктом відвідування вимог законодавства про працю, долучаються до матеріалів інспекційного відвідування.
Отже, коли інспектор прийшов до вас з інспекційним відвідуванням, він уже обізнаний про вашу компанію з відкритих джерел. Тому не давайте інспектору можливості дізнатися більше, ніж потрібно. Перевірте інформацію про компанію в інтернеті, впорядкуйте сайт, сторінки соцмереж, видаліть оголошення про вакансії, яких немає в штатному розписі.
Перевірки – це стрес не лише для роботодавця. Працівники під час першої зустрічі з інспектором, просто розгубившись, можуть розповісти інспектору «непотрібну інформацію» або підписати «непотрібний документ». Тому раджу діяти на випередження та роз’яснити працівникам права та схему поведінки в разі зустрічі з інспектором:
Якщо працівник не оформлений або співпрацює за цивільно-правовим договором:
Тому навіть якщо зловили «на гарячому» неоформленого працівника, краще мовчати, вимагати адвоката та нічого не підписувати.
Дії роботодавця під час інспекційного відвідування
1. Вимагайте в інспектора надати наказ та направлення на перевірку
Інспектор праці зобов’язаний повідомити про підстави проведення перевірки та надати копію направлення на перевірку. А роботодавець повинен ознайомитись з такими підставами та отримати копію направлення.
На початку перевірки треба дізнатися причину (підставу), предмет та строк перевірки. Для цього вимагайте в інспектора праці надати:
2. Вимога інспектора – виграний час для роботодавця
Інспектор має право виносити вимогу лише в межах своїх повноважень і під час інспекційного відвідування. Вимога складається у таких випадках:
Вимога є обов’язковою для виконання роботодавцем у встановлений у ній строк. Виграйте час для подання документів – попросіть інспектора винести вимогу. Це додатковий час для роботодавця, щоб привести до ладу кадрові документи.
Тому в зазначений у вимозі строк подайте вказані в ній документи у прошитому та пронумерованому вигляді із супровідним листом з описом через канцелярію територіального органу Держпраці.
3. Вимога може бути оскаржена
Роботодавець має право оскаржити вимогу в одноденний строк з дня її отримання. Скарга подається до керівника територіального органу Держпраці. Подання скарги тимчасово припиняє виконання вимоги. За результатами розгляду скарги вимога інспектора праці може бути скасована повністю або в окремій частині.
У разі незгоди з рішенням керівника відповідного територіального органу Держпраці таке рішення може бути оскаржене до голови або заступника голови Держпраці. Скарга розглядається у 30-денний строк після дня її надходження.
Подання в установлений строк скарги тимчасово припиняє виконання вимоги інспектора праці. На час розгляду скарги проведення інспекційного відвідування зупиняється.
4. Розписуватися в документах інспектора може лише керівник або уповноважено особа
Отримувати документи, які надає інспектор праці, та розписуватись в них раджу лише керівнику роботодавця або уповноваженій особі. Усім іншим особам (працівникам, особам, з якими укладено договір ЦПХ, родичам, перехожим) не слід розписуватися в документах, що надає інспектор (вимога, припис, акт), та отримувати їх. У разі відсутності керівника скажіть про це інспектору, попросіть його зачекати, щоб передати документи або надіслати їх поштою.
5. Акт інспекційного відвідування – це головний доказ Держпраці в суді
Результатом інспекційного відвідування є Акт інспекційного відвідування, який складається в останній день інспекційного відвідування у двох примірниках. Акт підписують інспектор праці та об’єкт відвідування. Один примірник акта залишається в об’єкта відвідування. Другий примірник акта залишається в інспектора праці.
Я раджу керівникові підписувати акт, але вказувати, що не згодні з ним та подаватимете письмові зауваження.
Зауваження до акта є його невід’ємною частиною. Вони подаються інспектору в письмовому вигляді не пізніше ніж за три робочих дні з дня отримання. Інспектор праці зобов’язаний протягом трьох робочих днів надати письмову відповідь на зауваження. Ви маєте право також подавати письмові пояснення до акта. Це іноді потрібно, якщо треба додати додатково документи або написати заперечення на відповідь інспектора.
Чи потрібно виконувати припис?
За фактом, припис інспектор праці виносить одразу в день складання Акта інспекційного відвідування. Це суперечить праву роботодавця оскаржити припис та зупинити проведення інспекційного відвідування. Такі дії інспектора є неправомірними.
Відповідно до п. 18 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМ України від 21.08.2019 №823 (далі – Порядок №823), якщо об’єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід’ємною частиною. Зауваження можуть бути подані об’єктом відвідування не пізніше ніж за три робочих дні після дня підписання акта. Письмова вмотивована відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж за три робочих дні з дати їх надходження.
Відповідно до п. 21 Порядку №823 припис вноситься об’єкту відвідування не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після підписання акта (відмови від підписання), а в разі наявності зауважень – наступного дня після їх розгляду.
Відповідно до п. 24-26 Порядку №823 у разі наявності порушень вимог законодавства про працю, зафіксованих актом, після розгляду зауважень об’єкта відвідування до нього (у разі їх надходження) інспектор праці проводить аналіз матеріалів інспекційного відвідування, за результатами якого вносить припис та вживає заходів до притягнення винної у допущенні порушень посадової особи до встановленої законом відповідальності.
Аналіз положень Порядку №823 свідчить про те, що інспектор праці може вносити припис не раніше, ніж керівник об’єкту відвідування підпише акт. А в разі наявності зауважень до нього – після розгляду цих зауважень та після проведення аналізу матеріалів інспекційного відвідування.
У разі таких порушень можна окремо оскаржити неправомірні дії інспектора та (або) посилатись на такі порушення під час оскарження постанови про накладення штрафу та припису до суду.
Відповідно до ст. 10 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» суб’єкт господарювання має право оскаржувати в установленому законом порядку неправомірні дії органів державного нагляду (контролю) та їх посадових осіб. Відповідно до ч. 10 п. 13 Порядку №823, об’єкт відвідування має право оскаржувати в установленому законодавством порядку неправомірні дії інспектора праці.
Скарга на дії інспектора може бути подана як до керівництва, так і одразу до суду.
Порядок накладення штрафу
Інспектор праці сам не приймає рішення про накладення штрафу. Після складання акта інспекційного відвідування та розгляду зауважень інспектор праці проводить аналіз матеріалів інспекційного відвідування та передає уповноваженій посадовій особі (керівнику) всі матеріали інспекційного відвідування для подальшого вирішення питання про притягнення до фінансової відповідальності роботодавця за ст. 265 КЗпП.
Справа про накладення штрафу розглядається у 45-денний строк із дня, що настає за днем одержання уповноваженою посадовою особою від інспектора відповідних документів.
Про дату одержання документів уповноважена посадова особа письмово повідомляє роботодавця не пізніше ніж через п’ять днів після їх отримання рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення.
За результатами розгляду справи уповноважена посадова особа складає постанову про накладення штрафу у двох примірниках. Форма постанови встановлена наказом Мінекономіки «Про затвердження форми постанови про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення» від 19.05.2020 №920.
Один примірник постанови надсилається роботодавцю протягом трьох днів з дня її складення. У разі надсилання примірника постанови засобами поштового зв’язку в матеріалах справи робиться відповідна позначка.
Якщо Держпраці порушить строк у п’ять днів для повідомлення роботодавця про початок розгляду справи про накладення штрафу, в суді є шанс виграти справу.
Добровільна сплата штрафу – чи варто?
Роботодавцю надається один місяць з дня прийняття постанови для добровільного її виконання. У разі сплати роботодавцем 50% розміру штрафу протягом десяти банківських днів з дня вручення постанови про накладення штрафу за порушення вимог законодавства про працю, передбаченого цією статтею, така постанова вважається виконаною (зміни в ч. 5 ст. 265 КЗпП від 12.12.2019).
Добровільно сплачувати штраф зі знижкою чи оскаржувати його до суду – треба вирішувати в конкретних обставинах. Якщо шансів скасувати постанову про накладення штрафу немає і розмір штрафу невеликий, то я раджу скористатись даним правом. Але пам’ятайте: сплативши штраф, ви визнаєте факт свого порушення, і можливості оскаржити постанови вже не буде.
Порядок оскарження штрафу
Постанова про накладення штрафу оскаржується в судовому порядку. Позов подається до адміністративного суду за місцем знаходження роботодавця або територіального органу Держпраці в порядку, описаному в Кодексі адміністративного судочинства України.
Строк для оскарження постанови про накладення штрафу до суду становить шість місяців (ст. 122 КАСУ). Однак я рекомендую оскаржувати протягом одного місяця з дня винесення постанови, щоб збільшити шанси на зупинення її виконання.
Як зупинити виконання постанови Держпраці про накладення штрафу?
Оскарження постанови про накладення штрафу автоматично не зупиняє її дію, оскільки постанова має силу виконавчого документу (абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП). На добровільну сплату штрафу роботодавцю надається один місяць з дня прийняття постанови (п. 9, пп. 3 п. 11 Порядку №509). Після одного місяця, даного на добровільне виконання, Держпраці подає постанову про накладення штрафу до Державної виконавчої служби для примусового виконання.
Норми Порядку №509 та ст. 34 Закону України «Про виконавче провадження» подання позову до суду автоматично не зупиняє дію постанови про накладення штрафу. Тому треба подавати заяву про вжиття заходів до забезпечення позову шляхом зупинення стягнення на підставі постанови до набрання законної сили судовим рішенням. Суди в більшості випадків виносять ухвали про забезпечення позову, оскільки іншого механізму зупинити виконання постанови про накладення штрафу не існує.
Порядок примусового стягнення штрафу
Не сплачений у добровільний строк штраф стягується в примусовому порядку через орган державної виконавчої служби. У постанові вказується дата набрання законної сили та строк пред’явлення постанови до виконання, що становить не більше трьох місяців (ч. 1 ст. 12 Закону України «Про виконавче провадження»).
Зверніть увагу, що Держпраці часто подає постанову до виконавчої служби після закінчення строку пред’явлення виконавчого документу. Виконавча служба в такому випадку має повернути Держпраці постанову на підставі п. 2 ч. 4 ст. 4 Закону України «Про виконавче провадження». Якщо ж виконавець відкрив провадження і, більше того, встиг стягнути з рахунків роботодавця кошти, слід звертатись до суду з позовом про скасування постанови про відкриття виконавчого провадження.
Якщо постанова Держпраці про накладення штрафу буде скасована в судовому порядку, роботодавець має право на повернення стягнутого виконавчого збору, якому кореспондує відповідний обов’язок виконавця вчинити дії, спрямовані на повернення виконавчого збору позивачу.
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.