Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.253 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 43.563 |
USD | 41.150 | 41.649 | 41.253 |
EUR | 43.370 | 44.039 | 43.563 |
Останні роки відзначилися відновленням девелоперської активності. Поступово почали розвиватися офісні проєкти, спочатку невеликі, а пізніше, і більш великі об'єкти. На 2020-2023 роки заявлено відкриття близько 400 тис. м.кв. нових офісів, що становить близько 1/5 наявного ринку. Деякі з цих об'єктів, які перебували вже на високій стадії готовності, не перенесли терміни відкриття, таким чином, не дивлячись на карантин, в першому півріччі на ринок вийшло 69 тис. м.кв. нових об'єктів - серед них БЦ Hillfort Business Mansion (14 тис. кв. м), БЦ Avenue 53 (18 500 м.кв.), БЦ Гранд (8 тис. кв.м.), БЦ Нивки Сіті (8 тис. кв.м.).
Карантинні потрясіння позначилися і на існуючих орендарях офісних центрів. Вакантність зросла на 3% до 12% в першому півріччі 2020 року, разом з цим, сильно впала активність укладення нових орендних договорів. Разом зі зростанням нової пропозиції, така ситуація чинитиме тиск на ставки оренди.
У попиті в орендарів готові офісні рішення - офіси з ремонтом, і гнучкими умовами оренди, що дозволяють регулювати термін оренди і площу приміщень. Крім того, орендарі більш практично і зважено підходять до вибору офісу - в попиті бюджетні рішення з хорошим рівнем якості і вдалим місцем розташування. У поєднанні з готовим ремонтом і лояльним лендлордом, саме такі офіси орендуються найшвидше.
Окрему популярність набирають коворкінги, оскільки на поточний момент найближче відображають запит офісних споживачів. Разом з цим, залишається потреба в стандартних інфраструктурних елементах, властивих класичним офісним центрам - парковці, громадському харчуванню, магазину, фітнесу, і всьому іншому, що всередині коворкінгу організувати неможливо. Власник офісного центру при цьому має від коворкінгу вигоду тільки як від стандартного орендаря. Адже його інфраструктурою користуються тільки його резиденти, з бонусом того, що з часом резиденти коворкінгу можуть стати орендарями офісу в бізнес-центрі, оскільки в майбутньому може з’явитися потреба в оренді великого офісного простору на довгострокову перспективу.
Спроможною моделлю може бути не два окремих явища, а проєкт, що об'єднує в собі як традиційний офісний центр, так і коворкінг - ко-офіс. Тобто, це така модель, де є вся традиційна інфраструктура офісного центру (комерція з магазинами, банками, аптеками, кафе і ресторанами, обслуговування загальних зон, паркінг та ін.) і вся інфраструктура коворкінгу - місця загального користування з сучасним дизайном приміщень, кімнатами очікування, івент просторами, переговорними, готовими офісами, де можна орендувати столи в форматі hot desk погодинно або по днях, або fix desk, або офісний простір різних розмірів, і традиційними офісами, які можна орендувати довгостроково і робити ремонт під себе.
Як змінилися ціни на офіси в Києві
В середньому по ринку офісні ставки за перше півріччя «просіли» на 20%, переважно за рахунок нових договорів оренди, хоча й за поточними в деяких випадках вдається досягти отримання знижок. Прайм ставка сьогодні на рівні $25 за м. кв, але стан приміщення - більш просунутий.
Як орендарю вигідно зняти офіс в Києві, на що варто звертати увагу?
Пропозиція на ринку зараз перевищує попит. Тому саме час поміняти клас орендованого приміщення і переїхати зі старого офісного приміщення в сучасний бізнес-центр, при цьому залишається можливість зберегти бюджет компанії і в деяких випадках заощадити. Бізнес-центри пропонують антикризові цінові умови.
Що стосується коворкінгів, то багато компаній у карантинних умовах орендують коворкінги для розміщення цілих відділів. Коворкінги вигідні тим, що не вимагають вкладень у ремонтні роботи та утримання офісу (інтернет, кава-брейки, переговорні кімнати для проведення зустрічей входять у вартість оренди робочих місць).
Вигода для орендарів простежується ще в тому, що у коворкінгів гнучкі умови щодо термінів договорів.
Звертати увагу насамперед необхідно на розміщення офісного центру, його інфраструктуру, близькість до транспортних вузлів, метро, зупинок громадського транспорту, наявності парковки як для співробітників компаній-орендарів, так і для гостей. У другу чергу, необхідно оцінювати технічний стан приміщень, наскільки добре в приміщеннях працює вентиляція, чи є приплив свіжого повітря, чи забезпечуються всі технічні норми для комфортної роботи співробітників. Важливо враховувати безперебійні джерела живлення для коректної роботи серверів, а також пропоновані комерційні умови і можливість їх кореляції.
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.