Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.289 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 44.968 |
USD | 41.070 | 41.490 | 41.289 |
EUR | 44.630 | 45.230 | 44.968 |
На ринку оренди державного та комунального майна очікуються суттєві нововведення, повідомляє юрист Роман.
Це й не дивно, адже процес передачі державного чи комунального майна в Україні довгий час, а саме до 1992 року, був закритою темою. Довгий час незрозумілими лишалися питання формування ціни, закритою була інформація про надання того чи іншого об’єкта в оренду, досить розмитими лишалися принципи публікації оголошень, деякі незручності виникали із публікаціями оголошень, та не тільки. Також, аукціон “з молотка” – давно віджив своє.
Тож, для окремих підприємців, які вміли “домовитися”, завершилася епоха “аукціонів небаченої щедрості”, як їх встигли охрестити. Адже 1 лютого 2020 року набув чинності Закон “Про оренду державного та комунального майна”, що запроваджує рівні можливості та єдині правила гри для всіх комерційних орендарів такого майна.
Відтепер сам процес оренди має стати прозорим, конкурентним, публічним та буде проходити он-лайн, в системі “Prozorro”, у режимі реального часу, за чітко визначеною процедурою. Відтак будь-яка особа, яка може бути орендарем відповідно до закону, може подати заявку на участь в аукціоні та отримати відповідне майно в оренду, не виходячи з дому.
Акцентую увагу, що 3 червня 2020 року Кабінет Міністрів України ухвалив Порядок передачі в оренду державного та комунального майна.
Найважливіші новації нової процедури передачі в оренду державного та комунального майна
Звертаю увагу, що договори оренди державного майна продовжуватимуться за правилами, що існували до дати набрання чинності новим законом.
Закон “Про оренду державного та комунального майна” залежить, перш за все, від якості його імплементації на всіх рівнях – як державному, так і місцевому. Державний та місцеві бюджети будуть отримувати реальні вагомі доходи від здачі в оренду державного і комунального майна.
Запровадження двох Переліків державного та комунального майна
Усе майно, яке належить державі та місцевій владі та планується передати в оренду в майбутньому, має бути інвентаризоване та занесене у єдиний публічний реєстр. Це стосується як приміщень і будівель, так і рухомого майна (наприклад автомобілів тощо).
У цьому реєстрі все майно буде розподілене на два типи.
“Перелік першого типу” – майно, що має здаватись в оренду лише на ринкових умовах, через прозорі аукціони. Більша частина такого майна матиме вільне цільове призначення, а отже буде цікавою для оренди малому, середньому та великому бізнесу.
“Перелік другого типу” – майно, яке в окремих випадках буде передаватися без проведення аукціону та конкурсних процедур. Всі винятки перелічені в статті 15 Закону. Це – бюджетні організації, органи державної влади та місцевого самоврядування, музеї, заклади освіти тощо.
Однак самі об’єкти оренди, умови пільгових договорів та причини, чому саме таке майно має право бути надане у пільгове користування, – мають бути публічними та зведеними в одному реєстрі. Важливо те, що новий Закон мінімізує кількість випадків, коли установа може надавати майно в пільгову оренду тим, хто може і має платити за неї ринкову ціну.
Часові параметри
Вищенаведені Переліки – це не статичний документ. Їх формування буде здійснюватися поступово, наприклад, за заявкою потенційного орендаря.
Закон також передбачає обов’язок оприлюднення чинних договорів, це є важіль громадського контролю.
Одразу після публікації Порядку до Переліків увійде майно, що вже зараз пропонується до оренди. Якщо у орендодавця було майно для передачі в оренду до 01 лютого 2020 року, то воно автоматично входить у Перелік першого типу.
До 01 жовтня 2020 року Переліки першого та другого типів, в які поступово включатимуть об’єкти оренди, повинні оприлюднюватися на веб-сайті орендодавців. А вже 01 жовтня всі ці Переліки мають бути опубліковані в електронній системі “ProZorro.Продажі”, де й відбуватимуться всі аукціони, з приводу надання прав оренди державного та комунального майна.
Как изменился рынок новостроев и что сейчас ему угрожает
Треба зазначити, що в системі вже передбачено створення оголошення на передачу майна в оренду, проведення аукціонів, підписання та публікацію протоколів, договорів оренди для орендодавців як державного, так і комунального майна. Це дасть можливість потенційним орендарям ще простіше шукати бажаний об’єкт для оренди серед державного та комунального майна, створить конкурентні умови та зрештою допоможе максимізувати вартість оренди та полегшить аналіз угод з оренди державного та комунального майна. До речі, відповідальними за внесення інформації до Переліків, будуть всі орендодавці.
Контролювати, чи внесена до Переліків інформація є повною, вичерпною або не знаходиться певний об’єкт оренди поза Переліками, – це робота Фонду державного майна України (щодо об’єктів державної власності) та місцевої влади (щодо об’єктів комунальної власності), а також громадянського суспільства, яке отримає доступ до прозорого реєстру всіх угод оренди суспільного майна.
Отже, як ми бачимо, запровадження двох Переліків оренди майна – це суттєвий крок на шляху підвищення прозорості та ефективності управління державою й місцевою владою власним майном. Сподіваємось на ефективність такого запровадження.
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.