РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 41.289 EUR: 44.968
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 41.289
EUR 40.000 41.000 44.968
USD 41.070 41.490 41.289
EUR 44.630 45.230 44.968
Новость

Врятувати дороги: чому лише ремонту буде недостатньо і як запровадити систему моніторингу дорожніми активами

В Україні потрібно створити чіткий механізм, за яким організатор, підрядник та інженер зможуть взаємодіяти
1492
24 июня 2020 г.


Врятувати дороги: як запровадити 
систему моніторингу дорожніми активами


Цього року на дорогах України розпочато безпрецеденті за масштабами ремонти, які проходять майже в усіх областях. Але крім темпів та обсягів, важливою характеристикою дорожнього ремонту є якість. То хто ж стежить за тим, щоб нові дороги були якісними, та які зміни Укравтодор планує запровадити в цій сфері?

Наразі, при виконанні дорожніх робіт обов'язковим процесом йде технагляд. Він регулюється окремою постановою КМУ №903 і передбачає, що уповноважений інженер з технагляду встановлює відповідність дорожніх робіт проектній документації. Цей же інженер несе відповідальність за порушення при будівництві. Раніше для того, щоб отримати дозвільні документи та почати роботи на дорозі, потрібно було залучити інженера технагляду з відповідною кваліфікацією. Разом з тим, на ринку вкрай замало таких спеціалістів. Тому вони фізично не могли обстежити всі об'єкти дорожніх робіт. Відповідно, така система створила передумови для корупції.

Крім корупційної складової, головний недолік технагляду полягає в тому, що цей процес має відношення лише до етапу будівництва. Тому в усьому світі дорожні організації та підприємства застосовують інший підхід. Вони впроваджують систему управління дорожніми активами. Моніторинг стану доріг - це початкова фаза в системі управління дорожніми активами. Це більш складне поняття, яке стосується не лише перевірки дороги на дотримання проектних норм, а й перевірку її поточного стану, режиму експлуатації, пріоритезації об'єктів та виду робіт, тощо. Фактично, система управління дорожніми активами показує не лише якість проведеного ремонту, а й дозволяє системно керувати станом доріг через роки після проведення ремонту.

Яскравий приклад - проект РЕНКО, що стартував у Фінляндії в 2015 році. Протягом 4 років, проект керував дорожніми активами та пріоритизацією обслуговування доріг, виявив найслабші ланки і найкращі операції з обслуговування. Як наслідок, моніторинг допоміг уповільнити появу колійності на дорогах та допоміг заощадити 38% річних витрат на дорожнє обслуговування.

Зараз, завдяки ініціативі Укравтодору та парламенту, підхід до технагляду за дорожніми роботами буде змінюватись. Зміни передбачають лібералізацію ринку моніторингу дорожніх робіт для того, щоб відійти від проведення технагляду до втілення повноцінної системи управління дорожніми активами.

В розвинених країнах при будівництві дорожніх робіт організатор залучає до проекту незалежного інженера. Задача такого спеціаліста - супроводжувати роботу на всіх етапах, від проектування до обслуговування вже готової дороги. За підтримки ЄС, в Україні створюється інститут для підготовки таких кваліфікованих інженерів. Крім того, зміна підходу передбачає, що до проведення комплексного супроводу можуть залучатися іноземні компанії з хорошою репутацією та високим рівнем експертизи.

Інженерні роботи, до яких включаються і послуги з технагляду, становлять лише 1,5% від загальної вартості дорожніх робіт. Якщо ж нам вдасться вивести цю галузь з тіні та створити на ній єдині, прозорі правила гри, ми зможемо створити повноцінний ринок інженерного супроводу доріг. За оцінками, вже за 2-3 роки інженерні роботи становитимуть 5% від загальної вартості дорожніх закупівель. Такі умови вже будуть привабливими для відомих та кваліфікованих міжнародних консультантів, що піде на користь українським дорогам.

Такий підхід працює - вже сьогодні іноземні експертні компанії заходять на ринок технагляду в Україні. 

Перш за все, нам потрібно розібратись з існуючою законодавчою плутаниною. Якщо нам вдасться прибрати закони та підзаконні акти, що суперечать одне одному, та створити чіткий механізм, за яким організатор, підрядник та інженер зможуть взаємодіяти, ми зможемо створити повноцінну систему дорожнього моніторингу.

Всесвітня дорожня організація, Європейська дорожня федерація та світовий банк вважають, що саме система управління активами на основі дорожнього моніторингу дозволяє зберігати дороги, управляти ними ефективно та розвивати галузь стало. Реалізація такої системи в Україні дозволить перейти від застарілого підходу перевірки дороги галочками на папері до реальної оцінки виконання технічних вимог незалежними експертами. Вкупі з іншими дорожніми реформами, як от система зважування-у-русі, ми зможемо зробити перші кроки до реального управління дорожніми активами.

Тому що справжнє досягнення "Великого будівництва" буде не в тому, скільки кілометрів дороги відремонтують за рік. Запам'ятається і матиме значення їх експлуатація та стан через 1-2-5 років після ремонтів. Тоді, ми нарешті зможемо вийти з вічного кола латання дорожнього полотна по всій країні і перейти до проблем, актуальних для розвинених країн: безпека, енергоефективність та дружність до довкілля.



Читайте також: раніше ми писали, про які тонкощі потрібно знати при бурінні та облаштуванні свердловини 
Источник:
delo
24 июня 2020 г.
17628
Сверхдорогие "зеленые тарифы" пересмотрены, а "зеленый" сегмент рынка электроэнергии начнут поэтапно...
24 июня 2020 г.
2217
Володимир Зеленський утворив координаційну раду з реалізації програми «Велике будівництво&raqu...
23 июня 2020 г.
1313
У містах України дуже часто можна зустріти руїни колись прекрасних творінь архітектури, з якими нічо...
Українці, що ви думаєте з цього приводу? Давайте обговорювати!
Не стійте осторонь – вільно діліться своєю думкою з іншими людьми.
Але, будь ласка, будьте ввічливі та дотримуйтесь правил коментування. ПОСИЛАННЯ ЗАБОРОНЕНІ, та блокуються автоматом.
Заборонені будь-які посилання (коментар з посиланням не може бути доданий, він автоматично блокується)

Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання

Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.

Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.

Будь ласка, поставтеся до цих правил з повною відповідальністю.
Якщо дії коментованого шкодять читачам, рекламодавцям, співробітникам Build Portal або всій нашій спільноті, ми можемо заблокувати користувача.
Читать полностью Скрыть
01 ноября 2024 г.
4710
Це може призвести до повного припинення діяльності основної програми компенсацій в Україні в наступн...
01 ноября 2024 г.
1897
Для цього народні депутати пропонують передбачити відповідні видатки із загального бюджетного фонду...
31 октября 2024 г.
2623
Згідно з ухваленим документом, громадським об'єднанням, які опікуються охороною культурної спадщини,...
01 ноября 2024 г.
1158
Всередині нього буде знаходитися величезний атріум зі спіралеподібною вежею в центрі. Навколо цієї в...
01 ноября 2024 г.
525
Автор проєкту, відомий японський архітектор Шигеру Бан, зазначає, що музей є роботою з органічним фа...
31 октября 2024 г.
3369
Автори проєкту вирішили перепланувати об'єм будинку та оптимізувати його просторову конфігурацію від...
22 октября 2024 г.
1411
Захід стане майданчиком для конструктивного діалогу, висловлювання та обговорення різноманітних думо...
15 октября 2024 г.
1690
19 листопада усі провідні бімщики країни знову зустрінуться, щоб подискутувати, обговорити події, но...
10 октября 2024 г.
1266
У Києві відбудеться професійний форум, де зберуться провідні експерти та фахівці будівельної га...
Почтовая рассылка Build Portal для участников строительного бизнеса
Только самое важное
*один раз в неделю
Андрей Озейчук – строитель с 27-летним опытом, основатель компаний Rauta, Kovlar и Teza, предс...
26 июня 2023 г.
345
Андрій Озейчук – будівельник з 27-річним досвідом, засновник компаній Rauta, Kovlar та Teza, г...
18 марта 2024 г.
3674
BUILD PORTAL - Агрегатор новин
  • Збираємо всі існуючі новини будівельного ринку в одному місці
  • Унікальний "SMART рубрикатор" (розумний рубрикатор): це дуже деталізований по кожному напрямку рубрикатор аби ви змогли швидко знайти всі згруповані матеріали з потрібної теми
Build portal - українське народне медіа - без впливу оліграхів та влади!