РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 39.669 EUR: 42.497
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 39.669
EUR 40.000 41.000 42.497
USD 39.430 39.830 39.669
EUR 42.200 42.801 42.497
Ми допрацьовуємо BuildPortal. Зовсім скоро він стане ще кращим!

Українські забудовники активно освоюють регіони: чи виходить?

Забудовники заходились активно освоювати регіони. Прибутки там, звичайно, не порівняти зі столицею, та й правила гри геть інші, проте є можливості для реалізації новаторських концепцій та сміливих рішень

1225 20.11.2019 в 07:33




Дивитись навсібіч

Забудовники заходились активно освоювати регіони. Прибутки там, звичайно, не порівняти зі столицею, та й правила гри геть інші, проте є можливості для реалізації новаторських концепцій та сміливих рішень. Property Times розпитав експертів у сфері нерухомості, що наразі відбувається з регіональним ринком девелопменту і що на нього чекає далі.

Девелоперам цікаво працювати із регіонами, перш за все, через можливість відчути себе піонерами. Будували тут завше мало й повільно, бо, як правило, вся увага була прикута до найбільшого багатомільйонника — Києва. Ситуація змінилась за останні 5 років, особливо з моменту, як в Україні почалися процеси децентралізації. Регіони почали освоювати гроші, розвивати інфраструктуру та залучати різноманітні донорські гранти для розбудови.

«Регіональні ринки не менш привабливі, а подекуди й в рази цікавіші, ніж київський. Питання лише у правильному виборі проекту, його характеристик, а також в позиціонуванні», — переконаний експерт з нерухомості Сергій Овчинников.

Погоджується з ним і Дмитро Омельчук, менеджер з розвитку бізнесу DELTA Ukraine, який зауважує, що основне правило для девелоперів, які націлились на регіони, — вивчення ринку, попиту і правильно підібраний інвестиційний продукт.

«У кожному регіоні склалась своя ситуація на ринку, тож помилково підходити до всіх однаково. Я думаю, що регіональні ринки тривалий час були незаслужено обділені увагою інвесторів», — відзначив він.

Щодо необхідності індивідуальної оцінки окремо кожного регіону не посперечаєшся. Справа не лише у загальноринкових показниках — попит, пропозиція, заповнюваність, окупність тощо, але й у особливості забудови чи природному ландшафті того чи іншого міста. Доводиться мислити комплексно.

Якщо Києву не вистачає складів, офісних центрів і завжди на часі питання з житлом, хоч їх і будують повсякчас, то в регіонах історично увагою була обділена кожна з цих категорій. Раніше основною причиною цього була відсутність платоспроможного попиту, але за останній час ситуація змінилась. Не тільки Львів, Одеса чи Дніпро, але й значно менші регіональні центри, зокрема Вінниця та Чернігів, підтягуються і стають більш привабливими в очах девелоперів.

Олександр Пан, засновник компанії Spang Capital, зауважує, що розвиток транспортної інфраструктури, особливо авіасполучення та траси міжнародного сполучення дають великі можливості, про що свідчать історії Вінниці, Житомира, Івано-Франківська та Тернополя. 

«Ми розвиваємось у напрямках рітейлу та офісної нерухомості, тому сфокусовані на містах з потенціалом саме у цих сегментах. Зараз інвестиційно привабливим і цікавим регіоном видається Вінниця», — пояснив він.

Що відбувається наразі

Про те, що регіонами зацікавились як девелопери, так і інвестори, свідчить низка інвестиційних угод, які відбулися за останні кілька років. Ярослав Горбушко, директор департаменту ринків капіталу CBRE Ukraine, наводить серед таких угод придбання ТРЦ Victoria Gardens у Львові, ТРЦ Sky Park у Вінниці та БЦ Eco Tower у Запоріжжі інвестиційною компанією Dragon Capital Investments Limited.

«Девелопери ж у свою чергу зацікавились Львовом, серед знакових об’єктів останнього часу — Lviv Tech.City, девелопером якого виступає компанія UDP та найбільший інфраструктурний проект Львова Innovation District IT Park. Обидва стануть чудовим місцем, в першу чергу, для компаній IT-сфери. Окрім Львова, варто зазначити, що у Харкові готується до відкриття UNIT.City девелоперської компанії UDP та перебуває на стадії будівництва ТРЦ «Нікольский», девелопером якого виступає Budhouse Group», — зауважив експерт.

Костянтин Олійник, керівник Департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG, все ж переконаний, що для девелоперів комерційної нерухомості найбільш цікавими лишаються населені пункти з високою чисельністю населення і, перш за все, міста-мільйонники, які можуть дати високі обсяги товарообігу. Серед них — Київ, Одеса, Львів і Харків.

«Можливість генерувати високий товарообіг на 1 кв. м дозволяє залучати в нові проекти рітейлерів, платоспроможних операторів моди, послуг і розваг, розраховувати на низьку вакантність і дохідність проекту», — вважає Олійник.

Однак якщо подивитись на мапу і оцінити кількість нових пропозицій в регіонах на стадії будівництва, стає зрозумілим: якісні проекти у будь-якому сегменті наразі користуються неабияким попитом, незважаючи на місцерозташування.

«Інвестиційна привабливість загалом значно покращилась, проте вимоги до вибору локації і якості проекту виросли. Заповнюваність дійсно хороших проектів в регіонах близька до 100%, а ось у неліквідні площі пустують. Окрім того, спостерігаємо велику різницю у показниках відвідуваності і обсягах товарообігу», — зауважив Максим Гаврюшин, операційний директор Budhouse Group.

У компанії підбили проміжні підсумки і відзначили зростання відвідуваності у межах 3–5% у 2019 році залежно від об’єкту, а ріст товарообігу склав подекуди 20–25%.

Ринок інвестора

Кожен регіон цікавий по-своєму, переконаний Дмитро Омельчук із DELTA Ukraine.

«Наразі ми бачимо стійку тенденцію до зсуву усталеної парадигми — інтерес міжнародних індустріальних інвесторів зміщується з чисто західної частини України в центральну і, іноді, східну. В основному це відбувається через недостатню кількість робочої сили і сезонну міграцію. У сфері виробництва кадри і логістика вирішують все. У центральних регіонах все ще приваблива логістична складова і достатня забезпеченість кваліфікованою робочою силою. Що стосується східної частини — останнім часом ми бачимо тенденції до розвитку там великих інфраструктурних проектів», — розповів експерт.

Натомість Олександр Пан відзначив, що зараз однозначно і з впевненістю можна сказати, що до насичення торговельними та офісними площами у регіонах ще дуже далеко: попит набагато перевищує пропозицію.

«Більшість проектів у регіонах було запущено на базі реконструйованих об’єктів років з 10-15 тому, тож вони морально застаріли та не відповідають сучасним вимогам щодо офісних та торгових приміщень. Саме тому ми плануємо реконструкцію одного з наших проектів у Вінниці та впевнені, що хвиля оновлення аналогічних проектів в регіонах вже неминуча», — зауважив він.

У Чернігові ж, який тривалий час перебував в анабіозі, суттєве пожвавлення, викликане міграцією молоді із районних центрів в місто, а також активним розвитком регіону.

«Станом на 2019 рік у регіоні відкрито 42 тис. кв. м нових торгових площ в ТРЦ Hollywood. У другій половині 2020 року вводиться в експлуатацію офісний центр класу А Black wood tower, ведеться активна житлова забудова. Тільки бюджет Чернігова складає 1 млрд грн, в ньому закладена чимала частка на будівництво і модернізацію інфраструктури, що також впливає на підвищення привабливості в очах інвесторів», — розповів Іван Старовойт, керівник відділу оренди Hollywood.

Драйвером для девелоперів в регіонах стала також IT-індустрія, яка створює попит на якісні офісні площі, а працівники з високим рівнем доходу відповідно цікавляться якісним житлом, розвагами, шопінгом.

«Наразі лідером за розвитком серед регіонів можна сміливо вважати місто Львів, де особливо активно розвивається ІТ сфера, яка в останні два роки демонструє в середньому 25% щорічне зростання (згідно даних дослідження IT RESEARCH 3.0). Так, згідно з останнім дослідженням CBRE Ukraine, загальний обсяг офісних площ у Львові становить 156,700 кв. м. Враховуючи динаміку зростання ІТ сектору, уже в 2021 році прогнозований попит на офісні приміщення з боку ІТ-сектору становитиме 187 000 кв. м», — відзначив Горбушко.

Не менш цікавим у цьому плані є Дніпро. За словами засновника і СЕО мережі бізнес-просторів Creative States Іллі Кенігштейна, місто активно розвивається, його ІТ-ком’юніті наразі нараховує приблизно 13-15 тис. працівників. Тут є потреба в офісах і масштабних ковокркінг-проектах нового типу, а самих проектів поки немає.

«У Дніпрі відсутні бар’єри, місцева влада не мислить категоріями «свій» чи «чужий». Це відкрите місто, без гордині, тобі тут ніхто не вставляє палки в колеса. Саме з цієї причини ми вирішили почати експансію Creative States з Дніпра», — поділився він.

Наші барани

Незважаючи на зростання попиту, дефіцит якісних об’єктів у різних сегментах в регіонах все ж таки відчувається. Усі глибинні проблеми легко зводяться до кількох доданків — місцева влада і порядки, а також собівартість і окупність. Інколи після первинних прорахунків інвестор розуміє, що не вийде і рибку з’їсти, і в калюжу не сісти.

«Дефіцит (на якісні площі — прим ред.) у регіонах без сумніву присутній, питання забезпечення потрібної дохідності для інвестора. Собівартість будівництва приміщень класу А принципово залежно від регіону не відрізняється, бо інженерні системи дорогі, а вони «тягнуть» суттєву частину бюджету. Попри великий дефіцит, наприклад, у Харкові ринок не готовий платити поки що понад $12/кв. м оренди, що не мотивує інвестора до нових проектів», — коментує Овчинников.

Для всіх регіонів характерний дефіцит якісних об’єктів комерційної нерухомості, зауважує Горбушко. При цьому, торговельна нерухомість все ж більш розвинена, ніж офісна.

«Одним із найбільш дефіцитних міст є Львів, де рівень вакантності офісних площ становить 2–3%. Що стосується торгової нерухомості, обмеженість якісних приміщень на ринку торгової нерухомості призводить до зростання орендних ставок у великих містах, а забезпеченість якісними торговими приміщеннями на 1000 жителів залишилася майже на тому ж рівні, що й у 1П 2018. Так, у Дніпрі вона склала 200 кв. м, у Харкові — 155 кв. м, проте дещо зросла в Одесі — 250 кв. м, порівнюючи з 220 кв. м у 1П 2018, а також у Львові — 230 кв. м, порівнюючи з 200 у 1П 2018 року», — відзначив аналітик.

Дмитро Омельчук, у свою чергу, відзначає, що логістична нерухомість тривалий час залишалась в тіні житлової і офісної, тому зараз є велика нестача в логістичних площах.

«Для інвестицій в сферу рітейлу ми вважаємо найбільш перспективні регіони в східній частині України (Запоріжжя, Кривий Ріг, Дніпро), де наразі відчувається гостра нестача якісних площ для рітейлу. Але ми повинні розуміти, що тут йдеться про об'єкти, які несуть в собі цінність для міста або регіону і мають свою, відмінну і добре опрацьовану концепцію», — переконаний він.

Ілля Кенігштейн звертає увагу на іншу розповсюджену проблему, яка відлякує потенційних гравців — місцеві політичні і бізнес-джунглі зі своїми порядками та антиправилами.

«Місцева влада в регіонах, так звана «еліта», створює штучні бар'єри для розвитку зовнішнього бізнесу. Це обмежує інвестиційну привабливість і стосується не тільки ринку нерухомості, але і будь-яких інших секторів. Українські міста все ще провінційні за своєю суттю. Там досі діють феодальні порядки, практично всі питання регулюються за допомогою звичних «договорняків» і «рішалова». Тому київському та іноземному бізнесу набагато складніше зайти в будь-яке регіональне українське місто. Місцеві феодали не дають городянам отримати доступ до більш якісних продуктів, що відповідають високим стандартам», — зауважив засновник і СЕО мережі бізнес-просторів Creative States.

Попри низку проблем і невизначеність, регіональний ринок девелопменту готовий дивувати. Потенціал у нього є, попит формується, залишилось лише вирішити головні стоп-моменти і покращити бізнес-клімат. Інвестору ще на старті потрібно вирішити, яку модель повернення грошей він обирає і на що орієнтований — на швидке повернення грошей чи на отримання тривалого постійного прибутку. Далі вже обирати концепцію, розробляти її і переходити від стратегічних до тактичних питань.

Автор: Вікторя Берещак

Читайте також про те, що у Львові можуть скасувати будівництво готелю відомої мережі через протест мешканців.  А також про те, що у Харкові у забудовника заберуть ділянку, де мав будуватися ТЦ. 


 
 
Интересные новости:
20.11.2019
950
Премьер-министр Алексей Гончарук представил колективу «Укратодора» нового руководителя А...
20.11.2019
2255
Одна з найбільших проблем столиці - хаотична забудова, перекіс у бік будівництва житла, не забезпече...
20.11.2019
984
Наглядова рада АТ «Укрзалізниця» відреагувала на зауваження голови Кабміну та опублікува...
01.05.2024
2425
Найдорожчим є будівництво в столиці. Тут ціна за квадратний метр житла сягає показника 25 183 грн....
01.05.2024
2208
Підрядник має оцінити їхній стан і міцність, а також виявити ділянки, що мають дефекти й пошкодження...