Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.331 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 43.691 |
USD | 41.150 | 41.649 | 41.331 |
EUR | 43.370 | 44.039 | 43.691 |
Верховна Рада прийняла закон про створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Документом передбачається, що система об’єднає в єдиний інформаційний простір усі дані про будівництво, про всі будівлі та про всіх учасників ринку. Як пояснюють автори законопроєкту, запровадження електронного кабінету забудовника та публічного прозорого доступу до всіх даних допоможе в подоланні корупції на ринку, створить прозорі умови для інвесторів. Також система допоможе створити зручний каталог всіх будівель в Україні та дозволить ефективно управляти ними.
У той же час, як стверджують експерти, не варто чекати моменту, коли зазначена е-система запрацює. Так, вже сьогодні у відкритому доступі можна знайти інформацію як про забудовників, так і про об’єкти будівництва.
Про те, на що сьогодні звертають увагу покупці, чим не варто нехтувати девелоперу і для чого останньому відкриті дані, розповів керівник сервісу Monitor.Estate Володимир Копоть.
Якось до нас звернулася клієнтка і попросила перевірити дві новобудови, які знаходяться не тільки в одному мікрорайоні, але й на одній вулиці. У цьому випадку зазвичай працює поширена думка, що потрібно купувати квартиру у забудовника, у якого краща репутація. Звичайно, у цьому випадку виникає питання, за яким критерієм її визначати. Ми запропонували замовити дві онлайн-довідки та перевірити кожну з них на основі відкритих даних для того, щоб за отриманою інформацією зробити глибинний аналіз об’єкта, учасників, договорів тощо.
Проте, клієнтка обрала інший шлях і самостійно визначилася з об’єктом, мотивуючи це тим, що до обраної новобудови менше питань, ніж до другої. Також вона зазначила, що помилялась, коли намагалась оцінити репутацію забудовника лише за кількістю введених будинків у експлуатацію і яскравих візуальних матеріалів.
Так, перевіривши дозвільну документацію обох об'єктів підтвердилось, що земля була виділена з правильним цільовим призначенням, не було питань до розташування, інфраструктури та ціни. Проте наявність судових справ, які безпосередньо стосуються підрядника девелопера, а також наявність податкового боргу, зупинили клієнтку від вибору однієї з цих новобудов.
В іншому кейсі клієнт вирішив придбати квартиру в одній з новобудов у центрі Києва. Забудовник об'єкта мав гарну репутацію – з іменем, звів не одну будівлю в Києві, ввів низку об’єктів у експлуатацію. Більше того, у нього було все: і містобудівні умови та обмеження, і дозвіл на будівельні роботи, належним чином оформлене право користування земельною ділянкою. Здавалося, не новобудова, а мрія.
Проте, під час аудиту комплексу з’ясувалося, що структура власності учасників будівельних робіт не прозора. Бенефіціарами усіх учасників (замовник, підрядник, компанія управління активами) були офшорні компанії. Крім того, організація, яка здійснювала продаж квартир, фігурувала в низці кримінальних справ з відмивання коштів.
Всі ці аспекти були виявлені на основі лише відкритої інформації, яка є в публічному доступі.
Клієнт, зваживши всі за і проти, відмовився від придбання житла. І наріжним каменем стала навіть не наявність кримінальних справ, а непрозора структура власності.
Звичайно, є така усталена думка, що таких людей – одиниці і, що у кожного із забудовників в середньому від 30–40% квартир купується без перевірок, клієнтам байдуже, що там з документами.
Проте досвід роботи з покупцями стверджує протилежне – це непоодинокі випадки. Вони не лише зважають на ціну та місце розташування, а й намагаються вникнути в документацію та критерії законності будівництва.
Прозорість на сьогодні є додатковою цінністю будь-якого проєкту, адже якщо ви приховуєте документи від клієнта або не кажете, що не знаєте про наявність кримінальних справ, то клієнту буде важко довіритися і прийняти зважене рішення на вашу користь.
Дані – це нова нематеріальна валюта у роботі з клієнтами. Приміром, у одного девелопера є повний пакет документів, а в іншого чогось не вистачає, то, швидше за все, покупець піде туди, де все добре з документами, навіть якщо ціна квадратного метра буде дорожча на пару гривень.
Ви, мабуть, помічали останнім часом, що публікуються все більше і більше рейтингів «Найнадійніший забудовник», «Найзаконніші новобудови» тощо. Як правило, до цих рейтингів потрапляють не лише компанії, які мають великі бюджети на просування та брендинг, але й ті компанії, які відкриті до своїх покупців та показують кожен документ щодо будівництва, не прикриваючись комерційною таємницею.
Отже, хочу сказати, що в епоху тотальної інформатизації та формування відкритого суспільства девелоперу недостатньо вивісити у себе на сайті дозвіл на будівельні роботи чи показати кадастровий номер земельної ділянки. Сьогодні забудовник має бути відкритим, публічним і чесним із покупцем.
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.