РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 39.343 EUR: 42.691
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 39.343
EUR 40.000 41.000 42.691
USD 39.050 39.359 39.343
EUR 42.240 42.839 42.691
Ми допрацьовуємо BuildPortal. Зовсім скоро він стане ще кращим!

Масштабне будівництво доріг здатне врятувати українську економіку?

У 2020 році "Укравтодор" розпочав безпрецедентну за розмірами будівельну кампанію. Як вона вплине на економіку України?
2032 26.03.2020 в 11:39


Будівництво доріг - порятунок економіки України

У 2020 році "Укравтодор" розпочав безпрецедентну за розмірами будівельну кампанію. Близько 85 млрд гривень на будівництво понад 4000 км доріг за рік. Ініційована президентом кампанія "Велике Будівництво" рекордна і за коштами, і за кілометрами


Не знаєш, що робити — будуй дороги

Міжнародна консалтингова компанія McKinsey Global Institute виявила, що інфраструктурні інвестиції в довгостроковій перспективі приносять до 20% прибутковості. Іншими словами, кожна вкладена в інфраструктуру гривня приносить 20 копійок прибутку — непогана інвестиція.

Проте розуміння соціально-економічного значення інфраструктури та доріг сформувалося задовго до виникнення консалтингу як такого. Одна з найбільших держав в історії — Давньоримська імперія, — підкоривши нову територію, в першу чергу починала будівництво доріг. Завдяки хорошим дорогам в епоху античності державі з центром у Римі вдавалось контролювати більшість території Європи, Близького Сходу та Північної Африки.

Будівництво доріг ставало драйвером розвитку економіки в скрутні часи й у новітній історії. Найяскравіші приклади — міжвоєнна Італія чи Німеччина, в яких саме з будівництва доріг розпочалося швидке економічне зростання. Та найкращий результат все ж був досягнутий у США — проєкт президента Ейзенхауера "Interstate Highway System" не просто забезпечив Штати дорогами, але фактично допоміг Америці стати економічною наддержавою.

То чому ж будівництво доріг є таким прибутковим і важливим?

Невже і справді якісні дороги? Координатор "Великого будівництва" прокоментував роботу українських дорожників


Потрійний ефект

Дорожні проєкти корисні тим, що несуть позитивний ефект одразу на трьох рівнях: вони дають прямий економічний ефект від покращення доріг, допомагають економіці на регіональному рівні та сприяють загальнонаціональному економічному зростанню.

Наприклад, враховуючи поточний стан доріг, вартість вантажних перевезень в Україні становить в середньому 30 грн/км. Якісні дороги впливатимуть на вантажні перевезення комплексно: економія палива внаслідок оптимального швидкісного режиму, менша амортизація транспорту, зменшення часу на перевезення, тощо. В результаті, заплановане "Велике Будівництво" здатне зменшити ціну перевезення до 25 грн/км — це щонайменше 15% економії! Ті ж самі числа фігурують і в пасажирських перевезеннях — 3 грн/км знизяться до 2.5 грн/км.

Інший приємний ефект — зменшення витрат часу внаслідок підвищення середньої швидкості до 90 км/год проти нинішніх 70. Разом з оптимізацією маршрутів та скороченням об'їздів, на окремих ділянках шляху це може зменшити час в дорозі у 2 рази. Це колосальна економія часу, яка буде відчутна не лише перевізникам, а й простим українцям, які користуватимуться цими дорогами.

Цікаво, що в США фактор часу є ледь не більш вагомим, аніж фактор ціни під час проведення публічних закупівель дорожніх робіт. Замовник обирає не найдешевшого підрядника, а такого, який швидше і якісніше зробить ремонт — рахують простої перевізників, загальні втрати економіки. І це також до теми типової тендерної документації, яку впроваджує "Укравтодор". Частині ринку дуже не подобається, що простим демпінгом ціни не можна добитися перемоги у тендері, з якогось дива агентство доріг вимагає, наприклад, підтвердження досвіду.

Наостанок, краща якість доріг дозволить зменшити кількість ДТП. Статистика в нашій країні жахає — за 4.5 роки сталося майже 700 тисяч аварій і близько 16 тисяч осіб загинуло на дорогах. Розвиток автомобільних доріг — це не лише нове асфальтове покриття, але й безпечні розв'язки та пішохідні переходи, дорожні знаки та світлофори. Очікується, що розвиток доріг в Україні може зменшити кількість ДТП  на половину.

Не тягар, а інвестиція: на кону – дороги. Чому "Укравтодор" має отримати кредити під державні гарантії


Інвестиційна привабливість

Та навіть якщо відкинути всі побічні вигоди, масштабне будівництво доріг — це вливання величезної купи грошей в реальний сектор економіки. За підрахунками, з кожного мільярду гривень, вкладеного в будівництво доріг буде створено близько 4 тисяч робочих місць у сфері будівництва, обслуговування та супутніх галузях. Нагадую, що у 2020 році на будівництво доріг закладено 100 млрд гривень.

Вкладені в дороги гроші не зникають щойно шлях починають використовувати автомобілі — внаслідок створених робочих місць, повернення інвестицій через податки і т.д., дороги окуплять себе приблизно за 6 років. Тому з точки зору держави, дорожні інвестиції, за умови чіткого менеджменту та контролю фінансів, є надзвичайно ефективним інвестиційним проєктом.

Інтерактивна карта "Національний проєкт" представлена координатором "Великого будівництва"

Будуймо мости, а не стіни

Погані дороги настільки міцно вплетені в наш культурний код, що пов'язані з ними проблеми фактично віддзеркалюють наші глобальні проблеми.

Україна — друга за площею країна Європи, і якість шляхів суттєво впливає на можливість комунікації всередині держави. Особливо гостро це проявляється в кризових ситуаціях — таких, як нинішня пандемія коронавірусу, через яку автомобіль лишається ледь не єдиним засобом пересування всередині держави. І по-справжньому об'єднати Схід та Захід, Північ та Південь, Київ та периферію буде неможливо, доки дорога між ними ставатиме цілою виснажливою пригодою.

Інша наша проблема — це прагнення України стати важливим суб'єктом на геополітичній арені, центром розвитку, торгівлі, інновацій хоча б у Східній Європі. Ще на шкільних уроках географії ми затямлюємо непохитну істину: Україна лежить на перетині світових транспортних шляхів, ми перехрестя між світами та міст між Сходом та Заходом в глобальному розумінні. Проте в реальності для того, аби бути таким мостом, потрібно дещо більше, ніж прості географічні обставини. Ми повинні збудувати цей міст — зробити себе привабливими та корисними, щоб інші держави прагнули мати з нами справу тому, що це вигідно, а не тоді, коли іншого виходу просто немає. Дороги — надважлива частина цього процесу, оскільки місце, до якого неможливо дістатись, ніколи не зможе стати впливовим центром.

Плани "Великого Будівництва" — амбітні, але вони й не можуть бути іншими в умовах 21 століття. Тож завдання держави зараз — підтримати цей проєкт, завдання громадян — стежити за його виконанням. Тоді, можливо, одного дня ми з подивом прокинемось в Україні з хорошими дорогами, і нам доведеться переосмислювати щось більше за свої щоденні маршрути. І це буде прекрасно.

Источник: delo
 
 
Интересные новости:
26.03.2020
1681
Регулятор у березні встановив нові тарифи на розподіл електроенергії. Як формується ціна та скільки ...
26.03.2020
1140
Глава Фонду державного майна України Дмитро Сенниченко повідомив, що проведення великої і малої...
26.03.2020
1346
Верховна Рада ще у 2019 році взялася за реформування законодавства в галузі будівництва....
28.03.2024
2239
Нова фарба здатна розкладати до 96% забруднювальних речовин, забезпечуючи не тільки довговічне ...
27.03.2024
6744
Катастрофа може стати найстрашнішим обвалом моста у США з 2007 року, коли міст I-35W у Міннеаполісі ...