Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.940 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 43.748 |
USD | 41.760 | 42.185 | 41.940 |
EUR | 43.550 | 44.230 | 43.748 |
Після аудиту критично важливих підприємств та зупинки всіх процесів, пов’язаних з бронюванням, 22 листопада Уряд затвердив та оприлюднив постанову 1332, яка кардинально міняє підходи до надання статусу критичної важливості та бронювання.
23 листопада 2024 року постанова була опублікована в газеті «Урядовий кур'єр». З цієї дати вже набрали чинності окремі пункти постанови, у тому числі зміни до Критеріїв та порядку визначення підприємств критично важливими, затверджених постановою КМУ № 76 від 27 січня 2023 року.
А вже з 1 грудня 2024 року запрацює у новій редакції Порядок бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час. Також з 1 грудня Мінекономіки анонсує відновлення бронювання на порталі Дія, яке залишалось недоступним з 20 жовтня.
Передбачаються такі основні нововведення:
1. Бронювання - виключно на порталі Дія
Остаточно скасовується бронювання шляхом подання списків та обґрунтування у паперовій або електронній формі до органу, що визнав підприємство критично важливим. Бронювання буде здійснюватися виключно на порталі Дія. Строк розгляду заявки - 72 години.
Якщо роботодавець не має коду ЄДРПОУ, або на порталі Дія не реалізована технічна можливість формування списку на бронювання, то такий список подається до державного органу, який прийняв рішення про критичність, і вже цей орган подає його засобами порталу Дія.
2. Чинність наданих відстрочок
Всі чинні відстрочки, раніше отримані згідно з наказами Мінекономіки або на порталі Дія, залишаться в силі протягом строку, на який їх надано, але не довше ніж до 28 лютого 2025 року.
Однак за наявності підстав відстрочка може бути анульована і раніше, наприклад, у випадку, якщо підприємство буде позбавлене статусу критично важливого.
3. Чинність статусу критичної важливості
Підприємствам, у яких статус критично важливого закінчується в період з 23 по 30 листопада 2024 року, строк дії рішень про критичність автоматично продовжено до 31 грудня 2024 року. Для всіх інших роботодавців автоматичне продовження не передбачено. Але й не передбачено і його автоматичне скасування з набранням чинності новими критеріями.
Таким чином Уряд намагається пом’якшити негативні наслідки змін для бізнесу та надати можливість без значних втрат увійти в оновлену процедуру. Однак ця норма не вирішує проблему тих компаній, у яких строк дії статусу закінчився у період після 8 жовтня і які не змогли його вчасно підтвердити через зупинку розгляду документів державними органами на час проведення аудиту рішень про критичність та оновлення процедури.
4. Перегляд та підтвердження статусу критичної важливості
Передбачено, що протягом трьох місяців органи, які надають статус критичної важливості для галузі національної економіки та забезпечення життєдіяльності населення, повинні здійснити перегляд раніше прийнятих рішень. Окремий порядок здійснення такого перегляду не встановлений.
За інформацією на сторінці у Facebook Першого віце-прем'єр-міністра України - Міністра економіки Юлії Свириденко та повідомлення очільника Мінцифри Михайла Федорова в ефірі телемарафону, бронювання стане доступним лише для тих підприємств, які підтвердять статус критичної важливості за новими критеріями.
Тому, на нашу думку, підприємствам доцільно не чекати рішення або запиту відповідного органу, а вже зараз самостійно подаватися на підтвердження критичності. Процедура такого підтвердження не змінилась.
5. Зміни у критеріях критичної важливості - діють вже зараз
Постанова 1332 внесла зміни до зарплатного та податкового критеріїв критичності. Вони тепер відрізняються для публічного та приватного сектора.
Для підприємств приватного сектору (частка держави або комунальної власності менша, або рівна 50%) необхідний розмір середньої заробітної плати тепер повинен становити не нижче розміру мінімальної зарплати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (20 000 грн. поки зберігається мінімальна зарплата 8 000 грн.), незалежно від регіону. Для публічного сектора зберігається старий диференційований підхід - не менше розміру середньої заробітної плати у регіоні за IV квартал 2021 року.
Підприємства приватного сектору також тепер повинні будуть підтверджувати відсутність заборгованості по всім податкам і зборам, а не тільки по ЄСВ.
З 23 листопада ці два критерії стали обов’язковими для підприємств приватного сектору. Третій критерій підприємство може обирати самостійно.
Також залишається в силі вимога пункту 61 постанови 76 підтримувати виконання критеріїв протягом всього строку дії рішення про критичність, запроваджена у жовтні 2024 року.
Багато роботодавців не зможуть виконати ці оновлені вимоги та підтвердити статус, враховуючи необхідність подання даних за попередній квартал. Це позбавить права на бронювання або призведе до тривалої перерви у бронюванні для значної кількості підприємств, у тому числі тих, яким достатньо виконувати два критерії. Так, під ударом можуть опинитися логістичні компанії - перевізники, які отримали статус критичності за критерієм відсутності заборгованості по ЄСВ та галузевим критерієм Мінінфраструктури, підприємства ПЕК тощо.
6. Оновлення галузевих та регіональних критеріїв
Міністерства та інші галузеві органи, а також ОВА повинні затвердити нові галузеві та регіональні критерії критичності. Для того, щоб бізнес отримав оновлені критерії якнайшвидше, відповідний пункт постанови 1332 набрав чинності з дати опублікування - 23 листопада 2024 року. Оновлені критерії тепер також необхідно буде погоджувати з Мінекономіки та Міноборони.
Отже, компаніям, які отримали статус критично важливих з урахуванням критерію важливості для галузі національної економіки та забезпечення потреб територіальної громади, необхідно уважно слідкувати за рішеннями органу, який надав їм критичність.
7. Зарплатний ценз для заброньованих
Для підприємств приватного сектора з’являється додаткове обмеження на бронювання - залежно від розміру зарплати заброньованого. Так, не підлягають бронюванню військовозобов'язані, нарахована заробітна плата яких в кожному місяці останнього звітного кварталу нижче за розмір мінімальної зарплати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (20 000 грн.).
Таким чином Уряд реалізував ідею економічного бронювання - шляхом імплементації до чинної процедури. На жаль, не були враховані регіональні та галузеві відмінності в рівні оплати праці. Під ударом опинилися кваліфіковані робітники та фахівці у сферах, які, за статистикою, відстають за рівнем зарплат: зокрема, в аграрних компаніях, транспортно-логістичному секторі, ритейлі та промисловості, а також працівники компаній, розташованих поза межами столиці та обласних центрів.
Зарплатне обмеження для заброньованих планується реалізувати шляхом електронної інформаційної взаємодії між Пенсійним фондом України та Міноборони, для чого відповідним органам наданий 1 місяць. У зв’язку з цим виникає питання щодо готовності необхідних технічних оновлень на порталі Дія з 1 грудня. Скоріше за все, функціонал планують доопрацювати поки підприємства будуть підтверджувати критичність за новими критеріями.
Інформація про дотримання рівня зарплати буде перевірятися при автоматичній постановці заброньованого працівника на спеціальний військовий облік. Невідповідність встановленому зарплатному цензу також може стати підставою для анулювання відстрочки.
8. Моніторинг дотримання критеріїв
Передбачено, що орган, який надав підприємству статус критичної важливості, буде здійснювати щоквартальний моніторинг діяльності підприємств і, за потреби, проводити перевірки дотримання критеріїв.
Перш за все, моніторинг стосуватиметься дотримання вимог до рівня середньої заробітної плати, сплати податків та кількості військовозобов'язаних. У разі порушень у підприємства можуть затребувати пояснення, і за наслідками перевірки статус критично важливого підприємства може бути підтверджений або анульований.
9. Квота на бронювання
Встановлена квота на бронювання для більшості критично важливих підприємств залишається незмінною - не більше 50% від загальної кількості військовозобов'язаних працівників.
Тепер до загальної кількості військовозобов'язаних при розрахунку більше не враховуються військовозобов'язані-жінки. Це значно звужує можливості бронювання для підприємств медичної та фармацевтичної галузей.
Однак, порівняно з першою редакцією постанови, є й покращення - військовозобов'язані працівники, які оформили відстрочку, не будуть виключатися із загальної кількості військовозобов'язаних при розрахунку квоти.
Також встановлено, що до квоти у 50% військовозобов'язаних працівників, яких можливо забронювати, включаються військовозобов'язані, які заброньовані відповідно до постанови Кабміну 45 від 4 лютого 2015 року (за переліком посад та професій). Тобто загальна кількість заброньованих за двома постановами не повинна перевищувати 50%. Проконтролювати це підприємство повинно самостійно.
Так Уряд бореться з виявленими під час аудиту зловживаннями, коли використовувалися різні механізми для понаднормового бронювання працівників.
Водночас повернуто можливість збільшення квоти на бронювання понад 50%. Це відбуватиметься за окремим рішенням Міністра оборони.
Новий порядок також передбачає, що кількість військовозобов'язаних враховується станом на 18 травня 2024 року, а у разі збільшення кількості військовозобов'язаних - станом на дату подання списку. Поки що незрозуміло, яким чином це буде реалізовано на порталі Дія. Адже до зупинки бронювання інформація на порталі Дія відображалася лише у режимі реального часу.
10. Скорочення переліку суб'єктів із квотою на бронювання 100%
Постанова суттєво звужує коло суб'єктів, які можуть бронювати понад 50% військовозобов'язаних працівників.
Таку можливість втратили:
Для останніх також передбачено додаткове обмеження: бронюванню підлягають лише ті військовозобов'язані працівники, які безпосередньо залучені до виконання завдань проєкту та визначені такими згідно з внутрішніми документами виконавця (наказом, посадовою інструкцією тощо).
11. Підтвердження бронювання
Відтепер чітко визначено, що підтвердженням бронювання є інформація про відстрочку (бронювання) у військово-обліковому документі в електронній формі. Це повинно поставити крапку у спорах з ТЦК, які нерідко вимагали у заброньованих на порталі Дія витяг з наказу з Мінекономіки або оформлення довідки про відстрочку.
12. Розбронювання за рішенням роботодавця
На порталі Дія буде впроваджена функція подання заяви самим роботодавцем про анулювання бронювання працівника. Це дозволить бізнесу оперативно реагувати на зміну потреб підприємства у бронюванні тих чи інших працівників. Подати заяву про анулювання бронювання працівника підприємство зможе не частіше одного разу на місяць. Після перевірки заяви працівника буде автоматично переведено на загальний військовий облік із анулюванням відстрочки.
Урядова постанова все ще залишає чимало питань щодо доцільності та технічної реалізації деяких із запроваджених змін. Проте, бізнес вже перебуває на низькому старті в очікуванні відновлення бронювання та готується подавати документи на підтвердження критичності, щоб зберегти цінні кадри й можливість працювати надалі. Сподіваємося, державні органи зможуть впоратись з великою кількістю звернень та швидко їх опрацювати.
Матеріал створено у співавторстві з молодшим юристом Іриною Каражбей-Труською
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.