Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.289 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 44.968 |
USD | 41.070 | 41.490 | 41.289 |
EUR | 44.750 | 45.430 | 44.968 |
Після падіння впродовж першої половини 2020 року на тлі коронавірусної кризи, обсяги будівництва в Україні впевнено збільшуються із серпня в основному за рахунок проектів "Великого будівництва".
У грудні 2020-го зростання обсягів будівництва залишалося достатньо стійким – 9,9% р/р. Як і в попередні місяці, основним драйвером було будівництво інженерних споруд (+31,4% р/р), насамперед доріг. Натомість поглибилося падіння обсягів житлового будівництва (26,9% р/р) і нежитлових будівель (12,1% р/р), що насамперед було пов’язано з несприятливими погодними умовами.
Загалом у 2020 році будівництво виросло на 4% р/р, що стало найнижчим темпом зростання з 2016 року.
Водночас зростання відбулося тільки за рахунок суттєвого збільшення будівництва доріг (у 2,3 рази р/р у грошовому еквіваленті), частка якого в загальному будівництві зросла до 31% порівняно з 16% у середньому за попередні три роки. Обсяги іншого будівництва були нижчими, ніж у 2019 році, особливо відчутно впало житлове будівництво – на 18,5% р/р.
Будівництво стало одним з небагатьох видів діяльності, що продемонстрували позитивну динаміку в минулому році, стримавши падіння загального ВВП. Насамперед це відбулося через суттєве нарощення видатків бюджету на дорожні роботи. Відповідно до оцінок Національного банку, ці видатки з урахуванням непрямих ефектів зумовили позитивний вплив на темпи зміни ВВП у 1,4-1,5 в.п.
Законопроект “Про оптимізацію дорожнього будівництва”: внесені правки створюють корупційні ризики
Загалом, державні інфраструктурні проекти – це класичний рецепт подолання економічної рецесії. В Україні вони мають набагато вищі фіскальні мультиплікатори, ніж видатки соціального спрямування, тобто створюють для ВВП країни більш потужний позитивний ефект на кожну витрачену з бюджету гривню.
До того ж в Україні з її логістичними проблемами дороги мають значний позитивний вплив і на довгостроковий потенціал економіки, підвищуючи її ефективність.
Основний негативний момент – в умовах обмеженості власних коштів і доступу до дешевих фінансових ресурсів, зокрема від Міжнародного валютного фонду, фінансуються ці інфраструктурні проекти через дорогі для України боргові залучення. А отже, стали одним з головних чинників різкого зростання показника державного боргу до ВВП у минулому році, що зі свого боку стримує зниження вартості ринкових залучень.
Повертаючись до будівництва, відзначу, що за результатами 2020 року, частка будівництва у ВВП, імовірно, зросла до 2,9% порівняно з 2,7% у 2019 році. Це все ще суттєво нижче, ніж середній показник у ЄС – 5%. І, враховуючи суттєву недоінвестованість вітчизняної економіки, зокрема й у транспортній інфраструктурі, у найближчі роки можна прогнозувати випереджальне зростання обсягів будівництва.
У 2021 році ми очікуємо, що державні інвестиції в інфраструктуру залишаться на високому рівні 2020-го, а роль основного драйвера зростання обсягів будівництва перейде до приватного сектору, зокрема за напрямками розбудови систем логістики та нових промислових споруд гірничо-металургійного комплексу.
Цікаво про будівництво: що таке "друге світло" і як можна використати дахові вікна
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.