Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.876 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 43.511 |
USD | 41.700 | 42.185 | 41.876 |
EUR | 43.330 | 44.030 | 43.511 |
Наприкінці минулого тижня прем’єр-міністр Денис Шмигаль під час виїзного засідання уряду повідомив про ліквідацію ДАБІ. Натомість уряд планує створити три нових органи: для реєстрації будівельних об’єктів, їх технічного регулювання та контролю.
Думки експертів щодо впроваджуваної реформи ДАБІ.
Ігор Ніконов, почесний президент KAN Development
З одного централізованого органу роблять декілька централізованих — це не демонополізація. Монополія держави залишається, а має бути виключена. Необхідно більшість функцій передати на місця: створити паралельні структури у регіонах, які будуть видавати дозволи на місцях та контролювати. Розширити повноваження тих, що вже створені — вони мають відповідати за всі категорії складності. З точки зору пересічного громадянина, за ситуацію у його населеному пункті відповідає місцева влада. Так і має бути, адже це взагалі не функція держави — контроль кожного проєкту, центральні органи мають контролювати роботу місцевих органів.
Ще один момент. Якщо передбачається кримінальна відповідальність для виконробів та архітекторів, то має бути кримінальна відповідальність чиновників за необґрунтовану відмову на видачу дозволів, з погашенням всіх збитків, які ці відмови несуть бізнесу. На жаль, Україна ще не доросла до варіанту розвинених країн, де контроль на себе беруть професійні спільноти (архітектори, проєктувальники, інженери тощо). Сьогодні неможливо перекласти цей тягар на персону. Страхові системи також ще потребують створення та накопичення авторитету та довіри. Тож єдиний варіант демонополізації — саме передача повноважень місцевим органам держархбудконтролю.
Ольга Соловей, засновниця URE CLUB (Український клуб нерухомості)
Спільнота Українського клубу нерухомості в цілому позитивно оцінює запропоновану реформу ДАБІ. Ми вже більше року співпрацюємо з різними групами щодо реформування цієї структури. Та відмічаємо, що акцент зроблено на форму, а не на суть процесів. Диявол у деталях та у тому як вдасться реалізувати співпрацю між трьома структурами та забудовником. Потрібно розуміти, що проблемні моменти можуть бути виявлені тільки на етапі впровадження та на рівні конкретних чек-листів та програмного забезпечення.
Щодо корупційної складової, як і в інших сферах, у такій структурі як ДАБІ, корупція — це не сам ЦОВ, а люди. Кадри — головна проблема. Якщо працівники шукають схеми та звикли до того, що ця структура має вплив на будівництво, то змінити саме таке ставлення буде найважче. У більшості країн Європи дуже багато перевірок на будівництві та висока відповідальність усіх учасників процесу, але ключовим фактором успіху є те, що держслужбовці сприймають свою працю як гарантію якості та безпечності будівництва та не беруть хабарі.
За сильної політичної волі, ліквідація ДАБІ — неминуча. Але для того, щоб всі процеси запрацювали не тільки в столиці, але й на місцях, на мою думку, потрібно більше часу, ніж вказано в презентації реформи.
Як і будь-яка інша зміна у процесах, така реформа лише забере більше часу, ніж хотілося б, та призупинить частково процес запуску нових проектів. Для будівельної галузі дуже важливо реформування, але кожний новий уряд намагається змінювати кардинально правила гри, це лише заважає. У процесі будівництва, яке може тривати більше каденції уряду, стабільність та зрозуміли правила — важливі. Нашу галузь трясе від економічних коливань, та коли накладаються й регулярні зміни, це тільки стримує розвиток.
Сергій Пилипенко, генеральний директор ПБГ «Ковальська»
Ми підтримуємо реформу Державної архітектурно-будівельної інспекції. Багато років цей орган був важелем тиску на будівельну галузь. Невдовзі ДАБІ буде розділена на три незалежні структури, функції яких не будуть перетинатися. Ми вважаємо, що таке рішення призведе до мінімізації корупції, зниженню собівартості будівництво та спрощенню дозвільних процедур. Один з підрозділів займатиметься видачею та адмініструванням документів. По суті, це сервісна служба, яка буде діяти відповідно до чітко виписаних актів. Вона не зможе ні в якому разі виступати експертом в будівельних процедурах. Другий орган відповідатиме за технічне регулювання галузі, займатися удосконаленням і розробкою будівельних норм і правил, гармонізацією європейських стандартів. Третій орган буде інспекційний. Його завдання — стежити за ходом будівництва, дотриманням стандартів. Інспектори перевірятимуть наявність документів відповідно до ДБН, але вони не можуть давати оцінку, на якій підставі було видано експертний звіт по будівництву. Вважаємо, що ефект від таких змін для ринку буде сприятливим, тому що чиновники, які видають дозволи і які стежать за будівництвом тепер не будуть впливати на рішення та не зможуть тиснути на забудовників.
Ми також підтримуємо анонсовані підходи до спрощення процедур. Забудовникам більше не потрібно отримувати дозвіл на будівництво. Тепер ця процедура буде проходити у форматі сповіщення з дуже чітким і обмеженим переліком документів, які необхідні для старту будівництва. У процесі реформи буде розширена відповідальність забудовників, проектантів та інших профільних учасників ринку. У тому числі вона передбачає сертифікацію виконробів, введення кримінальної та матеріальної відповідальності експертів, які здійснюють будівельну експертизу. На завершальному етапі реформи буде введено страхування відповідальності забудовника перед третіми особами, страхування генпідрядника. Якщо корупційна складова в галузі буде ліквідована, то собівартість будівництва тепер може знизиться. Ринок страхування будівництва ще не сформований і поки немає чіткого розуміння, яким чином страхові компанії будуть оцінювати ризики. Але за нашими оцінками, витрати на страхування будуть сягати 2% від загальної кошторисної вартості об'єктів.
Лев Парцхаладзе, президент Конфедерації Будівельників України
Будівельна галузь потребує реформування системи державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду. Однак є деякі сумніви, адже замість одного корупційного дракону ми можемо отримати трьох! Чи будуть новостворені структури працювати для галузі, чи ні — відповідь в деталях. Хочу підкреслити: такі «доленосні» рішення повинні вирішуватися з залученням думок справжніх професіоналів. Ця постанова прийнята без обговорень. Жоден з представників міністерства, наприклад, не прийшов на круглий стіл з обговорення новел постанови у середу, на якому були представники парламенту, ДАБІ, експертних організацій та бізнесу.
Завдяки позиції членів КБУ — прийняли цілу низку змін до чинних законів, що дозволило підняти Україну з 186до 20 місця, в останньому рейтингу Doing Business за показником «Отримання дозволів на будівництво» зі 190країн.
Ми і надалі готові працювати для ефективного розвитку будівельного бізнесу.
Зокрема, важливо ввести наступні зміни:
- контроль над якістю будівництва має здійснювати страхова компанія;
- децентралізація ДАБІ та майбутніх інституцій.
Кожна реформа, щоб бути успішною — має бути прозорою та підтримуватися галуззю. КБУ не одноразово подавала свої пропозиції та сподівається, що вони будуть враховані.
Читайте також ДАБІ ліквідована. Корупція переможена? Якими будуть три нові відомства
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.