Банк | Покупка | Продажа | НБУ |
USD | 39.800 | 40.300 | 41.253 |
EUR | 40.000 | 41.000 | 43.563 |
USD | 41.150 | 41.649 | 41.253 |
EUR | 43.370 | 44.039 | 43.563 |
Виступ т.в.о. голови державної служби геології та надр Украиїни під час
ІІІ Будівельного конгресу України
«Надра України – шанс і втрати будівельників»
Я коли зайшов, то почув дискусію відносно одного з підприємств – «Харківський плитковий завод». Я зустрічався з керівництвом даного підприємства відповідно до листа Федерації роботодавців і ми знайшли порозуміння. Я думаю, що це підприємство отримає в визначені термін спецдозвіл. Публікація відбудеться в термін до 18-го липня та будуть підписані мною накази на отримання даним підприємством спецдозволу.
Що стосується роботи Держгеонадр, коли я почув, що є питання по комісії по надрокористуванню, то я хотів би вже коротенько зупинитись на цьому питанні.
Комісія дійсно створена згідно з Постановою 615 Наказом Держгеонадра з погодження Міністерства екології та природних ресурсів. Комісія на сьогоднішній день існує у складі 20 чоловік. 4 чоловіка звільнилися з займаної ними посад, тому вони не приймають участь, і лишилось 16 чоловік. При присутності 14 чоловік – комісія діюча. Бувають певні затримки з проведенням комісії, але я можу сказати, що в цьому році відбулось 3 комісії, 3 останні відбулись без зривів. Практично всі представники Мінприроди і представники Держгеонадра, та інші представники відвідують засідання комісії і всі рішення приймаються вчасно і без затримок. Остання комісія відбулася 14 травня. Наступна – 20 червня.
Є певне зменшена кількості заявок на розгляд комісії. Причина на протязі 2 останніх років надракористувачі, а їх у нас є близько 3,5 тисяч юридичних осіб – досить низьку приділяли увагу екологічному законодавству.
І тому, коли на сьогоднішній день із кінця 2017 року дія Закон «Про оцінку впливу на довкілля». Але багато компаній, навіть таких великих, таких як УкрГазВидобування, Укрнафта, і це не мало не багато 74 спецдозволів.
На сьогоднішній день не можуть отримати продовження,тому що не здійснено ОВНС, тобто старої оцінки впливу на навколишнього середовище, вони не зробили, а згідно нового законодавства, нову оцінку впливу на довкілля теж не зробили!
Чомусь автозаправка, яка стоїть при дорозі має всі екологічні висновки, а об'єкти, на яких працюють, які видобувають 200-300 млн в рік вуглеводню чи об'єкти, які добувають тисячі метрів кубічних родовищ, не мають екологічних висновків, а тим більше оцінки впливу на довкілля.
Це як раз призвело до того, що фактично починаючи з кінця минулого року до сьогодні близько 300 суб'єктів, які подавали документи на подовження або на отримання дозволів на видобування, не змогли їх отримати. Вони просто отримали відмови. Це не лише газовики. Це надракористувачі, які займаються видобутком починаючи від торфу з великими площами до суглинків, глин та піску...
Там де є слова «видобуток» в переважної більшості, на 99 % вони не мають права здійснювати, отримувати права на продовжування чи отримання спецдозволу без висновків оцінки впливу на довкілля або старої експертизи екологічної оцінці впливу на навколишнього середовища.
Навіть у великих компаніях не розуміють змін до законодавства. Вони не розуміють, що останнім часом Україна, як Держава, акцентує увагу на екологію, яка є не тільки у надрокористуванні, а є і у будівельної галузі і у інших галузях. Ми звикли, що нам держава повинна дати надра, а як ми ними користуємося це мало кого турбує.
Якщо ми говоримо про «двигуни» в галузі, то я можу сказати, що на сьогоднішній день вже є ряд заяв з обласних рад, якими вони відкликають погодження на отримання спецдозволу. Це означає, що спецдозволи будуть анульовані. Причина: низька зацікавленість видобувних компаній в збереженні екології. І те, що великі компанії почали звертатись за спецдозволами не маючи екологічних експертизи і висновків це підтверджує.
Тому можна по-різному говорити про відмови, але, вибачте, якщо направляється 100 заяв, умовно на продовження дії спецдозволів, на видобування чи на дослідно-промислову розробку, яка теж передбачає видобування, і там відсутні експертні висновки або оцінка впливу на довкілля, то я можу точно сказати, що навіть суд не заставить видати спецдозвіл, тому що у спецдозвіл потрібно написати на підстави чого він виданий: погодження обласної ради, погодження Мінприроди і позитивний висновок екологічної інспекції чи оцінка впливу на довкілля. Цього у переважної більшості компаній немає.
Так, на сьогоднішній день компанії надрокористувачів зрозуміли, що не буде відходу назад від Закону «Про оцінку впливу на довкілля» і держава чітко стоїть на цьому і вимагає його дотримання. Тому, на сьогоднішній день близько 600 компанії, із них близько 200 компанії, які займаються видобутком сировини, почали процедуру оцінки впливу на довкілля.
На жаль, мало хто відреагував на закон, який був прийнятий в травні 2017 року, а в дію вступив 18 грудня 2017 року. І люди, і надракористувачі не відреагували, що потрібно зайнятися оцінкою впливу на довкілля. Тому Кабмін, Мінприроди, Держгеонадра і запропонували внести зміни у Постанову 615, яка була опублікована 8 червня, де термінується отримання позитивного висновку надродобування до 31-го грудня. Але видається спецдозвіл при наявності заяви про початок планової діяльності про отримання оцінки впливу на довкілля.
Я думаю, це досить суттєва допомога надрокористувачам, що Уряд, Мінприроди, Держгеонадра увійшли в цю ситуацію і починаючи з червня, з середини червня у нас має відбутись мінімум 2-3 комісії, де переважна більшість буде розглядати звернення, заяви про надання чи продовження цим компаніям спецдозволів, які займаються видобутком, при наявності заяви зареєстрованої на сайті про початок планової діяльності.
Крім того, зміни які відбулися в законодавстві, в першу чергу стосуються більше нафтогазовоївидобувної якості. Вони домоглись змін, які краще для їх діяльності, але вони зачіпають і надракористувачів, які займаються будівельними матеріалами.
Якщо подивимося яким чином, і як слід отримати спецдозвіл, то його можна отримати двома шляхами. Перший шлях – це проведення аукціонів. І процедура права прописана зі змінами Постанови 594. Виявлені виключення. І шляхом проведення по за конкурсу: пункт 8 підпункт 1 Постанови 615.
Так на сьогоднішній день надракористувачі, які займаються видобутком природних ресурсів для виробництва будматеріалів мають можливість отримати спецдозволи шляхом проведення апробації без аукціонів.
Ми з свого боку відпрацювали ряд родовищ, які є в Україні відкриті. Їх близько 180 родовищ. Це великі по суті родовища. Більш чим 30 видів сировини, на які ми шукаємо інвесторів.
Я розумію, що є нарікання про те, що не можна отримати продовження на діючі спецдозволи, але причин тут досить багато. Ці причини відпрацьовуються Держгеонадрами і вже на наступні день вони є в системі. Надрокористувачі, які отримали декілька відмов, вони запрошуються на зустріч, де вказуються їх помилки. Помилки у переважної більшості стосуються неуточнених координат, неправильний запис програми робіт і ряд інших неправильно поданих документів.
Ви розумієте, що на сьогоднішній день коли приходить пакет документів Держгеонадра у першу чергу провіряє їх комплектність і якщо кількість документів відповідає, то Держгеонадра відправляє на погодження у обласну раду чи до Мінприроди, паралельно з тим документи направляються до охоронних органів, органів ДФС, в Службу безпеки України. Отримавши всі позитивні висновки ми виносимо на розгляд комісії.
Розгляд триває 90 днів, 30 днів і у інших до 10 днів.
Розглядає комісія 45 днів і повинна дати погодження або мотивовану відмову. Якщо Держгеонадра буде бачити, що відмова не мотивована, то до уваги такі відмови не братимуться.
Якщо раніше потрібно було погодження Мінприроди, то на сьогоднішній день Постанова яка вступила в дію каже що Держгеонадра направляє в Мінприроди пакет документів, а Мінприроди їх розглядає і дає свої зауваження на протязі 15 днів. Тобто, Держгеонадра і Мінприроди скорочує термін розгляду звернень. І я думаю, що ми таким чином будемо працювати дальше. І знайдемо потрібний варіант відмов, який буде улаштовувати і надракористувачів, і органів державної влади.
Ви ж розумієте, що коли подається пакет документів і є різність у декілька секунд в координатах, то це теж є підстава для відмов. А це на сьогоднішній день в переважної більшості досить часто зустрічається.
Є відмови із-за неправильної назви мінеральної сировини...
Було досить багато зауважень про те, що відправляється пакет документів і він десь втрачається чи його частина. Ми передбачили цей нюанс в Постанові 615 і з 8 червня пакет документів подається пронумерований, прошитий і пропечатаний. Тобто, вже не може бути такого що Ви кажете, що документи були подані, але десь втратилися, частина чи згубився увесь пакет. Пакет документів прийшов, він прошитий і пропечатаний і не буде ніяких підстав для зауважень. Якщо втратили працівники, які отримують пакет документів, то у нас є відповідальність. Якщо надракористувач не подав він теж несе відповідальність.
Для того, щоб зменшити кількість відмов, ми особисто, щомісячно приймаємо від 10 до 30 надрокористувачів на особистий прийом. Звернення Федерації роботодавців, всі надракористувачі були запрошені, і гіпсовик, і плитковий, і Львівський, і Укрнафта, і УкрГазВидобування, всі були запрошені до Держгеонадр і неодноразово проводили зустрічі по усуненню тих недоліків, які були виявлені.
Можна сказати точно, що на сьогоднішній день мало хто терміново записується на прийом.
Переважна більшість питань, які можна вирішити, вони вирішуються. Але на сьогоднішній день, я можу сказати, що є ряд надракористувачів, можливо навіть такі присутні в залі, які втратили можливість на продовження. І основна причина, це те що потрібно було подати заяву за 3 місяці, а вона була невчасно подана, і якщо це був видобуток, то за 6 місяців потрібно було подати вчасно заяву.
Є такі випадки, що компанія каже, що ми подали за 7 місяців, а ви не отримали за 6. Тоді запрошуються представники компанії, піднімається їхня вихідна, поштові штампи і вхідна Держгеонадр. І, повірте мені, це відбивається не на користь надрокористувача.
Коли заява отримується, вона день-2-3 і виставляється на сайт і не можна переробити терміни отримання. Тобто, якщо строки вже пропущені, то компанія втрачає можливість на виконання робіт.
Таких компанії досить багато є, і досить потужних, великих, які на сьогоднішній день працюють не один рік вже за межами закону, не мають спецдозволів, а продають свою продукцію, продовжують будівництво доріг, і інших об'єктів бюджетної сфери, що несе за собою кримінальну відповідальність. Але ми і в цих випадках знаходимо варіанти для того, щоб підприємство змогло отримати спецдозвіл, чи шляхом затвердження апробації, чи іншими законними підставами, на які підприємства може розраховувати.
У нас на сайті коротенько викладена інформація про те скільки ми видали спецдозволів саме на будівельну галузь. Якщо я сказав, що у нас в цілому по державі видана 3,5 тисячі спецдозволів і лише із них 500 спецдозволів, які стосуються вуглеводних, то 3 тисячі це вода, руда, вугілля і будівельні матеріали.
Так, наша держава на сьогоднішній день досить багата будівельними матеріалами, запасами сировини, які відносять до будівельних матеріалів. І ми можемо побачити лідерів по областях, які мають величезні запаси і мають певну кількість спецдозволів. Ми бачимо, що лідером являється Житомирська область, яка має близько 190 спецдозволів, із яких близько 110 – діючих. Я говорю про спецдозволи на вивчення, на промислову розробку. До 30 відсотків спецдозволів будуть виноситись на аукціон. Хочу сказати, у нас оголошений аукціон, якиймає відбутися 9 серпня – 13 ділянок. Серед яких є граніти, будівельне каміння, і вапняки.
Я не можу сказати, що є дуже багато бажаючих на отримання спецдозволів шляхом проведення аукціонів. Хоча аукціонні ставки там досить невеликі. Є навіть таке, що на всі 13 лотів не буде учасників.
А взагалі, за останні 4 роки на аукціони виносилось 111 об'єктів, 111 лотів. Із них лише 45 відбилося, були визначені переможці аукціонів. Тобто, більше ніж кожен другий аукціон, ділянка від якої відмовляються чи є претенденти, у нас декілька аукціонів відбувались підряд.
Є родовище Пісковики Вінницької область, на яке претендує декілька компанії. Невелике родовища, але перший аукціон відбувся з початковою вартістю 50 тисяч, закінчився 2 млн. і переможець відмовився платити. В цьому році ми проводили – початкова вартість така ж сама – 50 тисяч, а переможець зупинився на 8 млн і теж відмовився. По-різному надракористувачі підходять до участі у аукціонів.
Повторюсь, у нас є 180 ділянок із гранітом, будівельним камінням, пісковиками, піщано-гравійних сумішей, пісками і іншими, які ми готові виставити на аукціон. Але мене дивує, якщо ми виставляємо маленьке родовище з початковою вартістю 10 тисяч, 20 тисяч, то чи реально виставити спецдозволи на користування надрами де запаси будівельного каміння 10 млн, 20 млн, чи найдуться інвестори, які зможуть придбати такі лоти, підвести електроенергію, поставити обладнання, вирішити багато питань і розпочати роботи...
Для того щоб спростити доступ до отримання будівельної сировини ми підготуємо зміни до постанови Кабміну про перелік мінеральної сировинної бази, яка відноситься до місцевої сировини. Це спростить доступ до цієї сировинної бази.
Про доступність. По іншому будуть прописані умови на отримання дозволів. Тобто, буде потрібно заява, заява буде друкуватися в засобах масової інформації, місяць якщо не буде іншого претендента, значить тоді будуть присилатися документи на погодження в Мінприроди на отримання спецдозволу. Це буде стосуватися всіх ділянок, де є захищені запаси з розривом до 25 гектарів. Я думаю, це суттєво спростить доступ надракористувачівдо цього виду сировини.
Якщо надрокористувач на сьогоднішній день готовий вкладати свої кошти у видобуток, то в першу чергу в цьому повинна бути зацікавлена держава і з усіма інституціями, до того щоб дати можливість видобути, сплатити реальні платежі, створити нові робочі місця, платити податки.
Але на сьогоднішній день є ряд компаній, які мають борги по реальним платежам. Такі компанії як Укрнафта. Я розумію, що у нас рішення судді потрібно виконувати, але розумієте коли є борг у компанії у 13 млрд по реальним платежам то комісія не може дати позитивний висновок.
Ми будемо пропонувати ще ряд змін до законодавства, які будуть спрощувати це і будуть спрощені терміни розгляду.
Читайте інші матеріали циклу "Надра України - шанс і втрати будівельників":
Виробники будматеріалів вимагають врегулювати ситуацію з видачею спецдозволів на видобуток сировини
Виробники будматеріалів вимагають у влади та відповідних установ врегулювати ситуацію з наданням спеціальних дозволів на користування надрами
Іван Салій про ІІІ Будівельний конгрес України
Президент Всеукраїнської спілки виробників будматеріалів про попередні висновки ІІІ Будівельного конгресу України «Надра України – шанс і втрати будівельників»
Ігор Далічук: "Для кожного користувача надрами земля це теж непросте питання"
Виступ президента компанії «Слобожанська будівельна кераміка» на третьому Будівельному конгресі України
Валентин Шеветовський: "Надра можуть стати драйвером усієї економіки"
Виступ голови Комітету з надрокористування Федерації роботодавців України на третьому Будівельному конгресі України
Алексей Кулагин: "Инфляция – это самое малое зло по сравнению с тем, что начнется спад производства, безработица и голодные бунты"
Выступление генерального директора «Омокс» во время III Строительного конгресса Украины «Надра України – шанс і втрати будівельників»
Сергій Гончаренко: "Система, що сьогодні склалася в надрокористуванні, не дозволяє ефективно розвиватися"
Виступ Сергія Гончаренка під час ІІІ Будівельного конгресу України
«Надра України – шанс і втрати будівельників»
Павло Качур: "Цементний завод не доцільно будувати на віддалі 50 км від родовища"
Виступ голови асоціації "Укрцемент" під час ІІІ Будівельного конгресу України «Надра України – шанс і втрати будівельників»
Джерело: Всеукраїнська спілка виробників будматеріалів
Заборонено і буде заблоковано:
- реклама
- спам та шахрайство
- образи, дискримінаційні висловлювання
Редакція не модерує коментарі, відповідальність за зміст коментарів несе автор коментаря. Редакція Build Portal залишає за собою право не погоджуватись з думкою автора коментаря, проте надає свободу слова відповідно до ст. 21, 24 та ст. 34 Конституції України.
Шановні читачі, читайте коментарі вдумливо, пам'ятайте, що автором коментарів можуть бути різні джерела.