РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 39.227 EUR: 42.442
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 39.227
EUR 40.000 41.000 42.442
USD 39.180 39.515 39.227
EUR 42.320 42.839 42.442
Ми допрацьовуємо BuildPortal. Зовсім скоро він стане ще кращим!

Бетонні дороги – реальність для України. Думки експертів про головне (ІНФОГРАФІКА)

В Українському інституті майбутнього показали, що бетонні дороги завдяки стійкості до руйнувань і значно меншим витратам на їхнє утримання на 40% дешевші, аніж асфальтові дороги
11039 23.11.2017 в 07:33








Бетонні дороги в Україні: бути чи не бути?
Всі точки зору



Давайте будемо відвертими: на сьогодні значна частина українських доріг – це не вельми приємна мозаїка вибоїн та тріщин. Це особливо помітно навесні, коли сходить сніг, а разом із ним асфальт.
Чому Україна не будує якісних доріг з гарантійним терміном 20-25 років, так як у країнах ЄС?

Це питання нині дуже актуальне, адже фінансування на розбудову дорожньої інфраструктури зростатиме. В 2018 році на проведення дорожніх робіт надійде близько 40 млрд. грн, в 2019 році – понад 51 млрд. грн, а в 2020 – 69,8 млрд. грн. Важливо ефективно використати ці кошти і збудувати в Україні міцне та надійне дорожнє покриття.

В Українському інституті майбутнього показали, що бетонні дороги завдяки стійкості до руйнувань і значно меншим витратам на їхнє утримання на 40% дешевші, аніж асфальтові дороги.

Тому 14 листопада в комітеті Верховної Ради України з питань транспорту відбувся круглий стіл, на якому експерти з інфраструктурних питань порушили важливу тему: "Бетонні дороги – реальність для України".

Об’єктивна  дискусія стосувалась переваг та недоліків цементобетонного покриття в порівнянні з асфальтобетонним. Післявоєнна Німеччина починала  розвиток інфраструктури саме  з будівництва цементобетонних доріг, може і нам варто перейняти світовий успішний досвід?
Дебати 
учасників круглого столу неупереджено проаналізував Головний будівельний портал України





ЧОМУ БЕТОННИМ ДОРОГАМ МОЖНА СКАЗАТИ "ТАК"





Перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань транспорту Ігор ВАСЮНИК:


«Ініційований комітетом Верховної Ради з питань транспорту та прийнятий Верховною Радою України закон про Дорожній фонд дає нам можливість гарантувати     кошти для будівництва та ремонту доріг загальнодержавного та місцевого значення. Це немалі кошти.


Тому на сьогодні перед нами постає надзвичайно важливе завдання, наскільки ефективно ці кошти будуть використані.  Найближчими роками Україна має всі шанси вийти з того бездоріжжя, в якому ми нині знаходимось.

 
Дуже важливим є не лише ефективне використання коштів, а й правильне сформулювання стратегії дорожнього будівництва, яка б враховувало нові тенденції розвитку і технології дорожнього будівництва.  Тому в уряді зараз працюють над новою "Державною програмою розвитку автомобільних доріг на 2018-2022 роки".


Нам варто перейти до європейської моделі, де витрати на дорожнє будівництво визначають більш узагальненим показником -  життєвим  циклом дороги. І він має бути не 5-10  років, як є зараз в Україні, а років 20-25, як є в Європі. Якщо розрахунки спеціалістів покажуть, що будівництво бетонних доріг буде вигідним і державі, і платникам податків, то це може стати пріоритетом в розвитку дорожнього господарства, написанні програми розвитку будівництва доріг. Це дасть можливість збільшити привабливість транзиту нашої держави, збільшити ВВП, замінити імпорт місцевим виробництвом, вирішити соціальну проблему щодо забезпечення робочими місцями». 




Директор інфраструктурних програм Українського інституту майбутнього Володимир ШУЛЬМЕЙСТЕР:

"В Україні лише 1% цементобетонних доріг. В США їх частка складає понад 50%. Приблизно 60-70% нових доріг, які сьогодні проектують в країнах ЄС, цементобетонні.


Такі показники –  серйозний сигнал задуматись над тим, чому подібна практика відсутня в Україні. До речі, найвідоміша цементобетонна дорога в Україні – «Варшавка»: на ній за весь період існування на жодному квадратному метрі не робили ямкового ремонту.  


Досвід і розрахунки показують, що за результатами 20 років експлуатації цементобетонні дороги виходять на 40% дешевші, аніж асфальтові.




Останні вже на п'ятому році експлуатації потребують поточного ремонту, а на  десятому – капітального.  Тоді як перший ремонт цементобетонних доріг потрібен не раніше 18 року експлуатації.


Інститут майбутнього провів дослідження для порівняння економічного ефекту будівництва 1 тис. км доріг для 1-ї та 3-ї категорій (чотири та дві смуги відповідно).


Позитивний макроефект від будівництва асфальтних доріг на рік становить $11 млн і $16 млн відповідно. До 2030 року це буде $193 млн і $286 млн приросту до ВВП відповідно.


Щороку при тих же вступних даних від будівництва бетонних доріг ми отримуємо $128 млн і $380 млн відповідно, до 2030 року — $1,6 млрд і $ 5 млрд відповідно.







Така різниця пов'язана з відсутністю у цементному покритті бітуму, який Україна змушена імпортувати.


При використанні асфальту вищі витрати палива. При користуванні цементобетонними дорогами економія палива може сягати до 305 млн. дол. на рік.


Цементобетонні дороги краще відбивають світло, вони більш  безпечні для учасників дорожнього руху. Також можлива економія на освітленні доріг. 


Цементні дороги краще витримують перевантажений транспорт. На жаль, відсутність ефективного габаритно-вагового контролю транспортних засобів призводить до того, що в 99% випадках знищення доріг винен переповнений транспорт. Використання бетонних доріг може вирішити цю проблему. 




Дивитись повну версію презентації ТУТ>>>  


Цементобетон краще витримує перегрів. Перехід на ц
ементні дороги, особливо в південних регіонах, архіважливий для нашої держави. 


Важливим є також те, що цементній галузі вистачить потенційних потужностей для активного будівництва даного виду доріг.  


Настанок хотів би наголосити, що в розбудові цементобетонних доріг не зацікавленні лише три категорії людей: працівники кладовища, імпортеру бітуму та крадії".





Директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Мінінфраструктури Віктор САСІН:

 
"Чому бетонним дорогам потрібно сказати "так": у нас є сировинна база, відповідні технології та потужні підприємства у всіх регіонах України. Найголовніше забезпечити цементобетонними дорогами Південь України, де шалений потік великих вантажівок до портів призводить до швидкого знищення доріг.


Після капітального ремонту асфальт вже в перший літній сезон має колійність. Цементні дороги довговічніші: їхній термін служби становить 20-25 років, тобто асфальт програє в три рази.


Правда, є низка недоліків цементобетону. Як мені відомо, цементобетонні дороги мають гірше щеплення з автомобільними шинами. 


Найбільшою проблемою є  досить тривале перекриття тієї ділянки дороги, де кластимуть цементобетон.


Є місця, в яких геологія не завжди дозволяє якісно покласти даний вид доріг, оскільки несуча здатність ґрунтів призводить до утворення просадок або здійняння покриття.


При будівництві цементобетонних доріг є така проблема – покриття треба покласти дуже якісно, щоб потім не утворилися дефекти, які виправляти технологічно дуже важко.  При асфальтобетоні можна вирізати частину пошкодженої ділянки і перекласти. В цементобетоні набагато важче. Однак, як свідчить досвід, якщо роботи виконані якісно, то таких проблем не виникає. 


Хочу запевнити, що Міністерство інфраструктури і Кабмін бачать пріоритет у будівництві доріг із цементобетонним покриттям. Але треба зважати на регіон  та конкретні напрямки, де особливо великий потік авто".



Голова Асоціації "Укрцемент" Павло КАЧУР: 



"Прийняття закону про Дорожній фонд дає певний оптимізм всім учасникам дорожнього будівництва, адже отримали не просто гарантовані джерела фінансування, а й перспективу планування на майбутнє.


Що показав 2017 рік? Всі дороги будуються в асфальті за технологіями поточного середнього ремонту, де спрощена підготовка документації, відсутня експертиза та дуже неконкретизована відповідальність. Ми зробили аналіз всіх договорів, які робилися на виконання дорожніх робіт у 2017 році і побачили, що компанії, що виконують поточний середній ремонт, дають дорогам 5 років гарантійного терміну. Що це означає для перспективи?


Якщо за таким терміном відремонтувати 41 000 кв. км. доріг, то ми можемо цикл дорожнього будівництва замкнути тільки тоді, коли Дорожній фонд збільшимо більш ніж в два рази. Це великі гроші. Чим більший гарантійний термін експлуатації відремонтованої дороги, тим зменшується необхідність в коштах.


У нас є проста альтернатива: або збільшувати майже вдвічі Дорожній фонд, або впроваджувати технології, які будуть збільшувати гарантійний експлуатаційний термін дороги.






Дивитись повну версію презентації ТУТ>>>


Щодо впливу на макроекономічні показники. Цікаво, що 56% вартості матеріалів на будівництво асфальтобетонних доріг складає бітум, який імпортується в Україну. Якщо, до прикладу, порахувати загальний обсяг бюджету Дорожнього фонду в розмірі 69,8 млрд. грн, то 17,4 млрд грн витрачатимуть на імпортований бітум, і тим самим працюватимуть на економіку інших держав. 


Нам варто запроваджувати інші методи, які будуть зменшувати долю бітуму в нашому господарстві. Для нашого економічного розвитку вигідні цементобетонні дороги".




Заступник директора з наукової роботи ДП «ДерждорНДІ» Артем БЕЗУГЛИЙ:

"У зв’язку зі створенням Дорожнього фонду виникла потреба у написанні чіткого програмного документу під назвою "Концепція розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення на 2018-2022 р.".


З 2018 року Укравтодор планує 13,5 млрд. коштів фонду витратити на розвиток і утримання мережі автомобільних доріг загального користування. Тобто, заплановано масштабний капітальний ремонт доріг, які вже є.


Основний ідеологічний принцип програм – це проекти будівництва за схемою проектування design&build. Це коли одна організація сама проектує і сама будує.  Якщо організація має свої потужності, щоб будувати цементобетонні покриття, має своє бюро, то може виграти відповідний тендер.

Укравтодор розробив новий класифікатор робіт на проведення ремонту. З 2019 року відмовляємось від поняття "поточний середній ремонт". Буде поняття "капітальний ремонт", а поточний розглядатеметься винятково як "влаштування шарів зносу дорожнього покриття".


Більшість робіт згодом буде виконуватись за проектною документацією. За таких умов обов’язково відбуватиметься порівняння різних варіантів дорожнього покриття. Дуже важливо, що в концепції закладено життєвий цикл дороги у 20-25 років, і при цьому добре видно переваги цементобетонних доріг.


Хочу розвіяти міф. В концепції саме слово "цементобетонні дороги" ніде не звучало. Однак є фраза: "Впровадження сучасних ефективних енерго- та ресурсозберігаючих матеріалів та технологій, що забезпечують високу якість та довговічність дорожніх конструкцій". Під це визначення добре вписуються цементобетонні дороги. 

 




Дивитись повну версію презентації ТУТ>>>


Завідувач кафедри аеропортів, професор НТУ Ігор ГАМЕЛЯК:

Для успішного впровадження цементобетонних доріг треба враховувати наступні фактори: рівень навантаження, клімат, вартість матеріалу та конструкції, раціональну область використання та кадри.

В Україні 32% транспортних засобів рухаються з перевищенням осьових навантажень. За європейськими нормами навантаження має бути 8 тонн, у нас в середньому 43 тонни, а є – 60-80. Дорога має служити 16 років, а служить один рік. Ми не слідуємо за навантаженням сучасних транспортних засобів.

Клімат. Асфальтобетон акумулює 96 % сонячної енергії, в Києві, зокрема, нагрівається до 60 градусів. За нашими ДСТУ повинен нагріватись лише до 50 градусів. Руйнування зростає.

З 2000 по 2008 роки вартість бітуму зросла в 10 разів, цементу – в 4,7 разів. Тоді був ідеальний час для переходу на цементобетонне покриття, яким ми упустили. Вартість бітуму зараз складає від 11 до 15 тисяч гривень за тонну, вартість цементу – від 2 до 2, 5 тисяч за тонну. Тобто, бітум в шість разів дорожчий за цемент.

Бетонна конструкція на 2013 рік коштувала 860 гривень, асфальтобетонна - 1300 грн. Різниця цін в півтора рази, яка залишилась і зараз.

Я не згоден, що при поганих ґрунтах треба класти асфальт. В Радянському Союзі дорогу «Мінськ-Москва», дорогу на Ковель та Обухів, де внизу торф,  успішно поклали в афальтобетоні. Тобто, цементобетон треба, навпаки, використовувати там, де більш погані ґрунти".

 

Дивитись повну версію презентації ТУТ>>>

Виконавчий директор з інноваційно-інституційних перетворень компаній ДАК «Автомобільні дороги України» Олег ОСТРОВЕРХИЙ:

"Я один з тих, хто давним-давно говорить про необхідність використання цементобетону в дорожньому будівництві України. На сьогодні не бачу ніяких перешкод і проблем у застосуванні цієї технології. 

Перевага цементобетонних доріг у їхній довговічності.

Щодо безпеки. Якщо не вистачає коефіцієнту щеплення, то влаштовується ліфт чи шари зносу, певними технологіями наносять шорстке бетонне покриття.

Щоб подолати бездоріжжя в Україні, потрібно усвідомити три важливі моменти:

  • Для відновлення всієї мережі доріг потрібно боротися за довговічність понад 10-15 років;
  • Потрібно повернутись обличчям до самих себе і використовувати ті технології, які б працювали на благо української економіки;
  • Нині треба шукати компроміс між бізнесом, який перевантажує транспорт, та дорожніми конструкціями.

Цементобетонні дороги вирішують усі ці три завдання". 



Директор Державного підприємства «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М. П. Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), кандидат технічних наук Василь НАГАЙЧУК:

"Ми повинні визначитись, за яких умов варто класти цементобетон. Найголовніше – це наявність інтенсивності руху. Треба орієнтуватись на магістральні дороги, по яких здійснюється безперервний рух транспорту.


Цементобетонні дороги – це знахідка, адже вони не бояться транспортних навантажень і можуть витримати будь-яку температуру.

Ми знаємо, що 97 % із 170 тисяч кілометрів доріг потребують капітального ремонту. Якщо працюватиме Дорожній фонд і буде фінансування, то буде велика потреба у збільшенні темпів будівництва.


Тому є необхідність впроваджувати цементобетон. Дуже важливо, що цемент – вітчизняний матеріал, який можна спокійно використовувати для будівництва доріг.


Є повне нормативно-технічне забезпечення для впровадження технологій будівництва доріг із цементобетонного покриття".





ЩО ПРО БЕТОННІ ДОРОГИ ДУМАЄ УКРАВТОДОР? 


Заступник директора Департамента розвитку доріг-начальник відділу будівництва та реконструкції доріг Укравтодору Андрій ЧАБАНІВСЬКИЙ:


"Серед недоліків цементобетонних доріг: довготривала процедура облаштування та ущільнення цементнобетонної суміші, значні витрати на догляд за бетонним покриттям та деформаційними швами, недостатнє щеплення цементного покриття із шинами автомобіля, трохи вищий рівень шуму у порівнянні з асфальтобетонним покриттям.


Однак переваги цементобетону очевидні: застосування вітчизняних матеріалів, нижча вартість цементобетонної суміші, висока міцність та термін експлуатації 25-30 років. 


Наш перший проект у цементобетоні – реконструкція Північного обходу Житомира по трасі М-06 Київ – Чоп (22,3 км). Вартість реконструкції складе 1 млрд грн. Проект фінансується за рахунок кредиту ЄБРР.


Також заплановано інвестиційний проект реконструкції дороги Н-31 Дніпро-Решетилівка. Він передбачає розширення дороги до чотирьох смуг і заміну дорожнього покриття на цементобетонне. Загальна довжина ділянки складає 137 км, а вартість реконструкції становитиме 5,4 млрд гривень.


Третій проект — капітальний ремонт ділянки автотраси Н-11 Кропивницький-Миколаїв у межах Миколаївської області. 73 кілометри дороги заплановано покрити цементобетоном. Згідно з розрахунками, витрати сягатимуть 1,6 млрд гривень".







ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ЦЕМЕНТОБЕТОННИХ ДОРІГ



Експерти впевнені, що низка переваг цементобетону здатна вирішити надважливе завдання – подолати бездоріжжя та створити якісне та надійне дорожнє покриття.



Плюси бетонних доріг беззаперечні:

• Міцність. Дороги витримують значні навантаження;

• Високий термін експлуатації;

• Висока локальна складова собівартості цементобетонних доріг веде до створення нових робочих місць та зменшення залежності країни від імпорту;

• Економія палива;

• Економія на освітленні доріг;

• Вищий рівень безпеки для учасників дорожнього руху у порівнянні з асфальтобетонним покриттям;

• Підвищення транзитної привабливості.

Варто відзначити, що є кілька важливих моментів при установці та експлуатації бетонних доріг, а саме:

 Тривалий термін перекриття дороги при кладці цементобетону;

 Необхідність проводити роботи надзвичайно скрупульозно, щоб у подальшому не виникало дефектів покриття;

• Рівень шуму при користуванні цементобетонними дорогами вищий. Також деякі експерти заявляють, що щеплення з автомобільними шинами у цементобетону гірше. Це все вирішується технічними способами – нанесенням шорсткої поверхні. 



ЩО БУДЕ ЗРОБЛЕНО ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ КРУГЛОГО СТОЛУ

 


Учасники Круглого столу звертаються з рекомендаціями до центральних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування:

1. поширити рекомендації Круглого столу з огляду на позитивний вплив для національного  виробника, можливість стабільної роботи стратегічно важливих підприємств, надходження до місцевих та державного бюджетів України та соціально-економічний розвиток територій;

2. розглянути можливість підготовки технічної документації, розробки проектів та проведення тендерів на будівництво доріг в цементобетоні, обґрунтувавши їх економічну доцільність;

3. в новій "Державній програмі розвитку автомобільних доріг на 2018-2022 роки":

• передбачити показник життєвого циклу дороги в 2—25 років для технічних завдань на ремонт і будівництво доріг;

• визначити перелік доріг з підвищеною інтенсивністю та навантаженнями для забезпечення підвищеної міцності конструкцій при плануванні всіх видів робіт на таких дорогах, а саме:

а) дороги в регіонах з підвищеними температурними режимами;

б) дороги військового призначення;

в) під’їзди до аеропортів та морських портів, ТЕЦ, логістичних центрів, елеваторів;

г) об’їзні дороги великих населених пунктів;

д) дороги до окремих промислових підприємств деревообробної галузі;

е) маршрути руху контейнерів та зерновозів тощо.

• запровадити порядок обов’язкового техніко-економічного порівняння жорстких і нежорстких конструкцій дорожнього покриття під час розробки проектної документації.

Врахування пропозицій Круглого столу дозволять суттєво скоротити бюджетні видатки, підвищать ефективність використання коштів Державного дорожнього фонду, сприятимуть економічному росту держави.



В 2018 році уже на 232 кілометрах українських доріг з’явиться цементобетонне покриття. Головний будівельний портал сподівається, що будівництво бетонних доріг найближчими роками  стане загальнонаціональним трендом. Пам’ятаймо, що хороші дороги – не лише візитівка країни, а й наш комфорт та безпека. 








 

Наталія АНТОНЮК


 
 
 
Интересные новости:
13.03.2019
3945
При строительстве бетонной дороги в Полтавской области возведут новый мост через Ворсклу...
11.02.2019
4087
Дорога строится с цементобетонным покрытием...