V Eastern Europe Real Estate Forum: підсумки та основні тренди ринку нерухомості (ОНОВЛЕНО, ФОТО)

«Більше 130 мільйонів доларів вкладено інвесторами у сферу нерухомості цього року», — повідомила засновниця Українського клубу нерухомості (URE Club) Ольга Соловей у ході п’ятого міжнародного інвестиційного форуму у сфері нерухомості V Eastern Europe Real Estate Forum

866 04.12.2019 в 10:34



«Ми прагнемо подолати бар’єр - мільярд інвестицій на рік у сферу нерухомості»

«Більше 130 мільйонів доларів вкладено інвесторами у сферу нерухомості цього року», — повідомила засновниця Українського клубу нерухомості (URE Club) Ольга Соловей у ході п’ятого міжнародного інвестиційного форуму у сфері нерухомості V Eastern Europe Real Estate Forum, що відбувся 26 листопада в Києві в InterContinental.

У форумі взяли участь понад 200 представників із 8 країн. Головна тема — інвестиційний потенціал України.

«Ми прагнемо подолати бар’єр - мільярд інвестицій на рік у сферу нерухомості. Саме проведення таких заходів — гарна можливість донести іноземним інвесторам, що час інвестувати в Україну», - зазначила Ольга Соловей.

На форумі презентували успішні кейси у реалізації проектів нерухомості українські та іноземні експерти. Зокрема, успіх Грузії переконує, що за наявності кредитування та покращення інвестиційного клімату в країні можна досягти мільярдних інвестицій.

За словами Ольги Соловей, за цей рік відбулося закриття великих угод локальними інвесторами і всі спікери підтвердили, що є великий інтерес іноземних інвесторів, але поки що вони придивляються.

«Попередні роки основним гравцем був Dragon Capital. Цьогоріч він не єдиний інвестор, активізувалася група Сергія Тігіпко та ще кілька великих груп, які продають-купують активи, земельні ділянки», — повідомила засновниця URE Club, додавши, що це переважно локальні інвестори.

«Ми очікуємо заходу на ринок великих міжнародних груп, які якісно його змінять. Іноземні інвестори, які цікавляться нашим ринком — це Туреччина, Ізраїль, і прогнозуємо, що наступного року до них приєднаються ще й європейські країни», — переконана CEO URE Club.

Eastern Europe Real Estate Forum — це міжнародний форум у сфері нерухомості, який цьогоріч відбувся вп’яте. Організаторами заходу виступають Український клуб нерухомості спільно з європейським партнером EuropaProperty. com.

Читайте про те, які проекти та компаніі оголошено найкращими під час форуму.  



У рамках першої секції форуму "Інвестиції та фінансування" учасники обговорювали локальних інвесторів, складні схеми та нереалізований потенціал.

Іраклі Кілаурідзе, Colliers Georgia окреслив ситуацію з готельним бізнесом Грузії:

"Коли ми говоримо про нерухомість у Грузії , перше місце – це готельний бізнес. 2,6 млн туристів у рік, і цей потік тільки зростає. Він збільшився на 25%. В першій половині 2019-го -Грузію відвідали 1,3 млн. В основному країни-сусіди. Збільшується кількість туристів з європейських країн, з Ізраїлю та Ірану. Тренд – заповнюваність готельних номерів на 70%. Багато пропозицій, багато нових готелів. Дуже важливі прямі перельоти."

Нік Коттон, Cushman & Wakefield in Ukraine про офісну нерухомість України:

"Офісний ринок суперактивний в Києві, недостача вільної площі, багато нових проєктів, що вийдуть на ринок у наступні роки. Зростання IT- сектору підняло попит на офісну нерухомість. Ця сфера, безперечно, головний драйвер. На даний час йде мова про угоди на 4- 8 тис кв.м, раніше було значно менше. У Львові є великий попит , є плани по будівництву нових офісів, цікава активність інвестиційного ринку. Є питання недостачі якісних об’єктів. Є угоди, коли за один об’єкт борються 5 інвесторів. Попит росте. Бліша частина - Інвестори локальні. Але й бачимо потенційних інвесторів з Германії, Австрії, Далекого Сходу. Фактор, що стримує – складність з доступом до середньострокового дешевого банківського фінансування. Це – ключове питання."

Дмитро Сенниченко, Фонд державного майна України про приватизацію:

"До нас іде мала та велика приватизація. Ми хочемо всі підприємства нестратегічного значення передати в приватні руки. Мова йде про 3700 держпідприємств. Наше завдання організувати прозорий процес. Є політична воля, але потрібні професійна допомога та консультанти. Запрошую професійне співтовариство взяти участь."

Олена Дмитрієва, Глобус Банк про тенденції на банківському ринку:

"Останні тенденції - зміцнення курсу гривні і падіння процентних ставок, це гарна новина. Початок стабільного зростання. Великі очікування з приводу подальшого розвитку іпотечного ринку. Будуть знижуватися процентні ставки, банки будуть змушені кредитувати економіку та громадян."








У рамках другої секції "GR і правові аспекти" учасники аналізували ринок, обговорювали нові формати діалогу з владою, зміни в законодавстві та практики інших країн.

Наталія Кочергіна, DLA Piper про прорив у сфері законодавства:

"Ми живемо в цікавий позитивний час. Наприклад, Світовий банк підвищив рейтинг України з 3,4 до 3,6 % – це велике зростання. Інвестиції мають приходити. Але, поки що ринок не вступив в активну фазу. І є ризики. Це, наприклад, ситуація, пов’язана з війною, а також проблеми з судовою системою, корупція, рейдерство. Останнім часом був прийнятий ряд революційних законопроєктів. Це стосується і ринку землі, і закону про концесію, а також щодо посилення захисту при реєстрації прав на нерухоме майно і багато змін, пов’язаних з орендою держмайна. Очікуємо, коли ринок відреагує на всі ці зміни."

Радомир Цуркан, CBRE Ukraine про тенденції на ринку офісної нерухомості:

"Вакантність в сегменті офісної нерухомості мінімальна. Але незначно виросла у порівнянні з минулим роком. По факту, є об’єкти, які ще не здали в експлуатацію. На даний час позитивна динаміка продовжується. В цьому році, не тільки IT-cектор є так званим «поглиначем» офісної нерухомості. Росте процент оренди з боку промислових компаній. Нова тенденція повязана з коворкінгами. Так звані оператори коворкінгів винаймають великі площі, створюють мережі та передають їх в субаренду. Потрібні приміщення все більшої площі. Основна проблематика – неможливість розмістити великі компанії. Як тільки з’являється новий об’єкт на ринку нерухомості, є ймовірність, що до нього буде інтерес, як мінімум, двох компаній."

Володимир Мисак, Cushman & Wakefield in Ukraine про запуск нового інвенстиційного циклу:

"Є всі передумови росту ринку нерухомості. У 2018-му році ми вийшли на новий запуск інвестиційного циклу. Держава взяла на себе дуже сильну роль, дуже правильно і вміло провела політику в банківському секторі. Банки реструктуризували. Саме завдяки тому, що була така активна роль в банківському секторі, виросла роль ринку нерухомості. Завдяки «Прозорро», виріс державний сектор нерухомості. Це стимулює інвесторів. У 2017 році ми говорили про ставку капіталізації близько 16 %, а зараз - 12% , бо є конкуренція."

Міхал Походила, Stolarek & Partners Attorneys at Law in Warsaw про те, що стимулює ринок найкраще:

"Коли ваш літак сідає в новій країні, в моєму випадку Україні – я побачив багато будівельних кранів. Це створює перше враження – економіка зростає.
А житлова нерухомість є ключовим сектором для розвитку економіки. Ринок житлової нерухомості Польщі змінив так званий «акт девелоперів», що захищає покупців житлової нерухомості. Він був прийнятий у 2012 році з метою підвищити впевненість покупців в ринку та інтерес купувати більше нерухомості. І ми побачили, що впевненість покупця є тим самим ключем у зростанні ринку."

Беата Кухчінська, PFR Nieruchomosci про стимуляцію ринку житлової нерухомості на прикладі Польщі:

"Я представляю держфонд девелоперів. В мене великий досвід роботи на ринку нерухомості Австралії, 6 років я працювала на Сході. В Дамаску займалася розробкою великих мікрорайонів. В Західній Європі високі стандарти життя – 435 квартир на 1000 людей, в Польщі ця цифра складає – 380 квартир. Наше завдання – прибрати цей «розрив» в наступні 10 років. Це питання не окремого сектору. Всі сектори економіки мають працювати разом. Наш фонд було створено для того, аби будувати житло для всіх, але у фокусі нашої уваги – житло для малозабезпечених. У Польщі 40 % не можуть дозволити собі іпотеку. Наша аудиторія – молоді сім’ї, сім’ї з дітьми, літні люди та люди з інвалідністю. Ми працюємо з місцевою владою, робимо конкурси, купуємо на комерційних засадах землю. Управляємо цими проєктами 25-30 років. Робимо все, аби вони були привабливими."

Наталія Кравець, Dragon Capital про здобутки та плани кампанії, а також про тенденції наступних років:

"За неповні три роки наша компанія придбала 24 об’єкти нерухомості, більше півмільона квадратних метрів. На даний у активі кампанії - 9 БЦ (8 – з них в Києві), 5 ТРЦ, 9 логістичних парків. Наша стратегія купувати проєкти з потенціалом. По-перше, це локація. Сьогодні на ринку офісної та торговельної нерухомості формується дуже висока конкуренція. Півмільйона проектів готується до запуску найближчі три роки."
















Третя секція "Архітектура і девелопмент" стала місцем для обговорення глобальних тенденцій у девелопменті та архітектурі та їхніх локальних інтерпретацій й Східній Європі.

Олександра Негода, DCH Infrastructure & Real Estate представила концепцію облаштування OUTLET в ТРЦ «Караван»:

"2 роки на ринку орендної нерухомості «бумить»! Пропозиція зростає, і ряд старих об’єктів мають пережити реновацію, аби бути цікавими орендарям. Ринок аутлетів та дисконтів в Україні в початковому стані. Для порівняння у нас 1% такої нерухомості, в Москві - 7%. Отже, майбутнє – це формат OUTLET!"

Ульрік Райсс, Arrow Architects, Данія представив проєкти компанії у Вільнюсі та Варшаві:

"Київ та інші міста України цікаві нам, як новий ринок. Це унікальна ситуація, ринок готовий. Наша ідея – адаптувати проєкти к новим країнам та ринкам. Що ми можемо з Копенгагену запропонувати вам? Багато нових технологій. Нові підходи, зелені рівні у будинках, цікавий ландшафтний дизайн. Не раджу повторювати одну й ту саму будівлю."

Ілля Кенігштейн, Creative States спрогнозував майбутнє офісної нерухомості:

"Creative States – не просто коворкінги. Ми створили «Інтреконтиненталь» для бізнесу. Більшість IT-компаній наші резиденти. У найближчі 5-6 років превалююча частина компаній переїде із звичайних офісів. Наш фокус – 160 -180 тис айтішнінків, половина з них мешкають у Києві та Київській області.

В рамках панельної дискусії Володимир Велігорський, M2 Poland, звернув увагу на глобальні екологічні тренди – проєктування станцій електрозарядки, а також сонячних електростанцій. Також запросив українських девелоперів до Польщі. Наталя Олексієнко, Evolutionary Architecture окреслила проблеми сучасної урбаністики на прикладі Києва. Без Генплану справи не буде! Все забудовуватиметься хаотично і точково, як на даний час. Ірина Пшенна, Atlantic Residence підкреслила важливість діалогу бизнесу та місцевої влади в прагненні створювати комфортні міста.






У рамках четвертої секції "Девелопмент і управління" обговорювали сучасні виклики в управлінні нерухомістю: кваліфіковані кадри, технології і автоматизація управління

Хюберт Абт, New Work, Угорщина про сучасні підходи у облаштуванні просторів:

"Якщо ми не будемо змінювати підходи до менеджменту, то не отримаємо нових рішень. Найяскравіші точки зараз знаходяться в східній Європі та Україні. Ми маємо використовувати сучасні технології як інструмент, аби змінити світ. Ми вже переживаємо революцію. Багато професій скоро будуть непотрібні. Теж саме стосується нерухомості. Треба мати на увазі, що вже 56 тис орендаторів з Азії вже працюють у гнучких офісах. Ми маємо бути готові надавати простір як сервіс, а не як квадратні метри. Половину будівель, що запроєктовані сьогодні ми не побачимо через 20 років. Якщо всі девелопери Києва захочуть залишится на ринку, вони мають це врахувати."

Олександр Сорочинський, VISARTEAM представив свою компанію, клієнтів, проєкти та нові технології:

"Сучасні технології презентацій для девелоперів та забудовників – ЗD, візуалізація та анімація. Людям не цікаво дивится на пласкі фотозображення. Необхідний сторітеллінг.
Є ще новий напрям – інтерактив, де потрібні 3D окуляри. Це недешево, але надає клієнту максимальне занурення та інтерактивність. Майбутнє – це візуальний маркетінг. Люди не хочуть представляти, як буде виглядати нерухомість через 3-4 роки. Вони хочуть бачити це зараз! В Україні використовується лише 30% таких маркетингових інструментів. На Заході – 70%. Бажаю всім нам не відставати."

Ірина Седлецька, Vertex Hotel Group розповіла про сучасні інструменти продажів в сфері готельного бізнесу. Це, насамперед – спрощення контакту з гостем: онлайн-бронювання, чатботи, онлайн chek-in. Володимир Копоть, Monitor.estate звернув увагу, що в даний час легко перевірити інформацію, дані відкриті. Це дуже впливає на ринок нерухомості. Це добре для покупця і погано для несумлінних забудовників. Віталій Мельник, UFuture розповів про проєкт компанії ІННОВАЦІЙНИЙ ПАРК UNIT.CITY, в якому вдалося поєднати офісну та житлову нерухомість, адже ринок прагне нового та багатофункціонального.










Джерело: Ure Club
Фото: прес-служба Головного будівельного порталу України Build Portal

 
Интересные новости:
03.12.2019
1366
У Києві відбулося вручення П’ятої щорічної премії в сфері нерухомості країн Східної Європи (EE...
14.11.2019
1849
У Всеукраїнській спілці виробників будівельних матеріалів вітали з Днем народження її президента - І...
25.10.2019
1305
В ЖК «Новой Англии» прошел грандиозный семейный праздник - День яблока...
13.01.2020
2661
27 декабря «Слобожанская строительная керамика» («СБК») собрала своих друзей...
27.12.2019
38476
В двери стучится Новый 2020 год. Самое время поздравить друг друга с наступающими праздниками, новым...
26.12.2019
1147
Организованная борьба с рейдерством – один из основных пунктов работы Всеукраинского союза про...