РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 39.574 EUR: 42.122
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 39.574
EUR 40.000 41.000 42.122
USD 39.370 39.830 39.574
EUR 41.840 42.459 42.122
Ми допрацьовуємо BuildPortal. Зовсім скоро він стане ще кращим!

Про житло і забудовників. Чого нас навчить коронавірусна криза на ринку нерухомості

Чому пандемія коронавірусу навчить ринок нерухомості?
2510 14.04.2020 в 07:17


Коронавірус змінює ринок нерухомості.
На що варто звернути увагу?



У період кризових явищ будь-які стовідсоткові прогнози щодо змін ціни на первинному ринку нерухомості сприймаються суспільством, як правило, як передбачення магів і астрологів. Одні з упевненістю слідують приписами, резонуючим з внутрішніми відчуттями. Добре, якщо при цьому аналітик в темі, працює з первинним ринком, володіє інсайдами і розуміє, як може розвернутися «сюжет» в найближчій перспективі. Друга частина суспільства сприймає в багнети, включається режим «баба яга проти». Важливо, щоб при цьому критичне мислення і здатність споживати інформацію з різних джерел йшли нога в ногу.

Всім хочеться стабільності і контролю над ситуацією. Але поки з цим складно. Зате будь-якому покупцеві і інвестору, незалежно від того, яка його стратегія (ощадна або дохідна (а та, в свою чергу, може бути короткострокова або довгострокова) під силу зберігати спокій, приймати виважені рішення і керуватися ознаками, які допомагають зібрати воєдино пазл. Холоднокровність і стратегічне планування зараз на вагу золота.

Це не перша для нас криза, але дуже розкручена завдяки супутнім складнощам і соцмережам. Не знаю, як піде далі, однак світові фінансові аналітики, зокрема і МВФ, кажуть, що до 2021 року почнеться відновлення. Зараз судити складно. Давайте хоча б подивимося, як країна стане виходити з карантину і що отримаємо за підсумком.

Повернемося до ринку новобудов. На початку березня на первинному ринку відбулося падіння попиту в кілька разів рік до року. Це зрозуміло. Нам з неба на голову звалився карантин, з усіх засобів масової інформації дуже голосно почали говорити про рецесію, долар почав рости.

Українці дуже не люблять непроглядної темряви. Їм для відносно спокійного існування важливо мати хоча б кілька дороговказних вогнів. Як тільки ситуація з карантином «стабілізувалася», тобто нам стало зрозуміло, як сидимо, навіщо сидимо, що можна і чого не можна, люди почали звикати. Плюс забудовники, яким падіння попиту як кістка поперек горла, тут же викотили спеціальні умови, акції, дисконти. Тут і позитив для покупця, і підвищені ризики, пов'язані з нечесною грою, демпінгом і іншими принадами.

Як змінилась економічна привабливість житла під впливом зростаючого долара

Девелопери тут же ринулись освоювати онлайн-простір. Зробити це, по-хорошому, потрібно було ще раніше. Українці вміють замовляти їжу, одяг, побутові товари в Інтернеті, вибрати квартиру за допомогою сучасних технологій теж не складе особливих труднощів. Не забувайте, що більшість угод, близько 70% і більше в окремих девелоперів, укладається на етапі котловану або декількох поверхів. Як правило, показати покупцеві прям його можливу квартиру не вийде. Навіть в шоу-румах, а вони є не у всіх забудовників, представлене далеко не кожна планування. У нормальних ЖК їх зазвичай 8-10 і більше варіантів. Чим більше — тим краще.

Безконтактна угода — це нормально. І перегляди в онлайні теж. Надалі, коли все завершиться, я б дуже рекомендувала цим інструментом активно користуватися і покупцеві, і забудовнику. З плюсів на поверхні — економія ресурсів часу, сил і енергії. А ще грошей на роздаткові матеріали і захист дерев і планети.

Надалі до інвестиційного попиту підключиться покупець «для себе». Люди звикають до всього, зокрема до нової економічної реальності. Попит порідшає, купівельна спроможність падає і це продовжиться. Забудовникам доведеться зосередитися на змісті і наповненні продукту, а не на формі коробки. Спихнути те, що раніше не спихувалось, не вийде. Під час кризи рухати нерухоме дуже складно.

Короткострокова паніка і нестабільність може бути використана забудовниками з досвідом і стабільними нервами для того, щоб стати сильнішими. Зараз є три ключових правила для них:

1) ні в якому разі не зупиняти будівництво, але дотримуватися абсолютно всіх приписів МОЗ та Кабміну;
2) зосередитися на існуючих проектах і темпах будівництва. Не потрібно робити вигляд, що триває робота, важливий результат. Терміни будівництва якщо і переносяться, то з попередньої інформації для інвесторів. Не потрібно створювати прецедент, коли люди про затримки дізнаються зі ЗМІ. Чи не виберіться потім з болота.
3) відмовитися від нових проектів, якщо є побоювання щодо будівництв в портфелі. Є фінансовий ресурс і можливість будувати на рівні розпочате, здавати в термін і паралельно стартувати з чимось ще - будь ласка. Однак нагадаю, що купівельний попит просяде через стан економіки. Навіть супервигідні умови розстрочки потягнуть не всі. Будувати більше, ніж ринок зможе придбати, це залишати будівлі простоювати рік-два в кращому випадку.

Застройщики меняют концепции своих ЖК. Жильцы останутся без обещанных аптек и садиков?

Непродумані концепції, несформовані бізнес-моделі девелопменту цю кризу або взагалі не переживуть, або вийдуть з великими втратами і незабаром після накажуть довго жити. Тренд самоочищення ринку почався ще в минулому році до кризи і набирає обертів в 2020.

Є прості першочергові правила вибору девелопера: портфель і статус готовності об'єктів, як будують, динаміка, чи були проблеми, конфлікти і чому, що з документами, ідея і концепція ЖК, реалізація і супутній благоустрій локації/району, характеристики комплексу, відштовхуючись від ваших потреб, умови і способи купівлі та ціна. І далі розбиваємо кожен пункт на підпункти і формуємо свою матрицю.

Сьогодні я зупинюся на факторах, які, з мого досвіду, підказують яких забудовників варто розглядати, а яких ні. Особливо актуально це в кризу.

Перше — досвід і успішне проходження попередніх стрес-тестів. Досвід проходження девелопера складних ринкових умов. З останнього такі були в 2019 через Укрбуд або в 2014 через початок війни.

Ті, хто вміють працювати в наслідках пікових періодів мають: тимчасове падіння попиту, якщо немає власних коштів на будівництво — нестача для того, щоб платити підрядчикам, постачальникам, робітникам, потім зрив термінів і далі пішло-поїхало. Тому раджу придивлятися до тих, хто не заморожував будівництва, показував нормальну динаміку і виконував взяті на себе зобов'язання.

По-друге, раджу звернути увагу на великі компанії, у яких є свої виробничі потужності, перевірені постачальники матеріалів, підрядники і генпідрядники.

По-третє, не вестися на невиправдані знижки і ціни, які значно нижче у конкурентів в сегменті і форматі. Неймовірні знижки — ознака паніки. Стійкі гравці ціни так просто не впускають.

 

Источник: minfin
 
 
Интересные новости:
08.04.2020
3783
Спрос на квартиры на первичном рынке жилья до конца года может увеличиться до 10-15% - экс...
08.04.2020
5703
Дешевшати нема куди: вартість квадратного метру житла від забудовників може лише підніматись....
21.02.2022
28612
Чи загрожує ринку зниження цін і які класи житла страждають найбільше від відсутності попиту...
07.02.2022
13993
Житло за містом не втрачає попит. Ба більше - ринок активно переформатовується, з’являються но...