РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 39.545 EUR: 42.056
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 39.545
EUR 40.000 41.000 42.056
USD 39.400 39.830 39.545
EUR 42.050 42.720 42.056
Ми допрацьовуємо BuildPortal. Зовсім скоро він стане ще кращим!

Дозвіл будівництво та на реконструкцію не дадуть без кадастрового номеру земельної ділянки – коли він потрібен

Без кадастрового номеру земельної ділянки дозвіл на реконструкцію приміщення не дадуть. Що треба знати і які є виключення із правил
2812 13.04.2020 в 09:17


Кадастровий номер. Що змінилось 


1 березня 2020 року набрали чинності зміни до ч. 3 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі – Закон про регулювання) відповідно до яких у заяві замовника про надання містобудівних умов та обмежень необхідно зазначати кадастровий номер земельної ділянки.

В законодавчій новації нам допомогла розібратись Олена Шуляк, народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

По її словам слід зазначити, що вимога про надання уповноваженому органу містобудування та архітектури відомостей про кадастровий номер земельної ділянки для отримання містобудівних умов та обмежень з’явилась у вищеназваному Законі не зараз, а 10 червня 2017 року, – з набуттям чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності" від 17.01.2017 № 1817-VIII.

Так, ч. 3 ст. 29 Закону про регулювання (у редакції, яка діяла до 01.03.2020) встановлювала, що "містобудівні умови та обмеження надаються… за заявою замовника, до якої додаються… витяг із Державного земельного кадастру".

Водночас, такий підхід не повною мірою узгоджувався із Законом України «Про адміністративні послуги», ч. 7 ст. 9 якого передбає, що суб’єкт надання адміністративної послуги не може вимагати від суб’єкта звернення документи або інформацію, що перебувають у володінні державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління.

"Говорячи простими словами, для отримання адміністративної послуги (дозволу, погодження тощо), орган який таку послугу надає, не може вимагати у заявника відомості, якими володіє будь-який з державних органів. Такі відомості отримуються шляхом обміну інформацією між державними інституціями", – зауважила Олена Шуляк.

Відповідно до статей 1, 6 Закону України "Про Державний земельний кадастр", цей кадастр є державною геоінформаційною системою, ведення та адміністрування якої забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (Держгеокадастр).

Нова вимога щодо отримання містобудівних умов та обмежень

За таких обставин, подальше існування вимоги до замовника будівництва щодо отримання платних послуг з одержання витягу з Держземкадастру (далі – ДЗК) для його подальшого подання іншому суб’єкту владних повноважень (уповноваженому органу містобудування та архітектури) вбачалось недоречним.

Саме тому, Законом "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва" від 17.10.2019 № 199-ІХ внесена технічна зміна до Закону про регулювання, відповідно до якої необхідність подання витягу з ДЗК для отримання містобудівних умов та обмежень, замінена на просте зазначення кадастрового номера у заяві.

"Отже, якщо раніше, заявник повинен був витрачати зайвий час та гроші на замовлення витягу, з 1 березня 2020 року він лише переписує кадастровий номер з документа, що посвідчує його право власності або користування земельною ділянкою (державного акту, договору, того ж витягу з ДЗК тощо) до заяви про видачу містобудівних умов та обмежень", – каже Олена Шуляк.

Саме такою, суто технічною зміною, покликаною прибрати зайві бюрократичні процедури, і обмежується суть нововведень, запроваджених з 1 березня цього року в цій частині.

"При цьому, слід зауважити, що кадастровий номер у більшості випадків міститися у документі, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, який додається до заяви про надання містобудівних умов та обмежень у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Держреєстрі речових прав на нерухоме майно", – зазначила нам Олена Шуляк.

Обов’язкове зазначення кадастрового номера земельної ділянки у документах, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, було запроваджено з квітня 2002 року (постанова КМУ від 2 квітня 2002 р. № 449 "Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою").

Крім того, можливість присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам також була передбачена з січня 1998 року відповідно до Тимчасових методичних вказівок щодо присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам для ведення державного земельного кадастру, схвалених протоколом науково-технічної ради Держкомзему України від 26 січня 1998 року № 1.

Перелік об’єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, затверджений наказом Міністерства
регіонального розвитку, будівництва житлово-комунального господарства України від 06.11.2017 № 289. До таких об’єктів, серед іншого, належать:

  • будівництво садибних (котеджних) житлових будинків, дачних та садових будинків загальною площею до 300 кв. м з числом надземних поверхів не більше двох (без урахування мансардного поверху), в тому числі з господарськими будівлями та спорудами, індивідуальними гаражами, що визначається будівельним паспортом забудови земельної ділянки;
  • реконструкція житлових та нежитлових приміщень без зміни їх зовнішньої конфігурації та функціонального призначення, розміщення в існуючих житлових будинках, адміністративно-побутових та громадських будівлях вбудованих приміщень громадського призначення;
  • реставрація та капітальний ремонт будівель і споруд;
  • реконструкція, реставрація або капітальний ремонт об’єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані, реконструкція або капітальний ремонт автомобільних доріг, залізничних колій, ліній електропередачі, зв’язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій у межах земель їх розміщення;
  • реконструкція автомобільних доріг загального користування IV-V категорій, вулиць та доріг місцевого значення в населених пунктах, а також споруд на них, що виконується в межах існуючої смуги відведення з метою поліпшення матеріалів покриття, транспортно-експлуатаційних характеристик дороги і штучних споруд, де технічні характеристики, геометричні параметри дороги та штучні споруди на них відповідають нормативним вимогам прийнятої категорії дороги;
  • облаштування автомобільних доріг елементами благоустрою (з’їзди, автобусні зупинки, автопавільйони, білетні каси, майданчики для зупинок автотранспорту та перехідно-швидкісні смуги до них, пішохідні переходи, крім переходів у різних рівнях), влаштування систем сигналізації та регулювання дорожнього руху, освітлення аварійно небезпечних ділянок і штучних споруд.

Слід зауважити, що кадастровий номер все одно буде необхідним для отримання права на виконання будівельних робіт.

Так, обов’язкове зазначення кадастрового номера або обов’язкове подання витягу з Держреєстру речових прав на нерухоме майно щодо наявного права власності або землекористування земельною ділянкою, у якому міститься такий кадастровий номер, передбачено повідомленнями про початок виконання будівельних робіт та заявою про видачу дозволу на виконання будівельних робіт (додатки 2, 2-1 та 10 до Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженому постановою КМУ від 13 квітня 2011 р. № 466).

Згідно з ч. 4 ст. 34 Закону "Про регулювання містобудівної діяльності" та вказаними додатками до Порядку виключенням з цього правила (не зазначення кадастрового номера) можна вважати лише:

  • реконструкцію, реставрацію або капітальний ремонт об’єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їх фундаменту у плані;
  • реконструкція або капітальний ремонт автомобільних доріг, залізничних колій, ліній електропередачі, зв’язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій у межах земель їх розміщення;
  • комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду і нове будівництво об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури відповідно до містобудівної документації на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності, які можуть здійснюватися за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.

"Тобто для проведення будівельних робіт щодо об’єктів, які не підпадають під виключення, передбачене ч. 4 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та у яких немає кадастрового номера, все одно і до 1 березня 2020 року необхідно було отримувати кадастровий номер земельної ділянки", – підсумувала Олена Шуляк.

 
ЧИТАЙТЕ ГЛАВНЫЕ НОВОСТИ О КОРОНАВИРУСЕ, ПРОГНОЗЫ И СОВЕТЫ ДЛЯ СТРОИТЕЛЕЙ, переходите в спецтему "Короновирус и строителство - прогнозы и советы"

Источник: protocol
 
 
Интересные новости:
13.04.2020
1617
Департамент містобудування та архітектури КМДА нагадує про нову норму для заявок на отримання МУО...
13.04.2020
1735
Будівництво доріг: Кабмін розраховує на оптимістичний сценарій фінансування...
13.04.2020
1132
У змінах до Державного бюджету на 2020 й рік до повторного першого читання вирішили повернути частин...
18.04.2024
1932
Можна відповідним чином покращувати й міські парки, урізноманітнюючи рослинність і додаючи водойми...
18.04.2024
2571
У мережі з'явилось архівне фото понтонної переправи через Дніпро 1941 року...
18.04.2024
1887
Значні руйнування об’єктів енергосистеми, яких вже завдала Росія, відчутно зменшують її можлив...