РУС УКР РУС ENG
НБУ: USD: 39.586 EUR: 42.262
Банк Покупка Продажа НБУ
USD 39.800 40.300 39.586
EUR 40.000 41.000 42.262
USD 39.420 39.830 39.586
EUR 42.150 42.750 42.262
Ми допрацьовуємо BuildPortal. Зовсім скоро він стане ще кращим!

Як Укравтодор вводить нові правила гри у дорожній галузі. Кому це не подобається?

Ні - картелям? Як формуються вимоги до підрядників Укравтодору
2364 11.03.2020 в 08:42


Укравтодор: що змінилось?

Минулого тижня презентували проєкт Методології закупівель на основі якої має готуватися уся тендерна документація Укравтодору. Типова тендерна документація покликана попереджати ризики у роботі з підрядниками та перешкоджати «тендерним тролям», які зумисно блокують проведення важливих для галузі державних закупівель.

В чому проблема

Очоливши Укравтодор в кінці листопада минулого року я отримав ключову задачу — оновити 4 тис. км доріг державного значення. Для цього потрібно 85 млрд грн фінансування та щоб усі учасники процесу відпрацювали на 100% - бізнес, структурні підрозділи, інші державні установи.

Зрив будівельного сезону через роботу так званих «тендерних тролів» було визначено як одну із реальних загроз.

Поруч із тим, було очевидно, що закупівлі - класичне гніздо корупції. Ми шукали інструмент, який би дозволив впорядкувати розробку тендерної документації службами автомобільних доріг в областях, допоміг мінімізувати корупційні ризики та захистив Укравтодор від втрати часу та коштів через недобросовісних підрядників. Таким інструментом стала типова тендерна документація, а слідом за нею впровадимо типові договори.

Що таке типова тендерна документація

Типова тендерна документація ґрунтується на уніфікованому підході до роботи з підрядниками. Для бізнесу — це гарантія прозорих умов участі у тендері, відкритої конкуренції та додатковий захист від тендерних тролів, а для Укравтодору — можливість краще контролювати якість ремонтних робіт та надійність підрядних організацій. Бо державні закупівлі в основі своїй — це змагання ціною, а це породжує маніпуляції із якістю. Щоб на старті відсікти тих, хто готовий давати ціну нижче собівартості заради авансу, і точно не готові нести відповідальність за якість виконаних робіт — ми маємо обрати підрядників які вже мають достатню кваліфікацію.

Методика — це лінійка, за допомогою якої у рамках торгів ми оцінюємо потенційних підрядників. Зрозуміло, що за визначеними параметрами підійдуть не всі, і цілком логічна критика з їхнього боку. Якщо компанія ще минулого літа заливала асфальт у котеджному містечку у неї практично немає шансів пройти кваліфікаційні вимоги Укравтодору для виконання робіт на трасах міжнародного значення. Та досвід можна здобути, долучаючись до тендерів на дороги місцевого значення, працюючи в субпідряді або альянсі з іншими, більш досвідченими компаніями.

Підрядні компанії чітко розуміють, що від них очікується.

Як це працює в світі

Система Італії, і Європейського союзу в цілому — це ранжування і заохочення компаній до розвитку. Малий бізнес не допускають до великих інфраструктурних об'єктів, однак надають їм умови, щоб з часом ці компанії могли рости і масштабуватися. У такий спосіб не відбувається дискримінації малого бізнесу (хоч його і не допускають, фактично, до великого будівництва). Цю модель, частково, ми впроваджуємо і в Україні.

Це добре видно на прикладі Чехії, де ранжування підрядників відбувається у відповідності до класу доріг. Окрема увага — на дотриманні підрядниками гарантійного терміну. Наявність якісних доріг з довгим терміном експлуатації у цих країнах говорять самі за себе.

У підготовці Методології ми перш за все орієнтувалися на приклади ЄС та США, та днями мав розмову із ветераном дорожньої галузі, та за його словами навіть у Радянському союзі існувало ранжування компаній, які виконували дорожні роботи на місцевому, республіканському чи всесоюзному рівні, бо це перш за все, питання відповідальності.


Що вже є

Доба «дикого капіталізму» дійшла кінця, ми хочемо аби ринок працював за принципами вільної економіки та мав чіткі межі та правила, зрозумілі всім гравцям.

Те що ми бачимо вже зараз, кількість оскаржувань та вимог/скарг вже змінилася на краще, у порівнянні з минулим роком.

Але ще важливіше за кількісні показники — якісні.

Бо наша головна задача — оновлення доріг. Для цього потрібне фінансування, реальні потужності бізнесу та контроль якості. Впровадження жорстких кваліфікаційних вимог у дорожній галузі можна порівняти із дипломом та реальним досвідом хірурга. Ніхто не довірить себе недосвідченому лікарю, то й і ми не можемо довірити дороги компаніям, які не мають достатньої кваліфікації у будівництві доріг державного значення.


Що далі

Укравтодор розробив Методологію щодо особливостей здійснення закупівель робіт з будівництва (нове будівництво, капітальний ремонт та реконструкція) та послуг з поточного ремонту і експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування, з проєктом документу можна ознайомитися тут.

Після презентації проєкту документу починається формальний процес громадського обговорення на основі робочої групи Мінекономрозвитку. Проєкт враховує нову редакцію закону Про публічні закупівлі, яка вступить в дію 19 квітня.

Читайте також Корупція в державі "закопувала" мільйони в будівництво. Що змінилося зараз (ВІДЕО) 

Джерело: nv
 
 
Интересные новости:
11.03.2020
3003
Біо-цегла, виготовлена з людської сечі, може стати екологічно чистим майбутнім архітектури...
11.03.2020
2065
Чому программа "Велике будівництво" почала працювати лише зараз і як мільйони закопували у будівницт...
25.04.2024
4375
В університеті штату Мен було представлено найбільший у світі 3D-принтер, який у...
25.04.2024
1898
Проєкт реалізуватиметься за підтримки уряду Швеції. Модульне містечко розгорнеться на 3,1 гекта...
25.04.2024
2366
Якщо підприємець відповідає простим та прозорим критеріям щодо рівня сплати податків вище середнього...